Ajax Loader Ładuję ...

14 +
2011-02-23

Podróż Warszawskie metro

Opisywane miejsca: Warszawa
Typ: Album z opisami

Pierwsza kolej podziemna powstała w Londynie. Decyzja o budowie metra zapadła tam w 1854 roku, a pierwsi pasażerowie skorzystali z niego na początku 1863 roku, a więc zaledwie 9 lat później. Do końca XIX wieku w brytyjskiej stolicy funkcjonowało już 6 linii...

W Warszawie nie poszło tak łatwo. Choć plany budowy dwóch linii zostały opracowane już w latach 20. XX wieku, to ich realizację w II Rzeczypospolitej uniemożliwił wielki kryzys gospodarczy na początku lat 30., a następnie - wybuch II wojny światowej. Do tego czasu, powołane w 1938 roku przez Prezydenta Warszawy Stefana Starzyńskiego, Biuro Studiów Kolei Podziemnej zaktualizowało poprzednie plany, opracowało ogólne plany i profile dwóch linii metra oraz plany skrzyżowań z siecią wodociągową i kanalizacyjną. Wykonano także wstępne obliczenia konstrukcji tunelu i skrajni taboru oraz przygotowano kosztorysy inwestycji. Większość tych materiałów zaginęła w czasie Powstania Warszawskiego. Do prac nad metrem przystąpiono zaraz po zakończeniu wojny - w 1945 roku. Projektowana wówczas kolej miała łączyć Młociny ze Służewem - na linii północ-południe oraz Wolę z Gocławiem i Wawrem - na linii zachód-wschód, z czego 26 km miało przebiegać w płytkim tunelu. W roku 1950 podjęto jednak decyzję o budowie metra głębokiego. Powołane wówczas Państwowe Przedsiębiorstwo "Metroprojekt" opracowało plan sieci metra. Zaczęto drążyć głęboki tunel pod dnem Wisły, przystosowany ze względów militarnych również do przejazdu wagonów kolejowych. Prace przerwano w 1953 roku z uwagi na trudności techniczne i bardzo wysokie koszty. Do koncepcji budowy płytkiego metra powrócono dopiero w 1982 roku. W kwietniu następnego roku ruszyła budowa. Trudności techniczne i znacznie wyższe, od przewidywanych, koszty spowodowały znaczne wydłużenie cyklu inwestycyjnego. W rezultacie, pierwszy odcinek, łączący Kabaty z Politechniką został oddany do użytku dopiero 7 kwietnia 1995 roku. W kolejnych latach oddawano sukcesywnie następne stacje: Centrum - w 1998 roku, Świętokrzyska i Ratusz Arsenał - w 2001 roku, Dworzec Gdański - w 2003 roku, Plac Wilsona - w 2005 roku, Marymont - w 2006 roku, i wreszcie w 2008 roku - ostatnie cztery stacje pierwszej linii: Słodowiec, Stare Bielany, Wawrzyszew i Młociny.

Teraz wypada czekać na jakże potrzebną drugą linię, na osi wschód-zachód. Oby nie tak długo... 

Póki co, zapraszam na przejażdżkę jedyną linią z Kabat do Młocin. 

Warszawskie metro bierze swój początek na stacji A1 - Kabaty. Początkowo miała ona nosić nazwę Natolin. Jest zlokalizowana przy zbiegu Alei Komisji Edukacji Narodowej i ulicy Wąwozowej. Stacja jest jednokondygnacyjna, łukowa, bez słupów, utrzymana w kolorach zielono-niebieskich. Znajduje się na niej jeden peron-wyspa o szerokości 10 m i długości 120 m. Na terenie stacji znajdują się niewielkie punkty handlowe, bankomat oraz toalety, a także defibrylator. Stacja przystosowana jest do pełnienia, w razie konieczności, funkcji schronu dla ludności cywilnej. Służą temu, między innymi, grube stalowe drzwi, znajdujące się przy każdym wejściu na teren stacji. Na południe od pierwszej stacji metra znajduje się Stacja Techniczno-Postojowa "Kabaty", tzw. STP. Stacja Kabaty ma powierzchnię 14.250 m2 i kubaturę 59.600 m3. Za stacją Kabaty znajdują się 4 tory, z których 3 prowadzą na STP Kabaty. Tor nr 1 jest torem odstawczym. Tor nr 2 jest torem zjazdowym do STP, a tory 3 i 4 to tory wjazdowe na linię metra. Stacja Kabaty została oddana do użytku 7 kwietnia 1995 roku wraz z całym odcinkiem metra do stacji Politechnika. W momencie jej uruchamiania okolica była całkowicie pusta. Dopiero otwarcie stacji dało impuls do rozwoju okolicznych terenów. W pobliżu stacji znajduje się supermarket Tesco. 

Pierwszy pociąg odjeżdża ze stacji w kierunku Młocin o godzinie 5:00, a ostatni o godzinie 24:00. Wyjątkiem są piątek i sobota, kiedy pociągi odjeżdżają ze stacji do 2:30, co pół godziny.

  • Kabaty
  • Kabaty
  • Kabaty
  • Kabaty
  • Kabaty
  • Kabaty
  • Kabaty

Stacja Natolin jest zlokalizowana przy zbiegu Alei Komisji Edukacji Narodowej i ulicy Belgradzkiej. Pierwotną planowaną nazwą stacji była Wolica. Stacja jest jednokondygnacyjna. Posiada peron-wyspę o szerokości 10 m i długości 120 m. Jest dwunawowa, z jednym rzędem słupów pośrodku peronu. Stacja utrzymana jest w kolorach żółto-niebieskich. Na powierzchnię prowadzą schody oraz dwie windy dla niepełnosprawnych. Na terenie stacji znajdują się niewielkie punkty handlowe, bankomat oraz toalety. Stacja przystosowana jest do pełnienia, w razie konieczności, funkcji schronu dla ludności cywilnej. Służą temu, między innymi, grube stalowe drzwi, znajdujące się przy każdym wejściu na teren stacji. Powierzchnia stacji wynosi 10.100 m2, a kubatura 45.000 m3. Została ona oddana do użytku 7 kwietnia 1995 roku wraz z całym odcinkiem Kabaty-Politechnika. W pobliżu znajduje się Galeria Ursynów. 

Pierwszy pociąg w kierunku Młocin odjeżdża o 5:02, ostatni o 0:14 (w sobotę 0:17), natomiast w kierunku Kabat pierwszy wyrusza o 5:36, a ostatni o 0:48 (w sobotę 0:51). Pierwszy nocny kurs weekendowy w stronę Młocin rusza o 0:17, a ostatni o 2:32, natomiast w stronę Kabat pierwszy odjeżdża o 0:51, a ostatni o 3:21.

  • Natolin
  • Natolin
  • Natolin
  • Natolin
  • Natolin
  • Natolin

Stacja Imielin jest zlokalizowana przy zbiegu Alei Komisji Edukacji Narodowej i ulicy Indiry Gandhi. Pierwotnie miała nosić nazwę Ursynów Południowy. Stacja jest jednokondygnacyjna, dwunawowa, z jednym rzędem słupów pośrodku peronu. Posiada peron-wyspę o szerokości 10 m i długości 120 m. Utrzymana jest w kolorach żółto-pomarańczowo-zielonych. Na powierzchnię prowadzą schody oraz dwie pochylnie dla niepełnosprawnych. Na terenie stacji znajdują się niewielkie punkty handlowe, bankomat oraz toalety. Stacja przystosowana jest do pełnienia, w razie konieczności, funkcji schronu dla ludności cywilnej. Służą temu, między innymi, grube stalowe drzwi, znajdujące się przy każdym wejściu na teren stacji. W najbliższej okolicy stacji znajdują się: Multikino, Urząd Dzielnicy Warszawa-Ursynów i Lodowisko „Figlowisko”. Powierzchnia stacji wynosi 11.200 m2, a kubatura 50.500 m2. Stacja została oddana do użytku 7 kwietnia 1995 roku wraz z całą linią Kabaty-Politechnika.

W 1999 roku wizerunek stacji Imielin znalazł się na nowojorskich kartach miejskich - tym samym warszawskie metro zostało jako 46. uhonorowane kolekcjonerską kartą miejską wydaną przez Municipal Transport Authority.

Pierwszy pociąg w kierunku Młocin odjeżdża o 5:04, a ostatni o 0:16 (w sobotę 0:19), natomiast w kierunku Kabat pierwszy wyrusza o 5:34, a ostatni o 0:46 (w sobotę 0:49). Nocne, weekendowe kursy w stronę Młocin zaczynają się o 0:19, a kończą o 2:34, natomiast w stronę Kabat pierwszy pociąg odjeżdża o 0:49, a ostatni o 3:19.

  • Imielin
  • Imielin
  • Imielin
  • Imielin
  • Imielin

Stacja Stokłosy jest zlokalizowana przy zbiegu Alei Komisji Edukacji Narodowej, ulicy Wojciecha Bogumiła Jastrzębowskiego i ulicy Stanisława Herbsta. Jej pierwotna planowana nazwa to Ursynów Północny. Stacja jest jednokondygnacyjna, dwunawowa, z jednym rzędem słupów pośrodku peronu-wyspy o szerokości 10 m i długości 120 m. Utrzymana jest w kolorach żółto-pomarańczowo-brązowych. Na powierzchnię prowadzą schody oraz dwie pochylnie dla niepełnosprawnych. Stacja przystosowana jest do pełnienia, w razie konieczności, funkcji schronu dla ludności cywilnej. Służą temu, między innymi, grube stalowe drzwi, znajdujące się przy każdym wejściu na teren stacji. Za stacją Stokłosy od strony południowej znajduje się połączenie między torem 1 i 2. Połączenie to może być wykorzystane w sytuacji, gdy na trasie zepsuje się jakiś skład. Można go wtedy odholować, tak, aby nie przeszkadzał w dalszym kursowaniu metra. Powierzchnia stacji wynosi 10.050 m2, a kubatura 46.000 m3. Stacja została oddana do użytku 7 kwietnia 1995 roku wraz z całą linią Kabaty-Politechnika, a w lutym 2005 roku otwarto nowe wyjście. 

Pierwszy pociąg w kierunku Młocin rusza o 5:06, a ostatni o 0:18 (w sobotę 0:21), natomiast w stronę Kabat pierwszy o 5:32, a ostatni o 0:44 (w sobotę 0:47). Pierwszy nocny kurs weekendowy w stronę Młocin wyrusza o 0:21, a ostatni o 2:36, natomiast w stronę Kabat pierwszy odjeżdża o 0:47, a ostatni o 3:17.

  • Stokłosy
  • Stokłosy
  • Stokłosy
  • Stokłosy
  • Stokłosy

Stacja Ursynów jest zlokalizowana przy zbiegu Alei Komisji Edukacji Narodowej, ulicy Wawrzyńca Surowieckiego i ulicy Beli Bartoka. Pierwotnie miała nosić nazwę Imielin. Stacja jest jednokondygnacyjna, dwunawowa, z jednym rzędem słupów pośrodku peronu-wyspy o szerokości 11 m i długości 120 m. Ściany są wyłożone symetrycznie prostokątnymi i trójkątnymi kafelkami w kolorach czerwonym, pomarańczowym, brązowym i żółtym. Na powierzchnię prowadzą schody oraz dwie pochylnie dla niepełnosprawnych. Na terenie stacji znajdują się niewielkie punkty handlowe, bankomaty oraz toalety. Stacja przystosowana jest do pełnienia, w razie konieczności, funkcji schronu dla ludności cywilnej. Służą temu, między innymi, grube stalowe drzwi, znajdujące się przy każdym wejściu na teren stacji. Powierzchnia stacji wynosi 14.900 m2, a kubatura 91.100 m3. Jej budowa rozpoczęła się jako pierwsza na całej linii, 15 kwietnia 1983 roku, natomiast stacja została oddana do użytku 7 kwietnia 1995 roku wraz z całą linią z Kabat do Politechniki. Pod koniec 2008 roku wyremontowane zostały północno-wschodnie schody wejściowe na stację. 

Pierwszy pociąg w kierunku Młocin odjeżdża o 5:07, a ostatni o 0:19 (w sobotę 0:22), natomiast w kierunku Kabat pierwszy odjeżdża o 5:30, a ostatni o 0:42 (w sobotę 0:45). Pierwszy nocny kurs weekendowy odjeżdża w stronę Młocin o 0:22, a ostatni o 2:37, natomiast w stronę Kabat pierwszy wyrusza o 0:45, a ostatni o 3:15.

  • Ursynów
  • Ursynów
  • Ursynów
  • Ursynów
  • Ursynów
  • Ursynów
  • Ursynów

Stacja Służew jest zlokalizowana przy zbiegu ulic Wałbrzyskiej i Rolnej, w pobliżu osiedla Służew nad Dolinką. Pierwotnie planowana nazwa - Wałbrzyska. Jest to stacja jednokondygnacyjna, dwunawowa, z jednym rzędem słupów po środku peronu-wyspy o szerokości 10 m i długości 120 m. Ściany są wyłożone prostokątnymi i trójkątnymi kafelkami w kolorach czerwonym, brązowym, kremowożółtym i niebieskim. Na powierzchnię prowadzą schody oraz pochylnia dla niepełnosprawnych. Na terenie stacji znajdują się niewielkie punkty handlowe, bankomat oraz toalety. Stacja przystosowana jest do pełnienia, w razie konieczności, funkcji schronu dla ludności cywilnej. Służą temu, między innymi, grube stalowe drzwi, znajdujące się przy każdym wejściu na teren stacji. Powierzchnia stacji wynosi 11.000 m2, a kubatura 50.200 m3. Stacja została oddana do użytku 7 kwietnia 1995 roku wraz z całą linią z Kabat pod Politechnikę. W jej pobliżu znajduje się Centrum Handlowe Land.

Pierwszy pociąg w kierunku Młocin odjeżdża o 5:09, a ostatni o 0:21 (w sobotę 0:24), natomiast w kierunku Kabat pierwszy wyrusza o 5:28, a ostatni o 0:40 (w sobotę 0:43). Wśród nocnych kursów dodatkowych w weekendy pierwszy w stronę Młocin wyrusza o 0:24, a ostatni o 2:39, natomiast w stronę Kabat pierwszy jedzie o 0:43, a ostatni o 3:13.

  • Służew
  • Służew
  • Służew
  • Służew
  • Służew
  • Służew
  • Służew

Stacja Wilanowska zlokalizowana jest przy ulicy Puławskiej, w pobliżu Alei Wilanowskiej. W pierwotnym zamyśle miała ona nosić nazwę Puławska. Jest to stacja dwukondygnacyjna, jednonawowa, o płaskim płytowo-żebrowym stropie. Posiada peron-wyspę o szerokości 11 m i długości 120 m, oraz galerie boczne nad torami metra. Jej powierzchnia wynosi 15.500 m2, a kubatura 80.200 m2. Stacja jest utrzymana w odcieniach różu i fioletu. Na stacji znajdują się schody stacjonarne, schody ruchome oraz windy dla osób niepełnosprawnych. Na galerii umiejscowione są punkty handlowo-usługowe, toalety oraz bankomat. Na antresolach wystawiane są prace fotografów lub inne prace artystów w ramach galerii "Pociąg do sztuki". Stacja jest położona w ważnym miejscu komunikacyjnym, dlatego też wyjścia znajdują się nie tylko na północnej i południowej części stacji, ale również pośrodku. Na tej stacji znajduje się defibrylator. 7 kwietnia 1995 roku na stacji odbyło się uroczyste uruchomienie pierwszego odcinka metra z Kabat do Politechniki. Pierwszą polską linię metra otwierali: ówczesny premier RP Józef Oleksy, prezydent stolicy Marcin Święcicki oraz prof. Jan Podoski - orędownik budowy metra w Warszawie. W marcu 2006 roku stacja była miejscem ćwiczeń oddziałów antyterrorystycznych. Stacja przystosowana jest do pełnienia, w razie konieczności, funkcji schronu dla ludności cywilnej. Służą temu, między innymi, grube stalowe drzwi, znajdujące się przy każdym wejściu na teren stacji.

Za stacją Wilanowska, od południowej strony, znajduje się komora torów odstawczych. Tory odstawcze, mogą być wykorzystane w sytuacji, gdy na trasie zepsuje się jakiś skład. Można go wtedy odholować na najbliższe tory odstawcze, na przykład za stacją Wilanowska. W nocy w komorze torów odstawczych nocuje jeden z 4 składów, jakie "zostają na trasie" na noc.

W pobliżu stacji Wilanowska zlokalizowane jest Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego - samodzielna jednostka międzywydziałowa prowadząca działalność dydaktyczną z zakresu studiów europejskich, badania w zakresie problemów związanych z integracją europejską, a także gromadząca i udostępniająca informację naukową i dokumentację. W latach 2005, 2006 i 2007 stacja Wilanowska wygrywała konkursy na ulubioną stację Warszawiaków, w roku 2008 została zdetronizowana przez stację Plac Wilsona.

Pierwszy pociąg w kierunku Młocin odjeżdża o 5:03, a ostatni o 0:23 (w sobotę 0:26), natomiast w stronę Kabat pierwszy rusza o 5:26, a ostatni o 0:38 (w sobotę 0:41). Pierwszy nocny kurs w weekendy odjeżdża na Młociny o 0:26, a ostatni o 2:41, natomiast na Kabaty pierwszy rusza o 0:41, a ostatni o 3:11.

  • Wilanowska
  • Wilanowska
  • Wilanowska
  • Wilanowska
  • Wilanowska
  • Wilanowska
  • Wilanowska

Stacja Wierzbno zlokalizowana jest u zbiegu Alei Niepodległości oraz ulic Jana Pawła Woronicza i Adama Naruszewicza. Pierwotnie miała ona nosić nazwę Woronicza. Jest to stacja jednokondygnacyjna, łukowa, bez słupów, utrzymana w kolorach szarości z żółtymi akcentami na bocznych ścianach obok torowisk. Posiada peron-wyspę o szerokości 10 m i długości 120 m. Jej powierzchnia wynosi 10.900 m2, a kubatura 49.700 m3. Na powierzchnię prowadzą schody oraz dwie windy dla niepełnosprawnych. Na terenie stacji znajdują się niewielkie punkty handlowe, bankomat oraz toalety. Stacja przystosowana jest do pełnienia, w razie konieczności, funkcji schronu dla ludności cywilnej. Służą temu, między innymi, grube stalowe drzwi, znajdujące się przy każdym wejściu na teren stacji. W najbliższej okolicy stacji znajdują się: Komenda Główna Policji, Polskie Radio, Telewizja Polska. Stacja została oddana do użytku 7 kwietnia 1995 roku wraz z całą linią z Kabat pod Politechnikę.

Pierwszy pociąg w kierunku Młocin wyrusza stąd o 5:04, a ostatni o 0:25 (w sobotę 0:28), natomiast w kierunku Kabat pierwszy wyjeżdża o 5:25, a ostatni o 0:37 (w sobotę 0:40). Wśród nocnych kursów weekendowych pierwszy rusza ku Młocinom o 0:28, a ostatni o 2:43, natomiast ku Kabatom pierwszy o 0:40, a ostatni o 3:10.

  • Wierzbno
  • Wierzbno
  • Wierzbno
  • Wierzbno
  • Wierzbno
  • Wierzbno
  • Wierzbno
  • Wierzbno
  • Wierzbno
  • Wierzbno

Stacja Racławicka zlokalizowana jest w okolicy ulic: Wiktorskiej, Racławickiej i Alei Niepodległości. Stacja jest  jednokondygnacyjna, łukowa, bez słupów, utrzymana w kolorach szarości z czerwonymi akcentami na bocznych ścianach przy torach. Posiada peron-wyspę o szerokości 10 m i długości 120 m. Jej powierzchnia wynosi 9.700 m2, a kubatura 45.000 m3. Na powierzchnię prowadzą schody oraz winda dla niepełnosprawnych. Na terenie stacji znajdują się niewielkie punkty handlowe i bankomat. Jest to jedyna stacja, na której nie ma toalet. W najbliższej okolicy stacji znajdują się: Komenda Główna Straży Granicznej, VI L.O. im. Tadeusza Reytana, XXVIII L.O. im. Jana Kochanowskiego. Podobnie jak poprzednie stacje, została włączona do ruchu 7 kwietnia 1995 roku wraz z całym odcinkiem z Kabat do Politechniki.

Pierwszy pociąg w kierunku Młocin wyrusza o godzinie 5:06, a ostatni - o 0:27 (w sobotę 0:30), natomiast w kierunku Kabat pierwszy odjeżdża o 5:23, a ostatni - o 0:35 (w sobotę 0:38). Nocne kursy wyruszają odpowiednio - w stronę Młocin pierwszy o 0:30, ostatni o 2:45, a w stronę Kabat pierwszy o 0:38, a ostatni o 3:08.

  • Racławicka
  • Racławicka
  • Racławicka
  • Racławicka

Stacja Pole Mokotowskie zlokalizowana jest u zbiegu Alei Niepodległości i ulicy Rakowieckiej. Podobnie, jak stacja poprzednia, jest ona jednokondygnacyjna, łukowa, bez słupów, z peronem-wyspą o szerokości 10 m i długości 120 m. Jej powierzchnia wynosi 14.300 m2, a kubatura 58.000 m3. Utrzymana jest w kolorach szarości z czerwonymi akcentami. Na powierzchnię prowadzą schody oraz winda dla niepełnosprawnych. Na terenie stacji znajdują się punkty handlowe, bankomat oraz toalety. W bezpośredniej bliskości stacji znajdują się: Szkoła Główna Handlowa (SGH), Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego (SGGW), Biblioteka Narodowa, Więzienie Mokotowskie i Park Pole Mokotowskie. Stacja została uruchomiona 7 kwietnia 1995 roku wraz z całym odcinkiem z Kabat na Politechnikę.

Pierwszy pociąg w kierunku Młocin wyrusza stąd o 5:08, a ostatni o 0:29 (w sobotę 0:32), natomiast w kierunku Kabat pierwszy odjeżdża o 5:21, a ostatni o 0:33 (w sobotę 0:36). Nocne dodatkowe kursy wyruszają w stronę Młocin: pierwszy o 0:32, a ostatni o 2:47, natomiast w stronę Kabat: pierwszy o 0:36, a ostatni o 3:06.

  • Pole Mokotowskie
  • Pole Mokotowskie
  • Pole Mokotowskie
  • Pole Mokotowskie
  • Pole Mokotowskie
  • Pole Mokotowskie
  • Pole Mokotowskie
  • Pole Mokotowskie
  • Pole Mokotowskie
  • Pole Mokotowskie
  • Pole Mokotowskie
  • Pole Mokotowskie
  • Pole Mokotowskie
  • Pole Mokotowskie

Stacja Politechnika zlokalizowana jest u zbiegu ulic: Ludwika Waryńskiego, Nowowiejskiej i Alei Armii Ludowej (Rondo Jazdy Polskiej). Do 26 maja 1998 roku pełniła funkcję stacji końcowej linii metra. Pierwotna planowana nazwa - Wawelska. Na ścianie jednego z wejść do stacji wmurowano tablicę, poświęconą inż. Janowi Podoskiemu - inicjatorowi budowy metra warszawskiego. Na stacji znajduje się też tablica upamiętniająca prof. Romana Ciesielskiego. Stacja jest jednokondygnacyjna, jednonawowa z płaskim stropem, bez słupów, utrzymana w kolorach szarości. Posiada peron-wyspę o szerokości 11 m i długości 120 m. Jej powierzchnia wynosi 14.900 m2, a kubatura 91.100 m3. Na powierzchnię prowadzą schody i winda dla niepełnosprawnych. Na stacji znajdują się schody ruchome i stacjonarne oraz winda. Na terenie stacji znajdują się punkty handlowe, bankomat oraz toalety. Na tej stacji znajduje się defibrylator. Za stacją Politechnika od południowej strony, między torami, znajduje się komora torów odstawczych. Tory odstawcze mogą być wykorzystane w sytuacji, gdy na trasie zepsuje się jakiś skład. Można go wtedy odholować na najbliższe tory odstawcze, na przykład za stacją Politechnika. W nocy w komorze torów odstawczych nocuje jeden z 4 składów, jakie "zostają na trasie" na noc. Na terenie stacji umieszczona była początkowo Centralna Dyspozytornia, przeniesiona na teren STP Kabaty w grudniu 2007 roku. W pobliżu stacji znajdują się między innymi: Politechnika Warszawska, Dom Studencki „Riwiera”, Klub Studencki „Remont”, OSiR „Polna”. Stacja Politechnika została uruchomiona 7 kwietnia 1995 roku wraz z całym odcinkiem od Kabat.

Pierwszy pociąg w kierunku Młocin wyrusza stąd o 5:02, a ostatni o 0:30 (w sobotę 0:33), natomiast w kierunku Kabat pierwszy wyjeżdża o 5:19, a ostatni o 0:31 (w sobotę 0:34). Pierwszy nocny kurs weekendowy wyrusza w stronę Młocin o 0:33, a ostatni o 2:48, natomiast w stronę Kabat pierwszy wyjeżdża o 0:34, a ostatni o 3:04.

  • Politechnika
  • Politechnika
  • Politechnika
  • Politechnika
  • Politechnika
  • Politechnika
  • Politechnika

Stacja Centrum znajduje się w Śródmieściu, przy Rondzie Dmowskiego, w okolicy placu Defilad przy Pałacu Kultury i Nauki. Głównymi ulicami w okolicy są Marszałkowska i Aleje Jerozolimskie. Wybudowana przez firmę Hydrobudowa-6, stacja została oddana do użytku 26 maja 1998 roku i do 11 maja 2001 roku była stacją końcową. Jej architektem była Jasna Strzałkowska-Ryszka. Docelowo stacja ta miała być trzynastą stacją linii (stąd jej numer A13). Jest ona dwukondygnacyjna, czteronawowa, z trzema rzędami słupów (jeden pośrodku, dwa w pobliżu ścian bocznych). Dwa perony, każdy o szerokości 7 m, rozmieszczone są po bokach stacji, a tory metra pośrodku. Galeria znajduje się nad oboma peronami. W połowie stacji, nad torami, jest połączenie między bocznymi galeriami. Powierzchnia stacji wynosi 25.520 m2, a kubatura 145.300 m3. Stacja znajduje się na głębokości 18 metrów. Na stacji oprócz zwykłych schodów są schody ruchome przy każdym z czterech wyjść z peronów oraz windy. Stacja jest utrzymana w kolorach żółtym i fioletowym w okolicach torów. Na terenie stacji znajdują się liczne punkty handlowo-usługowe, toalety, bankomat, główna siedziba Komisariatu Policji Metra Warszawskiego i placówka Poczty Polskiej. Stacja spełnia też funkcję przejścia podziemnego. Na placyku przed południowym wejściem na stację Centrum zbudowano betonową ścianę utrzymująca różnicę wysokości. Na tej ścianie młodzi artyści prezentują swoje kompozycje, często jest to graffiti. Na tej stacji znajdują się 2 defibrylatory.

Za stacją Centrum, od strony północnej znajduje się połączenie między torem 1. i 2. Połączenie to może być wykorzystane w sytuacji, gdy na trasie zepsuje się jakiś skład. Można go wtedy odholować, tak aby nie przeszkadzał w dalszym kursowaniu metra. Za przejściem torowym znajduje się kilkumetrowe wgłębienie w zachodniej ścianie tunelu. Dawniej prowadziła do niego zwrotnica, z której tor po kilku metrach kończył się. Był to planowany przyszły przejazd na II linię metra. Przed dopuszczeniem stacji do eksploatacji, rozjazd zdemontowano. Z dworca PKP Warszawa Śródmieście był budowany tunel, mający połączyć go ze stacją metra Centrum. Później budowy zaniechano, a tunel do dziś stoi nie dokończony.

W najbliższej okolicy stacji znajdują się: Pałac Kultury i Nauki, Dworzec Warszawa Śródmieście, Dworzec Centralny, Centrum Handlowe „Złote Tarasy”, Galeria Centrum (dawniej - Domy Towarowe Centrum), Rotunda PKO, hotele „Polonia”, „Novotel” (dawny hotel „Forum”), „Metropol” i „Marriott”.

Pierwszy pociąg w kierunku Młocin odjeżdża o 5:05, a ostatni o 0:32 (w sobotę 0:35), natomiast w kierunku Kabat pierwszy wyrusza o 5:17, a ostatni o 0:29 (w sobotę 0:32). Pierwszy nocny kurs weekendowy ku Młocinom odjeżdża o 0:35, a ostatni o 2:50, natomiast w stronę Kabat pierwszy jedzie o 0:32, a ostatni o 3:02.

  • Centrum
  • Centrum
  • Centrum
  • Centrum
  • Centrum
  • Centrum
  • Centrum

Stacja Świętokrzyska jest zlokalizowana na skrzyżowaniu ulic Świętokrzyskiej i Marszałkowskiej w Śródmieściu. Została oddana do użytku razem ze stacją Ratusz Arsenał 11 maja 2001 roku. Świętokrzyska jest stacją położoną najbliżej kampusu głównego Uniwersytetu Warszawskiego. Architektem stacji była Krystyna Jonak. Jest to stacja dwukondygnacyjna, dwunawowa, z rzędem słupów - posiada peron i antresolę. Peron-wyspa posiada szerokość 12 m i długość 120 m. Powierzchnia stacji wynosi 7.280 m2, a kubatura 46.500 m2, utrzymana jest ona w kolorach zieleni, granatu i fioletu. Od tej stacji kolejne, północne przystanki warszawskiego metra są mniejsze i krótsze. Świętokrzyska jest pierwszą stacją, gdzie schody oraz inne wyjścia z peronów są wysunięte w głąb peronu, a nie jak na południowych stacjach - zlokalizowane na końcu peronu. Dzięki temu stacje są nieco krótsze i maja mniejszą powierzchnię oraz kubaturę, a co za tym idzie - mniejsze koszty budowy i utrzymania. Na stacji po obu stronach peronu znajdują się schody ruchome i stacjonarne oraz winda. Na terenie stacji znajdują się: punkty handlowo-usługowe, toalety, bankomat a także słynny warszawski sklep modelarstwa kolejowego Parowozik. Stacja spełnia też funkcję przejścia podziemnego znajdującego się na antresoli. Na antresoli są wystawiane prace fotografów lub inne prace artystów w ramach galerii "Pociąg do sztuki". W planach budowy drugiej linii metra stacja Świętokrzyska będzie stacją przesiadkową. Stacja II linii (C12) znajdować się będzie pod stacją I linii - obie połączone będą ruchomymi schodami.

W najbliższej okolicy stacji znajdują się: PKiN, Kino „Bajka”, Dom Handlowy „Sezam”, Poczta Główna, pierwsza w Polsce restauracja sieci McDonald’s, Ogród Saski, Teatr Żydowski i synagoga Nożyków.  

Pierwszy pociąg w kierunku Młocin wyrusza o 5:06, a ostatni o 0:34 (w sobotę 0:37), natomiast w kierunku Kabat pierwszy odjeżdża o 5:16, a ostatni o 0:28 (w sobotę 0:31). Pierwszy nocny kurs w weekendy odjeżdża w stronę Młocin o 0:37, a ostatni o 2:52, natomiast w kierunku Kabat pierwszy rusza o 0:31, a ostatni o 3:01.

  • Świętokrzyska
  • Świętokrzyska
  • Świętokrzyska
  • Świętokrzyska

Ratusz Arsenał to stacja warszawskiego metra oddana do użytku 11 maja 2001 roku razem ze stacją  Świętokrzyska. Zlokalizowana jest przy Placu Bankowym w okolicy ulicy Andersa i Alei Solidarności. Wg pierwotnych planów stacja miała nosić nazwę Plac Dzierżyńskiego. Do 20 grudnia 2003 roku była ostatnią stacją metra. Ratusz Arsenał jest stacją położoną najbliżej Starego Miasta. Architektem stacji był Zdzisław Kostrzewa. Jest to stacja dwukondygnacyjna, dwunawowa, z jednym rzędem słupów, z peronem i antresolą. Na stacji, po obu stronach peronu-wyspy (o szerokości 12 m i długości 120 m) znajdują się schody ruchome i stacjonarne oraz winda. Stacja posiada powierzchnię 4.627 m2 i kubaturę 45.680 m3 i jest utrzymana w kolorach srebrzysto-szarych. Na terenie stacji znajdują się: punkty handlowo-usługowe, toalety i bankomat. Stacja na poziomie antresoli spełnia też funkcję przejścia podziemnego. Na tej stacji znajduje się defibrylator. Na terenie stacji jest też punkt obsługi pasażerów Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM). Ze stacji na powierzchnię prowadzi aż 8 wyjść.

Przez pierwsze 5 lat stacja nosiła nazwę „Ratusz”. 31 sierpnia 2006 roku podjęto uchwałę o zmianie nazwy. Początkowo planowano przemianować ją na "Arsenał", dla upamiętnienia wydarzeń z czasów okupacji nazistowskiej. Ostatecznie zatwierdzono zmianę z Ratusz na Ratusz Arsenał. Odsłonięcie nowej nazwy nastąpiło, przy wyjściu ze stacji od strony ul. Długiej, w 64 rocznicę „Akcji Pod Arsenałem”. Na stacji metra Ratusz Arsenał wisi tablica upamiętniająca Mariana Rataja, który był jednym z inicjatorów i propagatorów budowy metra w Warszawie.

W najbliższej okolicy stacji znajdują się: Mazowiecki Urząd Wojewódzki, Urząd m.st. Warszawy, kino „Muranów”, Arsenał - Muzeum Archeologiczne, Błękitny Wieżowiec (oficjalna nazwa Blue Tower Plaza), Park Krasińskich.

Pierwszy pociąg w kierunku Młocin wyrusza o 5:09, a ostatni o 0:36 (w sobotę 0:39), natomiast w stronę Kabat pierwszy odjeżdża o 5:13, a ostatni o 0:25 (w sobotę 0:28). Spośród nocnych kursów z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę pierwszy w stronę Młocin odjeżdża o 0:39, a ostatni o 2:54, natomiast w stronę Kabat pierwszy wyrusza o 0:28, a ostatni o 2:58.

  • Ratusz Arsenał
  • Ratusz Arsenał
  • Ratusz Arsenał
  • Ratusz Arsenał
  • Ratusz Arsenał
  • Ratusz Arsenał
  • Ratusz Arsenał
  • Ratusz Arsenał
  • Ratusz Arsenał
  • Ratusz Arsenał

Stacja Dworzec Gdański została oddana do użytku 20 grudnia 2003 roku. Do 8 kwietnia 2005 roku była ostatnią stacją pierwszej linii metra. Jej projektantem jest warszawski architekt Stefan Kuryłowicz. Zlokalizowana jest ona przy ulicy Zygmunta Słomińskiego, przy dworcu kolejowym Warszawa Gdańska, w pobliżu ulicy gen. Władysława Andersa. Jest to piętnasta (docelowo – siedemnasta) stacja pierwszej linii metra, a wykonało ją konsorcjum Budimex S.A., Budexport Sp. z o.o. i BE Energobudowa S.A. Jest to stacja dwukondygnacyjna, dwunawowa, z jednym rzędem słupów, z peronem oraz galerią. Peron-wyspa ma szerokość 12 m i długość 120 m. Zagłębienie stacji - 11,5 m poniżej poziomu terenu. Stacja ma powierzchnię 6.864 m2 i kubaturę 43.900 m3. Na stacji, po obu stronach peronu, znajdują się schody ruchome i stacjonarne oraz jedna winda. Z antresoli stacji, przez szklane okna, można obserwować ruch pociągów na peronie. Stacja jest utrzymana w odcieniach szarości i srebra, koło windy i schodów ruchomych są niewielkie zielone światełka. Na terenie stacji znajdują się: punkty handlowe, bankomat, toalety i posterunek policji. Na tej stacji znajduje się także defibrylator. Stacja spełnia też funkcję przejścia podziemnego pod ulicą Zygmunta Słomińskiego. Przejście podziemne na poziomie antresoli jest dostępne całą dobę. Przejście podziemne łączące stację metra z peronami stacji kolejowej i południowym Żoliborzem zostało zbudowane jesienią 2010 roku, jednak przedłużające się odbiory techniczne i braki w dokumentacji sprawiły, że zostało ono udostępnione dla pieszych dopiero 28 lutego 2011 roku. Za stacją Dworzec Gdański od strony południowej znajduje się połączenie między torem 1 i 2. Połączenie to może być wykorzystane w sytuacji, gdy na trasie zepsuje się jakiś skład. Można go wtedy odholować tak, aby nie przeszkadzał w dalszym kursowaniu metra.

W najbliższej okolicy stacji znajdują się: dworzec PKP Warszawa Gdańska, Centrum Handlowe „Arkadia”, Stadion „Polonii” Warszawa i Park Kusocińskiego.

Pierwszy pociąg w kierunku Młocin odjeżdża o 5:11, a ostatni o 0:39 (w sobotę 0:42), natomiast w kierunku Kabat pierwszy wyrusza o 5:11, a ostatni o 0:23 (w sobotę 0:26). W weekendowe noce pierwszy pociąg odjeżdża na Młociny o 0:42, a ostatni o 2:57, natomiast na Kabaty pierwszy wyrusza o 0:26, a ostatni o 2:56.

  • Dworzec Gdański
  • Dworzec Gdański
  • Dworzec Gdański
  • Dworzec Gdański
  • Dworzec Gdański
  • Dworzec Gdański
  • Dworzec Gdański

Plac Wilsona to stacja warszawskiego metra zlokalizowana na Żoliborzu koło ulicy Juliusza Słowackiego, w północnej części Placu Wilsona, w okolicy ulic Adama Mickiewicza i Zygmunta Krasińskiego. Nazwa stacji oraz placu pochodzi od nazwiska 28. Prezydenta USA Woodrowa Wilsona. Rada Języka Polskiego zaleca, by nazwę placu, a więc również i stacji, wymawiać tak, jak wymawiano ją od chwili nazwania placu w 1928 roku - w wersji spolszczonej, z głoską „w”na początku. Pierwotną planowaną nazwą stacji był Plac Komuny Paryskiej. Projektantem stacji jest Andrzej Chołdzyński, zaś wykonawcą była firma Hydrobudowa-6. Stacja została oddana do użytku 8 kwietnia 2005 roku i była stacją końcową I linii warszawskiego metra aż do 29 grudnia 2006 roku. 7 kwietnia 2008 roku na konferencji "Metrorail" Plac Wilsona został uznany za najładniejszą stację metra na świecie, która powstała w ostatnich latach. W maju 2008 roku warszawiacy wybrali ją także po raz pierwszy swoją ulubioną stacją. Ten wybór potwierdzili oni także w roku następnym.

Jest to stacja dwukondygnacyjna z peronem-wyspą o szerokości 11 m i długości 120 m. Po obu stronach peronu znajdują się schody ruchome i stałe, na powierzchnię prowadzą 4 windy. Powierzchnia stacji wynosi 4.759 m2, a kubatura – 44.389 m3. Stacja jest utrzymana w kolorach szarości i srebra. Na posadzce w okolicach schodów jest ciekawa, kamienna mozaika. Ściany koło torowisk stanowią ciekawą fakturę, wykonane są ze stali łatwordzewiejacej (cortenowskiej), wierzchnia warstwa rdzy zabezpiecza ją przed dalszym utlenianiem. We wnętrzu zestawiono ze sobą kamień, stal, szkło oraz polerowany, barwiony beton. Na terenie stacji znajdują się: punkty handlowe, bankomat oraz toalety. Jest też wyposażona w defibrylator. Kopuła po stronie południowej stacji Plac Wilsona jest elementem architektoniczno-konstrukcyjnym niespotykanym w warszawskim metrze. Wykonana w kształcie elipsy pełni funkcję lampionu, który rozświetla stację. Przyczynia się też do tłumienia hałasu jeżdżących składów metra. W zależności od pory dnia, kopuła świeci na czerwono, fioletowo, niebiesko lub zielono. Ciekawymi elementami należącymi do kompleksu stacji są też wejścia z ulicy. W środkowej części wejścia znajduje się szyb windy, po prawej stronie schody ruchome jadące na poziom ulicy, a po lewej schody stałe. Całość wejścia jest osłonięta szkłem z napisem "Plac Wilsona". Tory odstawcze znajdują się zaraz za północną częścią stacji. Długość komory to 270 m. W okresie kiedy stacja Plac Wilsona była stacją końcową, tory odstawcze służyły jako hala manewrowa, umożliwiając zawracanie pociągów w kierunku Kabat. Tory manewrowo-postojowe mają długość 160 m, koło nich jest peron, umożliwiający przejście maszyniście z jednego końca pociągu na drugi. W przyszłości tory odstawcze mogą być wykorzystane w sytuacji, gdy na trasie zepsuje się jakiś skład. Można go będzie wtedy odholować na najbliższe tory odstawcze. Na stacji Plac Wilsona obecnie nocują 2 z 4 pociągów, które zostają na noc w tunelach. Powierzchnia torów odstawczych - 9.847 m², kubatura - 61.276 m³ (część podziemna) i 245 m³ (część naziemna). Średnie zagłębienie stacji (mierzone od główki szyny do powierzchni) wynosi 19 m.

W najbliższej okolicy stacji znajdują się: Urząd Dzielnicy Żoliborz, Kino „Wisła”, Kościół p.w. św. Stanisława Kostki i Park im. Stefana Żeromskiego.

Pierwszy pociąg w kierunku Młocin odjeżdża o 5:05, a ostatni o 0:41 (w sobotę 0:44), natomiast w kierunku Kabat pierwszy wyrusza o 5:08, a ostatni o 0:20 (w sobotę 0:23). Pierwszy nocny kurs weekendowy odjeżdża ku Młocinom o 0:44, a ostatni o 2:59, natomiast w stronę Kabat pierwszy skład wyrusza o 0:23, a ostatni o 2:53.

  • Plac Wilsona
  • Plac Wilsona
  • Plac Wilsona
  • Plac Wilsona
  • Plac Wilsona
  • Plac Wilsona
  • Plac Wilsona
  • Plac Wilsona
  • Plac Wilsona
  • Plac Wilsona
  • Plac Wilsona
  • Plac Wilsona
  • Plac Wilsona
  • Plac Wilsona

Stacja Marymont (pierwotna planowana nazwa - Potocka) została oddana do użytku 29 grudnia 2006 roku. Do 9 marca 2008 roku, ze względu na brak torów odstawczych za stacją, pociągi kursowały co 9 minut ruchem wahadłowym do stacji Plac Wilsona, gdzie trzeba było przesiąść się do pozostałej części metra. Wykonawcą stacji była firma Warbud SA. Stacja jest zlokalizowana przy zbiegu ulic: Juliusza Słowackiego, ks. Jerzego Popiełuszki, Potockiej i Alei Armii Krajowej. Jest stacją dwukondygnacyjną. Posiada peron-wyspę o szerokości 10 metrów i długości 120 metrów oraz galerię. Jej powierzchnia wynosi 6.157 m2, a kubatura 41.206 m3. Na terenie stacji znajdują się publiczne toalety, bankomat oraz 4 punkty handlowo-usługowe. Wnętrze jest wykończone granitem, stalą węglową, stalą ocynkowaną, szkłem i aluminium, przeważają kolory srebrny i niebieski. Wyjścia z głowicy północnej zostały skierowane w stronę Alei Armii Krajowej, tam znajdują się windy. Na obu końcach stacji zostały umieszczone schody ruchome i stacjonarne. Zagłębienie stacji - 13,2 m poniżej poziomu terenu. Stacja została połączona z przejściem podziemnym pod ulicą Słowackiego. W podziemiu znajduje się galeria handlowa, a na ścianach antresoli wystawiane są prace młodych artystów w ramach akcji „Pociąg do sztuki”.

W najbliższej okolicy stacji znajdują się: Hala Marymoncka, Szkoła Główna Służby Pożarniczej, Park Kaskada.

Pierwszy pociąg w kierunku Kabat pierwszy wyrusza o 5:07, a ostatni o 0:19 (w sobotę 0:22), natomiast w kierunku Młocin pierwszy rusza o 5:06, a ostatni o 0:43 (w sobotę 0:46). Pierwszy nocny kurs na Kabaty odjeżdża o 0:22, a ostatni o 2:52, natomiast na Młociny pierwszy odjeżdża o 0:46, a ostatni o 3:01.

  • Marymont
  • Marymont
  • Marymont
  • Marymont
  • Marymont

Słodowiec to stacja warszawskiego metra położona na Bielanach przy ulicy Jana Kasprowicza, w sąsiedztwie ulic Stefana Żeromskiego i Marymonckiej. Według pierwotnego projektu miała nosić nazwę Bielany, później - Park Kaskada. Stacja została otwarta dla ruchu pasażerskiego 23 kwietnia 2008 roku, z dużym opóźnieniem w stosunku do pierwotnych planów. Stacja posiada jedną kondygnację podziemną, do której prowadzą schody z 2 pawilonów naziemnych mieszczących wejścia. Położona jest najpłycej na pierwszej linii metra - na głębokości 7,3 m. Perony, szerokości 4,5 m i długości 120 m każdy, są rozmieszczone po bokach stacji, a tory metra pośrodku. Jej północne wejście jest położone blisko ulicy Teodora Duracza. Wejściem do stacji jest murowany budynek z rozsuwanymi drzwiami, a nie jak na wcześniejszych stacjach zadaszona wiata. Po obu stronach peronu rozmieszczone są schody stałe oraz ruchome. Za stacją wybudowana została zwrotnica, która umożliwiała zawracanie pociągów, do czasu ukończenia całej linii. Tor manewrowy miał długość 207 m. Samo położenie stacji jest mocno krytykowane, gdyż główne, południowe wejście znajduje się ponad 200 metrów od najbliższych przystanków. Brakuje także odpowiednich chodników, z niektórych przystanków najprostsza droga do wejścia prowadzi przez trawnik. Oprócz tego, według niektórych, budka wejściowa stojąca samotnie pośród skweru bardziej przypomina myjnię samochodową niż stację metra.

Pierwszy pociąg w kierunku Kabat wyrusza o 5:05, a ostatni o 0:17 (w sobotę 0:20), natomiast w kierunku Młocin pierwszy odjeżdża o 5:08, a ostatni o 0:45 (w sobotę 0:48). W nocy z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę pierwszy skład na Kabaty odjeżdża o 0:20, a ostatni o 2:50, natomiast na Młociny pierwszy kurs rusza o 0:48, a ostatni o 3:03.

  • Słodowiec
  • Słodowiec
  • Słodowiec
  • Słodowiec
  • Słodowiec
  • Słodowiec
  • Słodowiec
  • Słodowiec

Stacja Stare Bielany położona jest na Bielanach, w okolicach ulic: Jana Kasprowicza, Płatniczej i Alei Zjednoczenia. Jej pierwotna planowana nazwa to Aleja Zjednoczenia, potem - Bielany. Została otwarta 25 października 2006 roku wraz ze stacjami Wawrzyszew i Młociny. Stacja jest jednokondygnacyjna. Perony o szerokości 4,5 m i długości 120 m każdy, są rozmieszczone po bokach stacji, a tory metra pośrodku. Głowica północna stacji jest położona koło ulicy Płatniczej, w głowicy południowej od strony Alei Zjednoczenia są umiejscowione windy, po jednej na każdym peronie. Na końcach stacji są umieszczone schody ruchome i stacjonarne. Perony stacji mają bardzo ciekawe, oryginalne drewniane wykończenie. Szare posadzki i ściany są wymieszane z panelami z jasnego drewna, co nadaje stacji ciekawy styl.

Pierwszy pociąg w kierunku Młocin odjeżdża stąd o 5:10, a ostatni o 0:47 (w sobotę 0:50), natomiast w kierunku Kabat pierwszy wyrusza o 5:03, a ostatni o 0:15 (w sobotę 0:18). W weekendowe noce pierwszy skład na Młociny odjeżdża o 0:50, a ostatni o 3:05, natomiast na Kabaty pierwszy rusza o 0:18, a ostatni o 2:48.

  • Stare Bielany
  • Stare Bielany
  • Stare Bielany
  • Stare Bielany
  • Stare Bielany
  • Stare Bielany
  • Stare Bielany
  • Stare Bielany
  • Stare Bielany
  • Stare Bielany
  • Stare Bielany
  • Stare Bielany

Stacja Wawrzyszew (pierwotna planowana nazwa - Fortowa) położona jest na Bielanach, w okolicach ulic: Jana Kasprowicza, Wolumen i Samuela Bogumiła Lindego. Otwarto ją 25 października 2008 roku. Jest to stacja jednokondygnacyjna. Perony, o  szerokości 4.5 m i długości 120 m każdy, są rozmieszczone po bokach stacji, a tory metra pośrodku. Perony utrzymane w odcieniach zimnej szarości. Stacja posiada kamienne posadzki, ściany i ławki, płaski betonowy sufit, a między torami podświetlane filary w kształcie kielichów. Cała stacja jest położona wzdłuż ulicy Kasprowicza. Głowica południowa wychodzi na ulice Wolumen oraz Lindego. Północne wyjścia są blisko ul. Wergiliusza. Zejście odbywa się przez 2 pawilony wejściowe wybudowane z szarej cegły, obrośnięte przez pnącza. Stacja jest zlokalizowana tuż obok bazaru "Wolumen". Na końcach stacji są umieszczone schody ruchome i stacjonarne. Wyjściem do stacji jest murowany budynek z rozsuwanymi drzwiami. Stację charakteryzuje oryginalne, pomalowane na czerwono wejście od strony bazaru "Wolumen".

Pierwszy pociąg w kierunku Młocin  odjeżdża stąd o 5:12, a ostatni o 0:48 (w sobotę 0:51), natomiast w kierunku Kabat pierwszy wyrusza o 5:01, a ostatni o 0:13 (w sobotę 0:16). W weekendowe noce pierwszy skład w kierunku Młocin odjeżdża o 0:51, a ostatni o 3:06, natomiast w kierunku Kabat pierwszy skład wyjeżdża o 0:16, a ostatni o 2:46.

  • Wawrzyszew
  • Wawrzyszew
  • Wawrzyszew
  • Wawrzyszew
  • Wawrzyszew
  • Wawrzyszew
  • Wawrzyszew
  • Wawrzyszew

Młociny są ostatnią stacją I linii metra warszawskiego. Jest ona położona na Bielanach, niedaleko Huty Arcelor-Mittal (dawnej Huty Warszawa), w okolicach ulic: Jana Kasprowicza, Tomasza Nocznickiego i Zgrupowania AK "Kampinos". Została oddana do użytku 25 października 2008 roku. Jej pierwotnie planowana nazwa to Młociny Huta. W miejscu, w którym powstała stacja, wybudowany jest także węzeł komunikacyjny dla autobusów, tramwajów i metra oraz parkingi dla samochodów i rowerów. Stacja Młociny posiada jedną kondygnację podziemną oraz dwa pawilony naziemne służące jako wejścia. Mają one elewacje z kamiennych bloków umieszczonych za stalową siatką. Wnętrze pawilonów utrzymane jest w odcieniach szarości z detalami imitującymi drewno. Stacja posiada 2 windy i 2 pary schodów ruchomych, prowadzących z pawilonów wejściowych wprost na perony. Perony o szerokości 4,5 m i długości 120 m każdy, są rozmieszczone po bokach stacji, a tory metra pośrodku. Wystrój stacji utrzymano w odcieniach zimnej szarości. Perony posiadają kamienne posadzki i ściany oraz pofalowany, betonowy sufit. Między torami znajduje się ciąg podświetlanych filarów w kształcie kielichów. Na końcach peronów są umieszczone schody ruchome oraz stałe. Powierzchnia stacji wynosi 3.550 m2. Północna część stacji jest zakończona torami odstawczymi. Stacja i układ torów został wybudowany w taki sposób, aby w przyszłości była możliwość wydłużenia linii metra, jeżeli będzie taka potrzeba. Możliwe będzie wydłużenie metra w jednym z kierunków: na północ, do Łomianek, na zachód, w kierunku osiedla Chomiczówka oraz na wschód, przecinając Wisłę pod projektowanym Mostem Północnym. Cały bielański odcinek metra od stacji A-20 Słodowiec do stacji  A-23 Młociny był budowany metodą odkrywkową. Na północ od stacji znajduje się komora torów odstawczych mająca 295 m długości i 6 700 m² powierzchni. Tory te umożliwiają pociągom zawracanie w kierunku Kabat. W komorze tej, znajduje się też tor do mycia pociągów i usuwania drobnych usterek. Znajdują się tam też tory do postoju pociągów na noc tak, aby rano mogły szybko wyruszyć na trasę w kierunku Kabat.

Pierwszy pociąg w kierunku Kabat wyrusza stąd o 5:00, a ostatni o 0:12 (w sobotę 0:15), w weekendowe noce pierwszy skład rusza o 0:15, a ostatni o 2:45.

  • Młociny
  • Młociny
  • Młociny
  • Młociny
  • Młociny
  • Młociny
  • Młociny
  • Młociny
  • Młociny
  • Młociny
  • Młociny
  • Młociny

Zaloguj się, aby skomentować tę podróż

Komentarze

  1. anianasadach
    anianasadach (10.03.2012 8:59) +1 + -
    ...jestem pod wrażeniem szczegółowej relacji...wiele zdjęć mamy podobnych...pokazałeś wszystkie stacje... może i ja z czasem uzupełnię swój dokument o brakujące :)
  2. leoleo
    leoleo (01.06.2011 10:21) +3 + -
    też bym sie wybrał w taką podróż:)
  3. bartek_sleczka
    bartek_sleczka (04.05.2011 14:54) +3 + -
    Leszku, niesamowity materiał foto- i fakto-graficzny. "cenka opada ... " :) Szkoda że sporo jest ewidentnie poruszonych. Nie wiem, czy używałeś do zdjęć statyw. Kilka realizacji stacji na naprawdę dobrym poziomie, o ile z mojego poziomu mogę silić się na oceny. Szacun za materiał.
    Pzdr/bARtek
    PS. jeśli część ze stacji służy jako schrony, to czy można tam normalnie focić? Nie jest to jakaś tajemnica wojskowa? :):):)
  4. renata-1
    renata-1 (14.04.2011 13:22) +4 + -
    przypominało mi się, że kilka lat temu przy okazji wizyty u znajomych postanowiliśmy przejachać sie warszawskim metrem do końcowek stacji i z powrotem. Co mnie zaskoczyło - pozytywnie oczywiście - na peronach było czysto i nie było żadnych bazgrołów na murach. Nie mogę tego samego powiedzieć o peronach naszej PESTKI, a dopełnieniem tych atrakcji jest to, że perony stały się strefą gołębich zrzutów.
  5. renata-1
    renata-1 (14.04.2011 13:15) +4 + -
    ale "metrowa" historia, jestem pod wrażeniem, a MPK powinno dać Ci darmowe przejazdy
  6. s.wawelski
    s.wawelski (14.04.2011 0:20) +5 + -
    No, Leszek, przebiłeś sam siebie :-)) Warszawskie MPK powinno Ci jakąś gażę wypłacić, albo przynajmniej uczynić Cię Honorowym Pasażerem!!
  7. czerwony_arbuz
    czerwony_arbuz (13.04.2011 23:36) +6 + -
    plus za wpisanie rozkładu jazdy:)))
  8. iwonka55h
    iwonka55h (13.04.2011 22:28) +5 + -
    ooo mamuńciu, Ty masz ale cierpliwość do szczegółów i opisów, zabieram się za lekturę.
  9. alefur
    alefur (13.04.2011 21:27) +6 + -
    Cóż jeżdżę nim codziennie ...praktyczne, ale nie ma widoków za oknem :)
lmichorowski

lmichorowski

Leszek Michorowski
Punkty: 506827