Nasz wypad rozpoczał się lotem Wizzairem do Budapesztu, niestety, opóźnionym ponad godzinę. Efekt kontroli na wszystkich lotniskach spowodowanej próbą ataku terrorystycznego w Londynie. Celem podrózy była niemal idealnie środkowa częśc Siedmiogrodu, a konkretnie miasta Sighsoara, Tirgu Mures i wieś Biertan.
Po wylądowaniu w Budapeszcie na mieliśmy czas do późnego wieczora. Zostawiliśmy bagaż w przechowalni lotniskowej i wyruszyliśmy na miasto. Niestety nie taksówką, czego pożałowaliśmy, bo inny dojazd z lotniska nie ma sensu. Ostatecznie nie zostało nam zbyt dużo czasu i poświęciliśmy go na spacer w okolicach parlamentu, gdzie widocznych było mnóstwo transparentów politycznych (szczególnie dotyczacych powstania z 1956 r.). Był to gorący okres walki politycznej na ulicach miasta.  Później przeszliśmy się wzdłuż Dunaju. Po trzech latach Budapeszt wydał się nam jakiś bardziej zaniedbany niż poprzednio.Gdy obieraliśmy bagaż w przechowalni spotkaliśmy parę nieco młodszych od nas rodaków. Okazało się, że przylecieliśmy razem tym samym samolotem i co najciekawsze - razem polecielismy dalej. A już najzabawniejsze było to, że jak się okazało w Warszawie mieszkaliśmy kilkaset metrów od siibie.
  • Budapeszt parlament
  • Budapeszt wejście do parlamentu
  • Budapeszt widok parlamentu nad Dunajem
  • Budapeszt  pomnik Imre Nagya
  • Budapeszt flaga powstania 1956

Niestety lot był opóźniony o o dwie godziny, a terminal dla tanich linii w Budapeszcie nie jest zbyt zajmujacym miejscem. Między Węgrami a Rumunią jest różnica 1 godziny czasu i tyle też trwa podróż. Większość pasażerów samolotu stanowili Węgrzy, ale ... obywatele Rumunii. Widzieliśmy to w trakcie kojntroli paszportowej. Polaków leciało co najmniej sześcioro (nasza czwórka i jeszczejedna para).

Autobusem dostaliśmy się do naszego hotelu w centrum Tirgu Mures. Na szczęście pozwolono nam pospać dłużej, w końcu dotarliśmy tam o czwartej rano.

Ford focus  z wypożyczalni czekał na nas na parkingu hotelowym, a przedstawiciel biura na recepcji. Minus - płatność w gotówce. plus- depozyt kartą.

Korzystając z pieknej pogody zwiedziliśmy miasto, jedząc w międzyczasie lunch.

Najciekawszymi obiektami w miescie są dawny Magistrat i Pałac Kultury - dwa budynki będące połaczeniem secesji z tzw. narodowym stylem węgierskim. Wznieśli je przed pierwszą wojną światową dwaj znani wegierscy architekci - Marcell Komor i Dezsö Jakab. Bogato zdobione, z wykorzystaniem ceramiki i mozaiki. Ciekawa jest struktura religijna miasta. Rumuni to przede wszystkim prawosławni - cerkiew stoi w centrum placu Trandafiliror. Grekokatolików już pewnie wśród nich mało, bo dawna katedra grekokatolicka na drugim końcu placu służy teraz też prawosławnym. Niemców już prawie nie ma, chociaż przed I wojną światową wg dra Orłowicza stanowili tu większość. Z kolei Węgrzy to katolicy - barokowy kościół św. Jana stoi przy placu, prostopadle do katedry prawosławnej, a także kalwini - ich gotycki kościół wewnątrz cytadeli to najcenniejszy zabytek miasta, oraz arianie. Niestety, nie udało nam się wejść do kościoła ariańskiego. Niedaleko niego stoi Liceum Bolyai, dwóch wegierskich matematyków, którzy stąd się wywodzili.

Przed magistratem rzucił nam się w oczy odlew posągu wilczycy kapitolińskiej, a tam, gdzie pewnie stał wzmiankowany przez dra Orłowicza pomnik Bema, teraz znajduje się monument Avrama Iancu, rumuńskiego bohatera narodowego, który ... walczył przeciwko Bemowi u boku Austriaków i Rosjan przeciwko Węgrom. Ale sa też pomniki 'węgierskie' - przedwojennego burmistrza Bernadyiego oraz Bocskaia w cytadeli.

Miasto jest dwujęzyczne i nie ma już śladów po walkach etnicznych z 1990 r. Dwujęzyczne napisy obowiązują na budynkach publicznych, nazwach ulic i nawet niektórych sklepach prywatnych.

Rumuni byli dla nas bardzo mili i sympatyczni. Połowa personelu hotelu była zaangażowana w znalezienie dla nas wypożyczalni samochodów (sieciówek tam nie ma), a na każde nasze powitanie, pożegnanie czy podziękowanie po rumuńsku, słyszeliśmy analogiczny wyraz ... po polsku. Z wyjątkiem lodziarni, gdzie trafiliśmy na ... Węgrów.

Po południu wyjechaliśmy w stronę Sighisoary.

• Tirgu Mures budynek władz województwa
  • Tirgu Mures dwujęzyczna lodziarnia
  • Krajobraz gdzieś między Tirgu Mures a Sighisoarą
  • Krajobraz Szwajcarii Saskiej w Siedmiogrodzie

Wypożyczonym Focusem pojechaliśmy do Sighisoary. Wsie po drodze często są węgierskie, co potwierdza ich charakterystyczna zabudowa i obecność dwóch kościołów - katolickiego i kalwińskiego (ewangelicko-reformowanego). Droga wiedzie przez wzgórza i pagórki, ale ruch nie jest duży.

Sighisoara to właściwie główny cel naszej podróży. Przez miasto znane było Schäßburg (po niemiecku) a nawet Segesvár (po węgiersku). Założone zostało przez saskich osadników pod koniec XII w., którzy mieszkali w nim do lat 90-tych XX w. To oni zbudowali górne miasto (cytadelę), mury i kościoły. 31 lipca 1849 r. generał Józef Bem przegrał tu bitwę z rosyjskim generałem Ludersem, wspomagającym Austriaków. Zginął wówczas węgierski poeta Sándor Petőfi, adiutant Bema. Stare Miasto (górne, czyli tzw. cytadela) jest na Liście Światowego Dziedzictwa Kultury Unesco od 1999 r.

W Sighisoarze musieliśmy prosić o pomoc w znalezieniu wjazdu do cytadeli. Tam wpuścili nas dopiero wtedy, gdy okazuje się, że mieliśmy rezerwację w hotelu Sighisoara obok rynku. Ale z miejscem do parkowania był pewien kłopot, na szczęscie poradziliśmy sobie. Sighisoara robi wrażenie miast bajkowego - szczególnie cytadela,czyli tzw. Górne Miasto. Położone na wzgórzu ponad tzw. Dolnym Miastem. Mury z bramami - basztami krytymi dachówką. Każdą z nich opiekował się określony cech - stąd ich nazwy - baszta krawców, kuśnierzy, rzeźników. Niektóre kolorowe kamienice są odnowione, inne wyglądają, jakby niewiele czasu już im zostało. Wiele domów stoi pustych po exodusie Sasów z lat 90-tych. Szkoda. Na rynku trwał festiwal folklorystyczny. Najchętniej fotografowanym miejcem, obok Wieży Zegarowej jest dom urodzin Vlada Tepesa 'Dracula', czyli pierwowzoru Drakuli, obecnie hotel i restauracja. Ale najładniejszy obiekt to Hirscherhaus, czyli saski renesansowy Dom pod Jeleniami. W obrębie murów funkcjonują dwa kościoły - średniowieczny, gotycki i ewangelicki Klosterkirche (wnętrze w remoncie) i katolicki z XIX w. z mszami po wegiersku (fasada w remoncie). Ale najciekawszy jest Bergkirche, czyli kościół na wzgórzu. Weszliśmy tam drewnianymi krytymi schodami uczniowskimi, którymi przez wieki podążali uczniowie Gimnazjum Josefa Haltricha (vide link video). Obok kościoła znajduje się cmentarz, na któym niemal wszystkie groby mają niemieckojęzyczne napisy, często gotycką czcionką. Szkoda, że ich potomkowie opuścili to miejsce.

Kolację zjadliśmy z naszymi nowymi warszawskimi znajomymi w restauracji ... sąsiedniego hotelu.

• Sighisoara Wieza Zegarowa od strony murów
  • Sighisoara zbliżenie Wieżzy zegarowej
  • Sighisoara wieza zegarowa od wewnątrz murów
  • Sighisoara baszta krawców
  • Sighisoara baszta krawców od wewnatrz
  • Sighisoara baszta kuśnierzy
  • Sighisoara baszta rzezników
  • Sighisoara baszta szewców
  • Sighisoara mury i baszta blacharzy
  • Sighisoara wejście na schody uczniowskie
  • Sighisoara schody uczniowskie
  • Sighisoara widok na kościół na wzgórzu
  • Sighisoara fasada koscioła na wzgórzu
  • Sighisoara prezbiterium Bergkirche
  • Sighisoara cmentarz na wzgórzu
  • Sighisoara widok na cmentarz na wzgórzu
  • Sighisoara groby na cmentarzu na wzgórzu
  • Sighisoara grobowiec na cmentarzu
  • Sighisoara grobowiec cmentarny
  • Sighisoara grób wielopokoleniowy na cmentarzu
  • Sighisoara współczesny grób na cmentarzu
  • Sighisoara kościół klasztorny  klosterkirche
  • Sighisoara prezbiterium koscioła klasztornego
  • Sighisoara widok na rynek
  • Sighisoara okno opuszczonego domu
  • Sighisoara klódka na drzwiach opuszczonego domu

Wczesnym popołudniem pojechaliśmy do Biertanu. To stara saska wieś (po niemiecku Birthälm, po węgiersku Berethalom), w której znajduje się największy w Siedmiogrodzie kościół warowny, nigdy nie zdobyty. Wraz z siedmioma innymi znajduje się na liście światowego dziedzictwa kultury Unesco. Pierwotnie na listę wpisano sam Biertan w 1993 r., ale w 1999 r. rozszerzono wpis o dalszych 6 kościołów obronnych, czyli inkastelowanych. W Siedmiogrodzie jest ich więcej. Od XV do XVIII r. przez ten region przetaczało się mnóstwo konfliktów zbrojnych, więc miszkańcy postanowili ufortyfikować swoje kościoły. W fortecach były m.in. magazyny i poletka, które umożliwiały przetrwanie oblężenia.

Do lat 90-tych XX w. większość mieszkańców stanowili Niemcy, tzw. Sasi siedmiogrodzcy. Wtedy niestety gremialnie wyjechali do Niemiec, a domy po nich zasiedlili po połowie Rumuni i Romowie. Na szczęście XV-wieczny gotycki kościół ewangelicki, wyglądający imponująco, opasany trzema liniami murów i kilkoma wieżami - nadal istnieje i od czasu do czasu są w nim odprawiane nabożeństwa po niemiecku dla kilkunastu pozostałych Sasów. Zachowały się też wieże obronne, w tym jedna drewniana. Wszystkie napisy w kościele, od czasów reformacji służącym ewangelikom - są po niemiecku. Także lista poległych w czasie I wojny światowej. W sąsiednim budynku w restauracji spróbowaliśmy  specjałów kuchni rumuńskiej - ciorba de burta i mamaliguta oraz miejscowego piwa. Po wyjeździe Sasów już nie produkuje się tu wina. Wyjechaliśmy mijając romskie dzieci bawiące się na ulicy.

• Biertan widok na fortece kościoła warownego
  • Biertan mury kościóła warownego
  • Biertan kościół warowny za murami
  • Biertan kościół i trzy linie murów
  • Biertan trzy linie murów fortecy
  • Biertan forteca pomiędzy murami
  • Biertan wieża północna
  • Biertan wieża fortecy z grobowcami
  • Biertan wieża drewniana
  • Biertan kościół warowny wieża 'katolicka'
  • Biertan wieża 'katolicka' w obrębie fortyfikacji
  • Biertan widok z wieży na mury i wioskę
  • Biertan pomiędzy liniami murów
  • Biertan między liniami murów fortecy
  • Biertan ostatnia linia murów fortecy
  • Biertan widok przez otwór w murze
  • Biertan sklepienie nawy kościoła

Po drodze z Biertanu postanowiliśmy zajechać do Dumbrăveni. To było kiedyś jedno z czterech ormiańskich miast w Siedmiogrodzie. Jego ozdobę stanowiły barokowa katedra ormiańsko-katolicka oraz renesansowy pałac węgierskiej magnackiej rodziny Apafich. Oba obiekty stoją zaniedbane i zamknięte na głównym placu. Katedra, oprócz resztek Ormian, służy tez rzymsko- i grekokatolikom. Na placu znów zauważyliśmy sporo romskich dzieci.

• Dumbraveni katedra ormiańska
  • Dumbraveni pałac Apafich
  • Pastwisko w okolicach Dumbraveni

Wróciliśmy do głównego celu naszej wizyty - Sighisoary. Wieczorne zwiedzanie Górnego Miasta zakończyliśmy kolacją w hotelu z rumuńskim winem. Rano obeszliśmy Dolne Miasto, również malownicze, ale bardziej rumuńsko-wegierskie, o czym świadczą cerkiew prawosławna za rzeką oraz kościół reformowany (kalwiński). Ale jest też dom Hermanna Obertha i jego pomnik oraz plac imienia niemieckiego wynalazcy rodem z Siedmiogrodu, ładne skwery oraz kolorowe kamieniczki.

Jeszcze raz weszliśmy do cytadeli przez Wieżę Zegarową. Wieża z dachem pokrytym glazurowaną dachówką, widziana od strony południowej bramy i schodów, to najbardziej znany widok z Sighisoary. No i zaliczylismy samą wieżę. Z jej szczytu roztaczają się piękne widoki. Wśród tabliczek znaleźliśmy też wskazująca odległość od Warszawy - 712 km.

Następnie odbylismy ostatni spacery po cytadeli, rynku, zdjęcia z pomnikiem Vlada Tepesa (Drakuli) i powoli ruszylismy do samochodu. Jak się okazało jednak zostawiliśmy go na światłach na noc i akumulator się rozładował. Na szczęcie bez trudu znaleźliśmy osoby, które pomogły nam ruszyć 'na pych' i pożegnaliśmy się z perełką Siedmiogrodu.

• Sighisoara widok z wieży zegarowej na kościół na wzgórzu
  • Sighisoara widok z wieży zegarowej na dolne miasto
  • Sighisoara dolne miasto
  • Sighisoara dom Hermanna Obertha przy placu jego imienia
  • Sighisoara skrzyżowanie ulic dolnego miasta
  • Sighisoara pomnik Drakuli czyli Vlada Tepesa
  • Sighisoara Casa Vlad Dracul
  • Sighisoara dom Draculi  tablice
  • Sighisoara rynek Casa cu Cerb czyli Hirscherhaus
  • Sighisoara Dom pod Jeleniami
  • Sighisoara kolorowe kamienice na rynku
  • Sighisoara rynek kolorowe kamienice
  • Sighisoara stoisko z rękodziełem
  • Sighisoara dachy
  • Sighisoara motyl
W południe wyruszyliśmy do Tirgu Mures, tym razem na lotnisko. Po drodze mijaliśmy m.in. wozy miejscowych rolników oraz wsie węgierskie. Gdy dojeżdżaliśmy do miasta zaczęła się psuć  pogoda. Na lotnisku zdaliśmy samochód Rumunowi o swojsko brzmiącym imieniu Marius (wymawia się ... Mariusz) a następnie czekaliśmy w towarzystwie niemal samych Wegrów. Gdy wchodziliśmy do samolotu, zaczeła się mżawka.
  • Siedmiogród wieś węgierska
  • Na drodze w siedmiogrodzkiej wsi
  • Siedmiogrod Dacia na drodze
  • Tirgu Mures lotnisko A320 do Budapesztu

Nasza podróż lotnicza trwała ... 0 godzin - to oczywiście kwestia różnicy czasu. W Budapeszcie na szczęscie mieliśmy ładną pogodę. Z lotniska taksówką dojechaliśmy do hotelu przy Placu Bohaterów. Po obiedzie udaliśmy się na neobarokowe kąpielisko Szechenyi. Pośród budynków przypominających pałace są tam baseny zwyczajne i termalne a także wirówka. nastęnie po wyschnięciu zwiedziliśmy Varosliget i zamek Vajdahunyad, ale już się zaczynało się ściemniać. Następnego dnia przed południem, po rannym spacerze po Placu Bohaterów i opisanym wyżej zamku, wyruszyliśmy na lotnisko.

• Budapeszt kąpielisko Szechenyi główny basen
  • Budapeszt kąpielisko Szechenyi szachiści
  • Budapeszt kąpielisko szecheny wirówka
Wylecieliśmy i wyladowaliśmy o czasie. Wszystko odbyło się bez problemów. Pozostaly nam niezwykle pozytywne wrażenia z Rumunii i jednak pewne rozczarowanie Budapesztem. Szkoda też, że Sasi siedmiogrodzcy wyjechali. Oby chociaż ich spuścizna materialna przetrwała.