Śmiesznie to brzmi, gdyż przypomina mi się dowcip o rozmowie dwóch pcheł. Jedna pyta: gdzie spędziłaś wakacje, bo ja na krecie :) My postanowiliśmy zrobić to samo.

Wybraliśmy się na Kretę latem 2005 roku. Nocowaliśmy w hotelu w Hersonissos. Miejscowość dobra do wypadów w północne rejony wyspy. Kilkadziesiąt km od lotniska w Heraklionie (Iraklionie). Podczas tygodniowego pobytu, oprócz wylegiwania się na plażach, snurkowania i kąpieli w czystym i ciepłym morzu udało nam się sporo zwiedzić.

• Hersonissos dostawca arbuzów
  • Hersonissos dzwonnica
  • Hersonissos skuter wodny flaga
  • Hersonissos widok
  • Hersonissos wybrzeże skałki

Po zaspokojeniu naszych przyziemnych przyjemności, takich jak kąpanie się w cieplutkim i czystym morzu, plażowaniu i snurkowaniu, zdecydowaliśmy się na trzeci dzień wybrać do Heraklionu i Knossos. Wybraliśmy zamiast zorganizowanej wycieczki z biura, dojazd lokalnym transportem, czyli autobusem. Bez większych problemów dojechaliśmy do Heraklionu, gdzie warto zajrzeć m.in. do portu. Przespacerowaliśmy się wzdłuż wałów sztormowych do samej latarni morskiej. Ciekawie prezentowały się kolorowe łodzie rybackie. Można też tam było kupić oczywiście owoce morza jako pamiątki i do spożycia. Można także odwiedzić miejscowe Oceanarium.

• Iraklion lodki
  • Iraklion port
  • Iraklion port lodzie mury
  • Iraklion waly sztormowe

Z Heraklionu dojechaliśmy autobusem spod dworca do samego Knossos, dawnej stolicy Krety. Dzisiaj to wykopalisko odkryte przez angielskiego archeologa Evansa. Odrestaurowano trochę ścian, murów, korytarzy, podmalowano na starą modę kolumny, posklejano minojskie donice i tłumy zwiedzających mogą sobie dzięki temu wyobrazić jak wyglądało życie w dawnych czasach.

Niewiele jednak zostało z mitycznego labiryntu Minotaura, którego zabił okrutny Tezeusz przy wsparciu pomysłowej Ariadny. Mało kto pamięta też z miejscowych o budowniczym labiryntu Dedalu, którego imię wkurzony Minos kazał wymazać z historii.

Generalnie żar z nieba i tłumy turystów nie pozwalają na dłuższe przebywanie w tym interesującym miejscu.

• Knossos1
  • Knossos donice
  • Knossos kawal kolumny
  • Knossos odpoczynek

Kolejnego dnia wypożyczyliśmy sobie żółtego kabrioleta Renault Megane i ruszyliśmy na wschód w poszukiwaniu wspaniałych widoków, pięknych plaż, smacznych potraw i przygody. Okazało się, że to był świetny pomysł. Okolice Agios Nikolaos i zatoka Mirabelo to coś nie do opisania, tam trzeba po prostu być !!!

Zatrzymaliśmy się dłużej na plaży w Istro. Urocze miejsce, bez tłoku turystów, żółciutki piasek, ciepluchna woda, mnóstwo rybek pod wodą, rosnące nad brzegiem palmy. Relaks.

• Aghios nikolaos kamienie plaza
  • Aghios nikolaos zatoka2
  • Agios nikolaos zatoka mirabelo
  • Istro klif
  • Istro klif2
  • Istro klif3

Rozochoceni wycieczką na wschodnie wybrzeże, tym razem zdecydowaliśmy się na wyprawę quadami na południe. Wyruszyliśmy z pobliskiej Malii, gdzie na plaży fajnie prezentowały się duże minojskie donice. Tam po krótkim relaksie nad morzem zdecydowaliśmy się wybrać w Góry Dikte. Znaleźliśmy na mapie drogę, która biegnąc na południe w pewnym momencie się po prostu kończyła. Postanowiliśmy jechać aż na jej kraniec.

Widoki podczas jazdy przez góry są niesamowite. Kaskadowe pola i gaje oliwne, rosnące przy drodze migdałowce, granaty i opuncje ze smacznymi owocami. Zwiedziliśmy też pobliską jaskinię niedźwiedzią.

Zatrzymaliśmy się w jakiejś małej tawernie w miejscowości, która chyba nawet nie miała nazwy, w każdym bądź razie nie było jej na mapie. Zamówiliśmy jedzenia za jakąś niedużą ustaloną kwotę, po czym karczmarz przyniósł nam tyle potraw, że zastawił cały stół. Zaserwował nam owoce morza, baraninę, inne miejscowe smakołyki, owoce, świeże soki, płonące lody i oczywiście Uzo (napój alkoholowy na bazie anyżu). Nie mogliśmy tego przejeść i sporo musieliśmy po prostu zostawić, ale przyzwyczajeni do cen w nadmorskich kurortach, nie spodziewaliśmy się takiej obfitości, za tak niską cenę.

Nasyceni udaliśmy się w dalszą drogę, a własciwie na jej kraniec. Gdy zbliżaliśmy się do celu w dolinie unosił się głos modlących z pobliskiego kościółka na wzgórzu. To był koniec drogi wyznaczonej na mapie. Faktycznie dalej, poza wspomnianą świątynią nie było już asfaltu. Zdecydowaliśmy zajrzeć do wnętrza, cały czas słysząc głośnych śpiewów z megafonów, które roznosiły się nad okolicą. Przypominało to nawoływania muezinów w krajach arabskich, ale to była świątynia greko-katolicka. W środku okazało się, że kilku mężczyzn pełniła dyżur modlitewny przy mikrofonie, a uśmiechnięte szczerbate starsze panie w czarnych chustach radośnie pozowały nam do zdjęć.

Wróciliśmy z tego wypadu niesamowicie zadowoleni, że udało nam się poznać wyspę od innej strony niż tylko z nadmorskich plaż, restauracji i hoteli. Tam życie płynie wolniej, a czas jakby leniwie snuł się bez celu. Widać też niestety biedę i niedbałość w gospodarstwach domowych. Domy jedynie pobielone wapnem, a wokół nich mnóstwo rupieci, niepotrzebnych sprzętów, także zwykłych śmieci. Wysiadujący na ławeczkach przed domami mieszkańcy jakby nie dostrzegali otaczającego ich bałaganu, nie widząć potrzeby by tracić czas na robienie porządków, gdy można zanurzyć się w rozmyślaniach o istocie bytu :)

• Gory dikte gaje kapliczka
  • Malia fale

1. ye2bnik
    ye2bnik (13.10.2011 13:17) +1
    Albo wcześniej miałem zaćmienie, albo pojawiły sie nowe zdjęcia od czasu mojej wizyty. Tak czy inaczej, nadrobiłem zaległości. Pozdrawiam :)
  2. avill
    avill (09.10.2011 9:28) +1
    Bardzo ciekawie przestawiona podróż. Tak właśnie pamiętam Kretę.
    Byłam tu dawno temu, w moich studenckich czasach i podróżowaliśmy po wyspie stopem. Wtedy fajna przygoda, dziś wolę wozić się autem.
    Zdjęcia obejrzałam z wielką przyjemnością. Pozdrawiam:)
  3. voyager747
    voyager747 (01.10.2011 23:49)
    Nie od razu było 231, na początku było z 20 :) dzięki. Już chyba pisałem pod Korfu o tym, zresztą Ty też :)
  4. kielec
    kielec (01.10.2011 19:47) +1
    milanello, czasem faktycznie zbyt dużo podobnych zdjęć jest nudnawe, ale jeżeli to są świetne fotki np. takie jak voyagera z Krety, to da się przyjemnie przez takie galerie przebrnąć ;)
  5. voyager747
    voyager747 (01.10.2011 0:31)
    nie chodzi raczej o ilość zdjęć, tylko o to kto je wkleja :)
  6. milanello80
    milanello80 (30.09.2011 17:33) +1
    Ciekawie pokazana ta Twoja Kreta. Dobór zdjęć trafny, galerie liczące po 300 podobnych zdjęć z jednego miejsca zniechęcają. Tutaj nie czuć przesytu
  7. czarmir1
    czarmir1 (15.09.2011 22:25) +3
    Wychodzą dwie pchły z kina i jedna mówi:
    - idziemy pieszo, czy bierzemy psa?... ;-)))

Byliśmy prawie w tym samym czasie na Krecie. Mój punkt wypadowy był 2 km na wschód od Hersonissos w czasie dwutygodniowych wakacji w sierpniu 2005 roku. Miło powspominać :-)
  8. voyager747
    voyager747 (14.09.2011 23:23) +2
    plusa kiedyś dałem, dawno temu chyba
  9. kielec
    kielec (14.09.2011 22:23) +1
    voyager, dzięki...parę moich fotek z Krety ponownie dla Ciebie :)
  10. kielec
    kielec (29.05.2010 14:04)
    mieliśmy tylko tydzień...obiecujemy sobie że tam wrócimy...ale zawsze ważniejszy jest w planach jakiś kierunek gdzie jeszcze nigdy wcześniej nie byliśmy :) ..............chciałbym kiedyś odwiedzić wszystkie ważniejsze greckie wyspy, ale jak na razie wolę za tę samą kasę i w tym samym czasie pojechać na przykład do Indii gdzie nigdy jeszcze nie byłem :)
  11. neronka
    neronka (29.05.2010 13:37)
    Piękne zdjęcia. Szkoda że tak mało miejsc widzieliście bo Kreta ma dużo do zaoferowania. Warto wrócić i zobaczyć pd-środkową i zach jej część.