2013-04-19 - 2013-04-23

Podróż wiosenny Berlin

Opisywane miejsca: Berlin

w poszukiwaniu tegorocznej wiosny dotarłam w końcu do Berlina. Tam klimat jest zawsze trochę cieplejszy, to i wiosna też powinna być szybciej. I rzeczywiście tak było.

Przed wyjazdem wielu znajomych pytało mnie po co tak ciągle jeżdże do tego Berlina, odpowiadałam, że tak po prostu lubię to miasto i jeszcze wszystkiego nie widzialam. Jadąc tam miałam w ręku przewodnik, mapę i żadnego pomysła, na to co tym razem zwiedzać. I tak się złożyło, że dotarłam do kilku miejsc, do których wybierałam się od kilku lat i zawsze mialam przeciwności losu. W zasadzie pozostał mi jeszcze Poczdam, który tym razem odpuściliśmy ze względu na porę roku. Latem będzie ładniej.

• dzwonek
  • spacer
  • odpoczynek
  • światło i cienie

Kopuła Reichstagu, to jest jedno z kilku miejsc, które było w planie zwiedzania przy każdym pobycie w Berlinie, i które zawsze "spadało" z grafiku z powodu kilkugodzinnych kolejek do wejścia. Tym razem się udało. Od niedawna zorganizowano zapisy na dany dzień i godzinę, można też zapisać się przez internet. My miałyśmy jeszcze więcej szczęścia, gdy czekałyśmy w kolejce, aby się zapisać na wejście w godzinach popołudniowych, podszedł do naszej kolejki ktoś z obsługi i powiedział, że kto chce wejść od razu, to ma iść razem z nim. Na wejście zdecydowało się ok. 20 osób i w ten sposób weszliśmy do Reichstagu bez dalszego czekania w kolejce.

Często słyszę podzielone opinie na temat tego miejsca, od pochwał po rozczarowania. Mnie się cała kopuła podobała i polecam to miejsce. Z pewnością wrócę tam w godzinach np. wieczornych, aby zobaczyć panoramę Berlina w świetle zachodzącego słońca.

Reichstag

• kopuła Reichstagu 12
  • najazd turystów
  • wracamy

wielokrotnie wybieraliśmy się również do dzielnicy Szpandau, aby zwiedzić tamtejszą twierdzę. Najczęściej na przeszkodzie stały nam ciągłe remonty i kłopoty z dojazdami. Tym razem udało się. Miejsce trochę nas rozczarowało - wiele obiektów w remoncie, zamkniętych. Wyraźny brak przygotowania do sezonu turytycznego.

Zobaczyłam, nie wrócę.

Poszliśmy też na spacer po starówce. Bardzo ładna. Trafiliśmy też na festyn  turystyczny, najbardziej podobał nam się występ niemieckiego Elvisa Presleya.

• wejście
  • w centrum
  • Elvis żyje...
  • uliczka

To miejsce, z którym mijałam się najczęsciej, wystarczyło obejść czerwony Ratusz z drugiej strony, zawsze jakoś nie dawałam rady.

Ładna dzielnica, z magicznymi uliczkami i kafejkami nad Szprewą.

Muszę jeszcze tu wrócić na zdjęcia nocne.

• Nikolaiviertel
  • wnętrze kościoła
  • rower
  • nad Szprewą
  • sklepik z pamiątkami
  • miśki
  • Nikolaiviertel

rejs statkiem i zobaczenie miasta od strony rzeki to też atrakcja nad którą długo się zastanawiałam i za namową  znajomych zdecydowałam. I pewnie by mi się podobało, gdyby nie fakt, że akurat ten statek popłynął w tę stronę, z której akurat przyszłyśmy, czyli nic nowego nie zobaczyłam.  Następnym razem nie będę wchodziła na pokład z marszu tylko się  lepiej "przygotuję" i wybiorę inną linię.

Zawsze w takich momentach żałuję, że nasze polskie miasta są tak odwrócone od rzek.

• na Szprewie
  • budynek
  • plaża
  • urząd kanclerski
  • Dworzec Główny
  • symboliczne krzyże
  • wyspa muzeów
w okolicach BB i Reichstagu ilość "atrakcji" czekających na turystę jest naprawdę imponująca. Można się przejechać rikszą dwuososbową, sześcioosobową, ostsnio pojawiły sie sześcioosobowe z konsumpcją piwa w trakcie jazdy, można zrobić sobie zdjęcie z żołnierzem w mundurze z czasów NRD, przejechać się powozem, jest sporo "żywych rzeźb" i nie wiadomo czego jeszcze. Jak dla mnie wszystkiego jest za dużo...... za dużo..... za dużo.... i nie korzystam...
  • rogale
  • góral
  • Don Bikes
  • browarek na kółkach
  • wspólne zdjęcie
  • przerwa
  • przejażdżka
kilka zdjęć ze spaceru po mieście.
  • Dworzc Główny
  • tłok na Szprewie
  • siedziba Kanclerza Niemiec
  • widok na Potsdamerplatz
  • Reichstag
  • kopuła Reichstagu
  • pomnik pamięci
  • pałac Bellevue i alarm p.poż.
  • autobus
  • WC
  • muzeum NRD
  • CH Europa Center
 za każdym razem jak przyjeżdżam do Berlina obserwuję coraz to nowe place budów i dziesiątki dźwigów wkomponowanych w panoramę miasta. Teraz w centrum dominuje budowa nowych linii metra, sądząc po wykopach...