Podróż Słowacja i Słowenia, czyli europejska przygoda cz. 1. - Bled i Bohinjska Bistrica, Słowenia

Po kilku godzinnej podróżymy dotarliśmy do Bledu. Bled jest małym, dość urokliwym miasteczkiem a największą jego atrakcją jest jezioro, na którym położony jest kościół oraz wzniesiony na skale zamek. Po dotarciu na miejsce i zameldowaniu się w miłym pensjonacie u wzgórz Alp Julijskich idziemy na spacer. Głodni i zmęczeni po podróży trafiamy do kameralnej knajpki, zamawiamy pyszne jedzenie i w trakcie posiłku okazuje się, że gościli tu znani ludzie, m.in. Paul McCartney. Po degustacji pierwszych dań wcale nas to nie dziwi. Najedzeni i w dobrych humorach postanawiamy kontynuować spacer. Za cel obieramy jezioro. Już pierwsze spojrzenie na nie upewnia mnie w przekonaniu, że warto było tu przyjechać. Samo jezioro wydaje się stosunkowo małe. Architektura, która je otacza nie przypada mi do gustu, hotele z lat 70 - 80tych oraz sklepiki nie wyglądają zbyt gustownie. Jednak druga strona jeziora wygląda jak z bajki. Nad jeziorem unoszą się góry porośniete lasem, a na jednej ze skał umieszczony jest piękny zamek. Idąc nad jeziorem, w kierunku zamku mijamy kaczki i łabędzie. Zachwycając się miejscem dochodzimy do zamku.

Zamek Bledzki wznosi się 130 m nad poziomem jeziora. Według danych historycznych jest najstarszym zamkiem w Słowenii. Jego początki sięgają roku 1004, kiedy niemiecki cesarz Henryk II podarował go biskupowi Albuinowi. Przez wieki był rozbudowywany, aż do baroku. Od tamtej epoki jego kształt się nie zmienił, a obecnie służy jako muzeum.

Po krótkiej wizycie w zamku postanawiamy kontynuować spacer, jednak nagły, ulewny deszcz krzyżuje nam plany. Zmuszeni powrotem do pensonatu zjadamy kolację i udajemy się na zasłużony odpoczynek. Przed nami jeszcze dwa dni w tym pięknym miejscu.

Ranek wita nas piekną pogodą. Po szybkim śniadaniu idziemy kontynuować naszą wycieczkę dookoła jeziora. Tym razem za cel obieramy  zachodnią jego część. To z niej możemy podziwiać wysepkę z kościołem. Ponieważ pogoda dopisuje decydujemy się obejśc całe jezioro. Już po godzinie wiem, że jego niepozorna wielkość była tylko złudzeniem. Co parę minut zatrzymuję się by zrobić kilka zdjęć okolicy i tak po 3 godzinach dochodzimy do zamku. Zmęczeni  robimy odpoczynek w pobliskiej kawiarni i uzgadniamy plany na resztę dnia. Ponieważ w ciągu tych dwóch dni zdążyliśmy obejść całe jezioro i zwiedzić część miasteczka postanawiamy ruszyć za miasto.

Okolice Bledu są bardzo urokliwe. Widok Alp i rwących rzeczek robi na nas pozytywne wrażenie. W całej okolicy organizowane są spływy po rzekach bądź wspinaczki górskie. Pełno jest pól kempingowych i namiotowych. Cała okolica jest niezwykle zielona. Po drodze mijamy kilka stadnin. Żałuję tylko, że tak krótko mamy być w tym miejscu bo chętnie skorzystałabym z tych atrakcji. Po zmroku wracamy do pensjonatu i organizujemy sobie kolację w naszym ogrodzie.

Ostatni dzień w tej okolicy spędziliśmy w Bohinjskiej Bistricy. Wstaliśmy o świcie by jak najwcześniej dotrzeć nad jezioro. Droga prowadząca do miejscowości wiodła przez male alpejskie wioski. Wszystkie gospodarstwa były niezwykle zadbane. Na balkonach wisiały petunie oraz pelargonie. Nad jezioro dojechaliśmy koło 7 rano. O tej porze byliśmy jedynymi turystami i na spokojnie mogliśmy się nacieszyć tym miejscem. W przeciwieństwe do jeziora Bled panowała tu niesamowita cisza. Jezioro otoczone jest górami. W pobliżu znajduje się kościół św. Jana, który zwiedziliśmy oraz wioska, w której są hotele dla nielicznych turystów. Zrobiliśmy zakupy u miejscowego producenta serów i  wjechaliśmy na taras widokowy znajdujący się na jednym z łańcuchów górskich. Jezioro Bohinjskie należy do najładniejszych miejsc jakie było mi dane zobaczyć podzas tej podróży. Ze względu na jego urok zostaliśmy tu do zmroku.