Podróż Wiedeń 10/2010 - Friedensreich, Otto, Gustav, Egon - Dzień 1 i 1/2

2010-10-29

Drugi dzień był już staranniej zaplanowany.

(3) W pierwszej kolejności dom i muzeum Hundertwassera, współczesnego malarza, architekta i ekologa austriackiego, który tworzył dzieła nie mające żadnej analogii w historii światowej architektury. Może Gaudi jest nieco podobny, ale tylko w niewielkim stopniu. Te budynki na żywo robią takie wrażenie, że powiedziałam mężowi, że chyba żadna secesja tego nie przebije (jednak przebiła).

(4) Zegar Anker - między dwoma budynkami na starym mieście został zamocowany duży, zielono-złoty secesyjny zegar, w którym każdą godzinę reprezentuje jakaś ważna postać z historii Austrii. O 12.oo wszystkie te postacie przy dźwiękach muzyki organowej maszerują jedna za drugą, póki nie przejdą wszystkie. Trafiliśmy akurat na to widowisko.

Obok jest katedra św. Stefana, do której zajrzeliśmy, a potem obiad w Czaak Beisl, i sznycel, który w końcu był prawdziwym sznyclem.

(5) Aby uniknąć stania w korkach po obiedzie pojechaliśmy na obrzeża Wiednia -  do kirche am Steihof, kościoła na terenie szpitala psychiatrycznego, sztandarowego dzieła Otto Wagnera. Kościół był niestety zamknięty, ale sama jego sylwetka, oświetlana promieniami popołudniowego słońca na długo pozostanie mi w pamięci. Ten kościół jest po prostu niesamowity. Następnego dnia pojechaliśmy tam znów, żeby mąż, który siedział w samochodzie ze śpiącym Romeczkiem, też mógł go zobaczyć.

(6) Ostatnim punktem programu były dwie wille Wagnera. Jedna z pierwszego okresu jego twórczości, jeszcze mało secesyjna, teraz należąca do jakiegoś malarza i stanowiąca jego prywatne muzeum. Spotkaliśmy tam robotnika-Polaka, który powiedział nam, że pół godziny do zamknięcia to trochę mało na zwiedzanie, przeszliśmy więc tylko dookoła, oglądając stojąca koło willi niedawno odnowioną (przez tegoż pana m. in.) secesyjną kapliczkę. Sekretarką malarza też jest Polka ;)

(7) Obok stoi druga willa, ze schyłkowego okresu działalności architektonicznej Wagnera. Prosta, o geometrycznych zdobieniach. Całkiem fajna, choć jednak byłam rozczarowana - czego innego się spodziewałam.

• Wiedeń - willa Otto Wagner II
  • Wiedeń - secesja
  • Wiedeń - Hundertwasser haus
  • Wiedeń - Hundertwasser museum (KunstHausWien)