Paryż to takie miejsce, do którego większość z nas kiedyś chciała/chce się wybrać, lub przynajmniej przeszło nam to przez myśl. Kilka lat temu nie wypaliła wycieczka szkolna, na którą miałem pojechać właśnie do stolicy Francji. Wtedy postanowiłem sobie, że kiedyś tam pojadę, organizując sobie wszystko samemu. W lutym zacząłem interesować się lotami. Najkorzystniejszą ofertą okazał się lot WizzAirem, z Katowic Pyrzowic, do lotniska Paryż Beauvais. Następnie przyszła kolej na rezerwację noclegu, z którą miałem niemałe problemy. Najpierw okazało się, że karta traci ważność miesiąc przed pobytem, a gdy już dostałem nową kartę kredytową, okazało się, że hotel nie akceptuje tego typu karty. Zaliczki hotel nie chciał, wybłagałem więc o trzymanie tej rezerwacji na słowo, na dwa dni przed wylotem.

No i przyszedł dzień wylotu, o godzinie 5 stawiłem się na lotnisku, przeszedłem odprawę i o godzinie 6;10 wyleciałem do Paryża. Wychodząc już z terminala na płytę lotniska, spotkałem się z ogromną głupotą ze strony obsługi. Przed wyjściem został ustawiony autobus, gdy zapełnił się odjechał w kierunku samolotu, który jak się okazało stał bezpośrednio za nim. W praktyce wyszło to tak, że pasażerowie mieli dalej z autobusu do samolotu, niż bezpośrednio z wyjścia. Ta część, która nie została zawieziona głośno ukazywała swoje niezadowolenie. Po prostu strata czasu. Po dwóch godzinach lotu, wylądowaliśmy szczęśliwie na lotnisku Bevauis, które oddalone jest od centrum Paryża o około 90 km. Autobu odjeżdża bezpośrednio z lotniska, do placu Porte Maillot. Koszt tego autobusu to 15 euro w jedną stronę, od jednej osoby. Czas podróży to około 70 minut.

Z Porte Maillot udaliśmy się pieszo w kierunku Łuku Triumfalnego (jakieś 10 minut drogi). Na miejscu byliśmy dość wcześnie, dzięki czemu nie było zbyt wielu ludzi chcących dostać się na górę. Okazało się, że z racji nieukończenia 26 roku życia, oraz posiadania obywatelstwa kraju z terenów Unii Europejskiej, bilet wstępu mam darmowy. Sam Łuk Triumfalny jest wspaniały, gdy oglądałem przed przyjazdem zdjęcia z tego miejsca nie wyobrażałem sobie, że jest taki ogromny. Na szczęście na górę nie jest tak daleko i po kilku minutach wspinaczki krętymi schodami, jesteśmy na tarasie widokowym. Widoki fantastyczne. Można zobaczyć większość paryskich atrakcji, na czele z wieżą Eiffle'a.

Po nacieszeniu oczu widokiem miasta, udajemy się dalej w zaplanowaną trasę. Przez Pola Elizejskie docieramy wkońcu do Grand Palais, miejsca które zostało wybudowane na rok 1900, z okazji organizowania przez miasto wystawy światowej EXPO. Na przeciwko głównego wejścia do Grand Palais, znajduje się kolejny pałac- Petit. Ogromne wrażenie robi jego brama wejściowa, cała ze złota. Pod Petit Palais znajduje się pomnik Winstona Churchilla. Dalej spacerując wzdłuż Sekwany docieramy do Placu Zgody- Place de la Concorde, na którym ścięty został król Francji Ludwik XVI. Na placu znajduje się fontanna, a także spory obelisk podarowany przez egipcjan. Podobno w ostatnich latach domagają się oni, jego zwrotu. Tuż za Placem Zgody, znajduje się ciekawy kościół św. Magdaleny- de la Madelaine. W tym miejscu odbył się pogrzeb Adama Mickiewicza. Następnym punktem podróży zaplanowanym na dzisiejszy dzień była Opera Garnier. Niestety, znajdowała się w remoncie, więc ze zwiedzania nic nie wyszło, a szkoda bo zdjęcia w internecie są bardzo ciekawe.

Następnie zaplanowałem chwile wypoczynku w ogrodach Tuileries, po drodze minęliśmy pomnik Joanny d'Arc. Same ogrody Tuilieres są całkiem ciekawe, wiele rzeźb dużo roślin, równo przyciętych, spora ilość graczy w kulki, a także Łuk Triumfalny Karuzeli, który został wzniesiony by uczcić zwycięstwo Napoleona pod Austerlitz. Z ogrodów trasa wiodła w kierunku kolejnych ogrodów- Jardins du Palais Royal, niestety pałac znajdował się w remoncie, przez co nie wyglądał ciekawie. Dalej obejrzałem jeszcze plac Vendome, na któym byłem świadkiem wypadku samochodowego. Kobieta najechała na jakiś metalowy pręt całe auto podskoczyło, huk straszny, trochę szkoda bo auto piękne.

Następnie udaliśmy się do hotelu, po wyjściu z metra, które swoją drogą jest fantastyczne, co 2-3 minuty metro odjeżdża w dowolnym kierunku. Całe miasto jest bardzo dobrze skomunikowane. Koszt pojedynczego przejazdu to 1,70 euro, a 10 przejazdówka kosztuje 12 euro. Po wyjściu na stacji położonej najbliżej naszego hotelu, trochę się przestraszyłem. Trafiliśmy na dzielnicę czarnoskórych, pierwsza myśl, ciekawe jak to będzie wracać około godziny 22-23 do hotelu. Na szczęście nic przykrego nas nie spotkało. Jedyna dziwna sytuacja to gdy pewien czarnoskóry mężczyzna zobaczył kobietę z białym. Ta musiała się ostro tłumaczyć,że jest jej kuzynem żeby nie doszło do rękoczynów. Sam hotel okazał się znacznie lepszy, niż z wyczytanych w internecie recenzji. W cenie pokoju bez łazienki dostaliśmy pokój z łazienką, dodatkowo ręczniki i pościel codziennie zmieniana, sam pokój także codziennie sprzątany.

Po zostawieniu bagaży w hotelu, wybraliśmy się na nocne zwiedzanie La Defense- nowoczesnej dzielnicy Paryża. Znajduje się tam wiele wieżowców. Najbardziej znanym jednak symbolem tego miejsca jest La Grande Arche de la Defense. Wielki Łuk jest naprawdę olbrzymi, co najmniej w moim odczuciu 2 razy większy od Łuku Triumfalnego. Nie zdecydowałem się na wjazd na górę łuku. Pospacerowałem chwilę po okolicy, trafiając na wielką rzeźbę ludzkiego palca. Niestety nie dowiedziałem się nigdy co on symbolizuje.

Z La Defense chciałem udać się jeszcze na nocny wjazd na Łuk Triumfalny, który czynny był do 23, niestety na miejscu okazało się, że ostatnie wejście jest o godzinie 22:15, tak więc brakło mi 4 minut. Trzeba było to przełożyć na inny dzień.

• widok z łuku
  • Grand Palais
  • Petit Palais
  • Winston Churchill
  • Madelaine
  • Opera Garnier
  • zegar na placu przed operą