• Warszawa
  • Port Czerniakowski. Wejście dla jednostek pływających, znajduje się pomiędzy Mostem Poniatowskiego a Mostem Łazienkowskim. Od wejścia do portu wiedzie w kierunku południowym kanał o długości około 1 km, położony wzdłuż ulic Solec i Czerniakowskiej. Oddziela on od lądu Cypel Czerniakowski. Kanał portowy kończy się basenem dawnego zimowiska statków. Od 1848 roku funkcjonowały w tym rejonie Warsztaty Żeglugi Parowej hrabiego Andrzeja Artura Zamoyskiego (1800-1874). Próba uregulowania lewego brzegu Wisły spowodowała, że podczas gwałtownej letniej powodzi w 1884 roku, brzeg rzeki przesunął się w stronę Kępy Gocławskiej o ponad pół kilometra. Powstała wtedy piaszczysta łacha, na której Lindleyowie zbudowali Stację Pomp Rzecznych. Pozostała zatoka została wykorzystana przez inż. Kwicińskiego, który zbudował basen zimowy. Prace zostały ukończone w 1904 roku. Przed II wojną światową wodowano tu i remontowano statki parowe i barki do 65 metrów długości. Podczas Powstania Warszawskiego Port Czerniakowski był ważnym punktem oporu powstańców. Po wyzwoleniu Warszawy w 1945 roku był to jeden z pierwszych zakładów pracy uruchomionych w Warszawie, słynąc nie tylko jako stocznia rzeczna, ale także warsztat mechaniczno-remontowy. Na bazie Warsztatów Stoczniowych Okręgowego Zarządu Wodnego powstała tu Warszawska Stocznia Rzeczna (1951-1969). W latach 1951-1958 produkowano w niej barki. Wykonywano również remonty kapitalne taboru pływającego po Wiśle. Ostatnim statkiem wykonanym i zwodowanym w Warszawskiej Stoczni Rzecznej była jednostka wyprodukowana dla celów realizacji filmu "Faraon" (w 1965 roku) Jerzego Kawalerowicza (1922-2007). Wykonano wtedy statek egipski według rysunków sprzed 4 tys. lat. Obecnie z portu korzystają członkowie Warszawskiego Towarzystwa Wioślarskiego.
lmichorowski

lmichorowski

Leszek Michorowski
Punkty: 506765