-
-
- Kościół p.w. św. Piotra i św. Pawła. Po II wojnie światowej Kościół powrócił w ręce katolików i jak u swego zarania, jest pod wezwaniem św. Piotra i Pawła. Jednak istniejąca przy tym Kościele od 6 lipca 1945 roku parafia rzymskokatolicka nosi wezwanie św. Józefa. Swój tytuł obecna parafia odziedziczyła po utworzonej 25 listopada 1903 roku rzymskokatolickiej parafii św. Józefa, której Kościołem parafialnym był Kościół św. Józefa zbudowany w roku 1893. Kościół ten w roku 1945 został podpalony przez wkraczające do Morąga wojska radzieckie.
-
Komentarze
-
I znowu generalnie się z Tobą zgadzam. Choć z formalnego punktu widzenia trudno uznać informacje, o których mowa za stricte "ahistoryczne". No bo w końcu, świątynie te de facto powróciły do katolików. Wprawdzie po blisko 500 latach, ale zawsze...
-
Przed reformacją to protestanckich świątyń nie było (aczkolwiek dwa kościoły w Europie zaliczają się do 'protestantyzmu przedreformacyjnego' - Husycki Kościół Czeskobraterski w Czechach i Kościół Ewangelicki Waldensów we Włoszech) ;-). A w XVI w. obowiązywała zasada cuius regio eius religio, więc był ukłąd zerojedynkkowy - parafianie albo pozostawali katolikami albo stawali się protestantami. Ale to byli caly czas ci sami ludzie (protestanci innych wyznań i wygnani z Polski arianie pojawili się w Prusach dopiero w XVII w.). Stąd mój opór przeciwko nazewnictwu w obecnych parafialnych informatorach, jako ahistorycznemu :-).
-
Najczęściej było tak, jak piszesz, aczkolwiek nie w każdym wypadku. Na Śląsku Opolskim i Dolnym też wyglądało to nieco inaczej, bo tam spora część ludności pozostała (mimo zmiany granic) przy katolicyzmie. Na terenach północnych katolicka pozostała w większości Warmia i dawne Prusy Królewskie, natomiast pozostała część dawnego państwa krzyżackiego (Prusy Zakonne, a potem Prusy Książęce) po sekularyzacji Zakonu stała się w większości protestancka. Nie zmienia to jednak faktu, że wszystkie XIV i XV wieczne świątynie na tych terenach były katolickie, a dopiero po roku 1525 były sukcesywnie przejmowane przez protestantów.
-
W przypadku reformacji świątynie pozostawały w rękach tych samych osób, tylko że parafia (i w znaczeniu prawnym i jako ta sama grupa osób) przechodziła do innej organizacji kościelnej. W przypadku zmian granic trafiała w ręce zupełnie innych ludzi, nawet gdy parafia (w znaczeniu prawnym, bo nie jako zbiór osób) nie zmieniała organizacji kościelnej (np. Śląsk Opolski i duża część Dolnego).
Nota bene kiedy powstawał Kościół Mariawicki odbyło się tak samo jak przy reformacji - przeszły tam parafie wraz z wiernymi, duchownymi i całym majątkiem, w tym budynkami kościołów.
-
To nie do końca tak. Kościół ten z pewnością powstał przed reformacją, a więc był świątynią katolicką. Później przez długi czas był użytkowany przez protestantów (można powiedzieć, że po reformacji i sekularyzacji Prus Zakonnych trafił w ręce protestantów). Po ostatniej wojnie trafił znowu w ręce katolików, choć faktem jest, że jest to już zupełnie inna ludność.
-
Na ziemiach 'wyzyskanych' słowo 'powrócił' jakoś mi nie pasuje. Raczej trafił, albowiem rdzenni mieszkańcy wyjechali i raczej nic nigdzie nie wracało (ani tym bardziej Polacy), lecz po prostu trafiało w nowe ręce. Aczkolwiek wiem, że tam to jest przedstawiane w obecnych informatorach parafialnych.