2009-08-29

Podróż Poszukiwania Kolosa

Opisywane miejsca: Rodos, Faliraki, Líndos, Ladiko (39 km)
Typ: Inna

To było pierwsze spotkanie z Grecką kulturą, ludźmi i zabytkami, które zaowocowało trwałą fascynacją wszystkim co stamtąd się wywodzi. Rodos zostało zaplanowane dlatego, że wydawało mi się nieskażone cywilizacją i nie do końca zadeptane przez turystów. Ale najważniejsze w tym były poszukiwania śladów Kolosa Rodyjskiego, który w starożytności miał byc jednym z siedmiu cudów świata. Skończyło się na tym, że w porcie Mandraki zastaliśmy tylko jelonka a łania była remoncie-to mi niespodzianka. Czy kolos mógł stac na rozstawionych nogach w miejscu ówczesnych jeleni i miec 30 metrów wysokości? To wg znawców niemożliwe. Współcześni badacze oceniają, że posąg Heliosa musiał się znajdowac na wschodnim cyplu portu lub jeszcze dalej. Podobno jest takie miejsce w wysuniętym w kierunku morza forcie gdzie pozostał ślad jego złączonych stóp ( rozstawione stopy Kolosa to mit )a my jak zaczarowani biegaliśmy po mieście i zamku zupełnie zapominając o naszej misji poszukiwaczy kolosa. Teraz będziemy musieli kiedys tam wrócic.

Stare miasto otoczone jest średniowiecznymi murami obronnymi, którymi można się zachwycac do woli a w wąskich uliczkach gubic i odnajdywac na nowo. Najwazniejszą i najpiękniejszą wizytówką jest Pałac Wielkich Mistrzów, który został w odległej przeszłości doszczętnie zniszczony a odbudowany dopiero w XX wieku. Dziś pałac jest jednym wielkim muzeum, w którym położono antyczne mozaiki przywiezione z niedalekiej wyspy Kos.

Jeszcze na koniec warto wspomniec o szczątkach świątyni Afrodyty datowanej na III w .p.n.e. Rzeczywiście pozostały tylko fragmenty kolumn i fryzów, przy których musiałam sobie zrobic zdjęcia.

• Miasto Rodos
  • Armaty
  • Po schodach
  • pozostałości śiwątyni Afrodyty
  • Miasto Rodos
  • Knajpa w mieście Rodos
  • Miasto Rodos-fragment murów
  • Rodos- Pałac Wielkich Mistrzow
  • Rodos stare miasto
  • Miasto rodos
  • Rodos jelen w porcie mandraki
  • Rodos uliczka

Pzylecieliśmy późno ale nie na tyle aby nie zapoznac się z tubylcami wśród , których znalzł się barman wypisz wymaluj Antonio Banderas i urocza barmanka. Zaczęło się sympatycznie i dalej równie ciekawie się utrzymywało.

Rano po przebudzeniu okazało się, że jesteśmy ulokowani blisko morza. Z okna rozpościerał się nadzwyczajny widok na te wszystkie niesamowite rośliny z pocztówek , które poruszały się z ruchem wiatru i słońce jak przystało na wyspie Heliosa dawało się mocno we znaki.

W mieście znajduje się port rybacki i kapliczka przy której można się fotografowac. Jednak miasto słynie z nocnego życia, z knajp i dyskotek. Park rozrywki, do którego nigdy nie dotarliśmy też przyciąga turystów tyle, że my mieliśmy inne plany.

Zaglądaliśmy w każdą uliczkę codziennie wybierajac inna trasę nad morze. Plaża okazała się dosyc wąska ale piasek idealny i pełno ryb czekało ukrytych w skałach. Również kamienie wyrastające nagle gdzieś z morza chowały przed nami interesujące okazy ryb.

Koty, wszędzie pełno, wyglądały z każdej ulicy. W restauracji hotelowej małe i duże wszystkie wychudzone z proszącymi oczkami aż żal ściskał i ręce wydawały im resztki i co większe kawałki kiedy mogły dac sobie z nimi radę.

Sprawa baru przedstawiała się następująco:Antonio okazał się nadzwyczaj hojny w rozlewaniu drinków ku zadowoleniu męskiej części imprezowiczów.

Kto nie miał zbyt mocnej głowy następnego dnia dowiadywał się o ciekawych wydarzeniach minionej nocy: krzesłach w basenie, o idącym panu w stronę restauracji , któremu nóżki tak się plątały , że z drogi troszkę zboczył i o ów basen zachaczył.

Oj działo się działo. Tutaj poraz pierwszy spróbowałam ouzo i po paru łykach miałam dośc.

Antonio mówił:prose i mocne zestawy układał

• Faliraki-port
  • Fliraki-kapliczka w porcie
  • Faliraki-zwieńczenie kapliczki
  • w czyimś magicznym domku
  • przy plaży nudystów
  • zapoznanie z kotem
  • Kot czeka w cieniu
  • Faliraki- Kościół

Do miasta Lindos zaplanowaliśmy wyjazd z uwagi na świątynię Ateny Lindyjskiej. Musiałam to zobaczyc. Nie byłam w Atenach a nadarzyła się okazja zwiedzenia akropolu. Jakiś malutki przedsmak był dla mnie istotny.

Wyruszyliśmy tuż po śniadaniu i niestedy uroki przeładowanych autobusów trochę nas zdenerwowały. Pierwszy nas nie zabrał z racji braku miejsc a w drugim ledwo żywi przeciskaliśmy się między ludźmi byleby tylko znaleźc punkt do oparcia.

Kiedy już znaleźliśmy się na miejscu wszystko im -Grekom darowaliśmy bo widoki dosłownie zwalały z nóg (wówczas nie znałam tego miasta nawet z albumów).

Osiołki gotowe, koronczarki usytuowane wzdłuż drogi na szczyt, wąskich i niezmiernie śliskich uliczek wydeptanych przez turystów rozłożyły swe piękne ręczne skarby. A my chłonęliśmy klimaty tego miejsca.

W samym mieście białych domów (niczym na Santorini-nie przesadzam) jest tylko jeden budynek z czerwoną dachówką -bizantyjska cerkiew, która dosłownie wyróżnia się z całości jak panna młoda.

Trzeba wyruszyc dosyc wcześnie, ponieważ akropol jak zwykle usytuowany jest na szczycie wzgórza i droga w 40 stopniowym upale to sama przyjemnośc. Świątynia Ateny Lindyjskiej jest zbudowana w stylu doryckim jak większośc w tych rejonach i odbudowywana w dalszym ciągu ze środów przyznanych z Unii Europejskiej. Płacimy za ten bilet my turyści a jakże.

Oprócz tej atrakcji są w większości udostepnione rezydencje średniowiecznych kapitanów, które hipnotyzują pięknymi bramami, mozaikami,dziedzińcami i freskami.

Polecam gorąco tam się znaleźc. W moim sercu na długo pozostał obraz tych kolorów i rudego kota, który do mnie przyszedł i zasnał kiedy robiono mi zdjęcia.

• Lindos
  • Lindos panorama miasta
  • Uliczka w Lindos
  • Akropol Ateny Lindyjskiej
  • Lindos w drodze na akropol
  • Lindos w drodze na akropol-panorama
  • Lindos i wpływajace statki
  • Kocie przywitanie
  • Kiciek już oswojony
  • Kot pozuje przed akropolem

Może nie każdy wie ale warto zasięgnąc opinii miejscowych i udac się do szczególnego miejsca jakim jest pewna zatoka nazwana na cześc aktora Anthonego Quinna gdzie kręcono ,,Działa Nawarony". Jeśli tak jak my zatrzymacie się w Faliraki macie do przejścia na piechotę niewielki odcinek drogi przez wzgórza i przez zostawioną w dole plażę nudystów. Przylądek Ladiko z zatoką chowa liczne niespodzianki w postaci podgryzających ryb dlatego niezbedna jest maska aby zobaczyc taaakie ryby, których mozna się przestraszyc (nie mówimy o zębach z reklamy broń Boże).

Widoki są niecodzienne i z wysokości widac krystaliczne dno.

Mieliśmy plany co do doliny motyli i przylądka Prassonissi, który niekiedy zamienia się w wysepkę, w czasie przypływu. Jest tam wg informacji polska szkoła windsurfingu i najlepsze warunki do uprawiania tego sportu zaraz po Brazylii. Musimy tam wrócic. Wszystkim polecam z racji na lepiej zachowane zabytki niż np na Krecie, podobieństwa do Cyklad, które można odnależc na Lindos, weneckie Rodos, przepiękna roślinnośc bo tutaj nie ma takich problemów z wodą jak na Krecie czy Santorini ale przede wszystkim 300 dni słonecznych. Warto sie tutaj ulokowac....