Podróż Z wizytą u Ormian
10.09.2013.
Przejazd na granicę Gruzji z Armenią do regionu Lori. Po drodze postój przy średniowiecznym monastyrze Haghpat z X-XIII w., będącym cennym przykładem architektury ormiańskiej. Kompleksy architektoniczne klasztoru Haghpat należy do najznamienitszych dzieł ormiańskiej architektury średniowiecznej. Przez ponad trzy wieki wzniesiono ponad dwadzieścia różnych kościołów i kaplic, cztery dobudówki, grobowce, wieże dzwonnicze, budynek akademii, skład ksiąg, refektarze, galerie, mosty i inne monumentalne obiekty, nie wspominając o niezliczonych pomieszczeniach mieszkalnych i gospodarczych. Główne zabudowania monasteru zostały zgrupowane dookoła świątyń, tworząc integralne architektonicznie organizmy. Większość sakralnych budynków jest zbudowana na planie krzyża i ma dobudówki w czterech narożnikach albo jest z rodzaju krytych kopułą holów. Budowle pierwszego typu to: kościół św. Grzegorza z 1005 r., który stracił swoją kopułę podczas rekonstrukcji w 1211 r pół. XIII w. Dobudówki (żamatun) są największym budowlami Haghpatu. Były przeznaczone na poranną i wieczorną posługę. Służyły również, jako grobowce dla wybitnych postaci i dla arystokracji. Zakrystia kościoła Nszana, najbardziej wybitna budowla Hagpatu, ma skomplikowane przestrzenne aranżacje. W oryginale był to mały sklepiony grobowiec królów Kjurikyd, wybudowany w 1185 r. To unikatowa budowla ze śmiałym systemem zadaszenia, nadającym wnętrzu cech przestronności i dostojności. Grobowiec rodziny Ukanian w Hagpacie (wczesny VIII w.) składa się z trzech dużych, prostokątnych kaplic, stojących obok siebie. Kaplice zastępowano piedestałami przeciętymi głębokimi niszami. Wieża dzwonnicza z 1245 r. w Hagpacie. Jej pierwsza kondygnacja została wykonana na planie krzyża, natomiast druga jest prostokątna z odciętymi narożnikami. Refektarz w Haghpacie, datowany na połowę XIII w., to jeden z najważniejszych świeckich zabytków Armenii. Dalszy przejazd do Dilidżan, miejscowości znanej z wyjątkowej architektury. Park narodowy Dilidżan chroni florę i faunę, w znacznej części zagrożoną wyginięciem lub znajdującą się pod ochroną. Odnotowano tu ponad tysiąc różnych gatunków roślin i 107 gatunków ptaków. Nazywany „małą Szwajcarią Armenii” Najciekawsza jest ulica Szarambeiana, niedaleko przystanku autobusowego, nazywana Starym Miastem Dilidżan. Mieszczą się przy niej liczne warsztaty rzemieślnicze, galeria oraz muzeum. Okoliczne chłodne, zielone lasy są również miłą alternatywą dla rozgrzanej w lecie Doliny Araratu. Zwiedzanie kościoła Matki Bożej w Haghartsin z X-XIII wieku. Wysoka szesnastościenna kopuła świątyni ozdobiona została wspaniałymi łukami, co dodaje jej wysokości i tworzy wrażenie lekkości.. Przedstawiają dwóch mężczyzn w szatach mnisich, którzy wskazują na model kościoła, a także obraz gołębia z połowicznie rozpostartymi skrzydłami, umieszczonego pomiędzy nimi. Postój nad jeziorem Sevan. Na północno - zachodnim brzegu jeziora położony jest monaster Sewanawank. Legenda dotycząca tego kompleksu interpretuje nazwę klasztoru, jako Sew Wank. (Czarny Klasztor), ponieważ przybywali do niego grzeszący duchowni, skazani na banicję wyrokiem katolikosa. Panowały tu bardzo surowe zasady. Kobiety nie miały wstępu do monasteru. Sewanawank składa się z dwóch prostych kościołów (pw. Apostołów i Matki Bożej) wybudowanych na półwyspie niedaleko miasta Sewan. Półwysep był wyspą (do teraz nazwa „wyspa" funkcjonuje wśród lokalnej społeczności do czasu, gdy Stalin polecił spuścić sporo wody z jeziora, wskutek czego jej poziom obniżył się ponad 30 m. Przyjazd do Erywania. Erewan jest stolicą Armenii i zarazem jej największym miastem. Położony nad rzeką Razdan, w dolinie Araratu, Erewan jest przemysłowym, kulturalnym i naukowym centrum Kaukazu.. Tutaj również znajduje się jeden z największych magazynów manuskryptów na świecie - Matenadaran. Nazwa Erewan pojawiła się w VII w. n.e., gdy miasto było stolicą Armenii pod rządami perskimi, ale badania archeologiczne wykazują, że twierdza wojskowa Erebuni stała w miejscu Erewanu już w VIII w. p.n.e. Położenie na skrzyżowaniu szlaków karawan podróżujących pomiędzy Europą a Indiami było już wówczas lokalizacją istotną pod względem strategicznym, z tego też powodu o Erewan ciągle toczyły się wojny, a samo miasto przez wieki znajdowało się pod kontrolą perską lub otomańską. Do początku XX w. Erewan był tylko trochę większym miasteczkiem z domami z glinianych cegieł oraz ogrodami, ale za czasów sowieckich rozwinął się tak, że w 1988 r., gdy schyłek Związku Radzieckiego był już widoczny, stanowił tętniące życiem, rozwinięte i atrakcyjne miasto. Wspaniały układ miasta - z parkami, obwodnicami i szerokimi alejami obsadzonymi drzewami – zaprojektowano w latach 20 i 30 XX w.
11.09.2013.
Zwiedzanie Erywania. Podczas objazdu zwiedzamy centrum sportowe i koncertowe, most Kievyan, aleja Baghramyan, pałac prezydenta, Akademia Nauki, gmach parlamentu, budynek opery, pomnik jadącego na koniu bohatera literackiego Dawida z Sasoun, katedra ormiańska św. Jerzego. Zwiedzanie Muzeum Matenedaran. Najważniejsze erewańskie muzeum - nie tylko ze względu na prezentowaną kolekcję, lecz również, a zwłaszcza, ze względu na jego ogromne znaczenie, jako strażnika kultury pisanej Armenii. Ogromny, budynek wcina się głęboko w zbocze, a zabezpieczenie stalowymi drzwiami nadało mu jednocześnie funkcję schronu dla kolekcji na wypadek nuklearnej zagłady. Hol wejściowy ozdobiony jest mozaiką przedstawiającą bitwę na równinie Awarajr, główną klatkę schodową zdobią freski ze scenami z armeńskiej historii. Zwiedzającym udostępniona jest tylko jedna sala wystawowa ( m.in. z XVII-wiecznym listem w języku polskim oraz bardzo ciekawym podręcznikiem do geometrii w języku arabskim). Pozostałe pomieszczenia są magazynem ponad 17 tyś. manuskryptów w wielu językach - dostępnych jedynie za specjalnym zezwoleniem. Postój przy Tsitsernakaberd - pomniku upamiętniającego ludobójstwo Ormian przez Turków w 1915 roku. Zwiedzanie Muzeum Historycznego. Potem przejazd do Echmiadzin i zwiedzanie rezydencji najwyższego patriarchy Armenii – Katolikosa, katedry z III w. Miasto leży w regionie Armawir, ok.20 km na zachód od Erewanu. Katedra w Eczmiadzynie jest najstarszą chrześcijańską świątynią w Armenii. Wybudowana została w latach 301-303 przez św. Grzegorza Oświeciciela, założyciela Kościoła ormiańskiego, tuż obok królewskiego pałacu, w miejscu zniszczonej pogańskiej bazyliki. Klasztor, który został wybudowany dookoła świątyni, jest siedzibą katolikosa - głowy Kościoła ormiańskiego. Katedra miała kształt bazyliki, natomiast podczas przebudowy pod koniec V w. uzyskała rzut prostokątny z czteroapsydowym krzyżem i prostokątnymi dobudowami do niego. Budynek posiadał pięć kopuł. W VII w. apsydy zostały wysunięte poza obrys prostokąta, co nadało budowli charakterystyczny wygląd świątyni na planie krzyża z kopułą umieszczoną centralnie. Ze starej bazyliki pozo stały jedynie małe, różnokolorowe kostki w apsydzie głównej oraz podstawy czterech pylonów, które pełniły funkcję wewnętrznych podpór budynku z centralnie zlokalizowaną kopułą. Był to jeden z najstarszych kościołów chrześcijańskich tego typu, odgrywający ogromną rolę w rozwoju stylu koncentrycznych świątyń okresu wczesnochrześcijańskiego w Armenii oraz pozwalający ustalić źródło i klasyfikację ich typów. Wśród zbiorów muzeum na szczególną uwagę zasługują wspaniałe kościelne stroje haftowane złotem i perłami, drukowane zasłony, haftowane narzuty, krzyże, pastorały, różne typy rytualnych naczyń ze złota, srebra i kości słoniowej przyozdobionych klejnotami. Większość z tych okazów datuje się na XVII-XIX w., znaleźć jednak można również i starsze. W kolekcji muzealnej znajduje się np. X-wieczny krzyż z monasteru HawucTar - jedna z najstarszych drewnianych płaskorzeźb w Armenii. Najcenniejszym eczmiadzyńskich manuskryptów jest światowej sławy Eczmiadzyńska Ewangelia z 989 r., aktualnie przechowywana w muzeum Matenadaran. Miniatury na początku manuskryptu, pochodzące z końca X w., odznaczają się żywymi kolorami, gładkością i delikatnością ornamentyki oraz realistycznym przedstawieniem ptaków i roślin. Natomiast wykonana z kości słoniowej oprawa manuskryptu jest wspaniałym przykładem sztuki bizantyjskiej - rzeźbienia z VI-VII w. ukazują sceny z Ewangelii, a u góry okładki przedstawieni są aniołowie niosący krzyż w otoczeniu wieńca. Kościół św. Hripsime, świątynia stanowi jeden z najświetniejszych zabytków ormiańskiej architektury okresu klasycznego. Bryła budowli z centralnie umieszczoną kopułą zlokalizowana jest na niewielkim podwyższeniu we wschodniej części Eczmiadzynu. Kościół św. Hripsime, ukończony w 618 r., jest żywym przykładem budowli wyróżniającej się jednością układu i dekoracji, w której system centralnej kopuły został doprowadzony do perfekcji. W 1790 r. do kościoła dobudowano dwukondygnacyjną wieżę dzwonniczą z ośmiokolumienkową dzwonnicą. Przejazd do świątyni Zvartnoc z VII n.e. Niedaleko Eczmiadzynu położona jest również katedra Zwartnoc. To posiadający ogromną wartość architektoniczną, choć aktualnie w ruinie, kompleks budynków wzniesionych w połowie VII w. Składał się on ze świątyni św. Grzegorza (zwanej także po prostu Zwartnoc) i pałacu katolikosa Nersesa III, zwanego Budowniczym. Świątynia Zwartnoc, wybudowana, jako główna ormiańska katedra w latach 641-661, miała przyćmić swoją potęgą katedrę w Eczmiadzynie. Zgodnie z przekazami, Zwartnoc leżała już w gruzach w X w. Niestety przekaz nie podaje przyczyny zniszczenia budynku, najprawdopodobniej jednak było to trzęsienie ziemi w 930 r. Niemniej, nawet w ruinie Zwartnoc robi imponujące wrażenie. Do dziś prze trwały jedynie dolne części murów oraz poszczególnych elementów świątyni, istnieją jednak różne teorie i wyobrażenia jak świątynia mogła wyglądać zaraz po wybudowaniu. Wizyta w fabryce brandy – degustacja. Kolacja w restauracji z kameralnym koncertem. Spacer wieczorny od budynku opery do Palcu Rewolucji.
12.09.2013.
Spacer po bazarze Gum, na którym można kupić: owoce, warzywa i lokalne przyprawy. Dalej jedziemy do Erebuni to dzielnica Erewanu, aby zwiedzić muzeum i twierdzę Erebuni, która pamięta czasy królestwa Urartu, jednego z największych i najważniejszych ośrodków starożytnego Wschodu. Urartu podbiło Kotlinę Araratską - ogromne terytorium, sięgające na północ aż do jeziora Sewan. Ta urodzajna kraina odgrywała wielką rolę w politycznym oraz ekonomicznym życiu mieszkańców Uraratu. Rozwijało się tam budownictwo: Wynoszono nie tylko małe fortece (takie jak Aragac) albo ufortyfikowane miasta, ale także inżynierskie instalacje hydrauliczne służące do nawadniania pól. Wśród najstarszych i największych miast było Erebuni, usytuowane na wzgórzu Arinberd, na południowo-wschodnim krańcu dzisiejszego Erewanu. Przedmieścia były usytuowane u stóp prawie 65-metrowego wzgórza zwieńczonego cytadelą. Lokalizacja cytadeli pozwalała na obserwację samego miasta, ale również Kotliny Ararackiej. Dziedziniec połączony był ze świątynią Susi, poświęconą bogu luszba. Następcy króla Argisztiego kontynuowali prace budowlane w celu udoskonalenia cytadeli, świątynia Susi została zmieniona w świątynię kultu ognia, a kolejną świątynię tego kultu wybudowano w północno-wschodnim rogu dziedzińca. Wycieczka do wsi Garni. Kompleks świątynny Garni usytuowany jest w wiosce o tej samej nazwie, w rejonie Abowian. Zabudowa Garni zawiera jednocześnie elementy hellenistych i nawiązujące do tradycji budowlanej Ormian. Artystyczna wartość i wyjątkowość zabytku zalicza Garni do wybitnych dzieł architektury światowej. Budowla zlokalizowana jest w malowniczym górskim rejonie i oferuje wspaniały widok na poszarpany i urwisty wąwóz rzeki Azat, na sady, pola i górskie stoki pokryte dywanami różnokolorowej trawy. Garni było letnią rezydencją króli a także miejscem, gdzie stacjonowali żołnierze. Kościół w Garni, pochodzący z XI lub XII w., położony jest 10 min od kompleksu świątynnego, przy brukowanej drodze prowadzącej do przepięknego wąwozu Garni. Kościółek jest niewielki i przeszedł ostatnio doskonałą renowację. W dawnych czasach nazywany był Ajriwank, natomiast w XIII w. przemianowano go na Gegard - Monaster Włóczni, ponieważ rzekomo przechowywano w nim Świętą Włócznię, (gegard), którą zraniony był Chrystus wiszący na krzyżu. Kaplica św. Grzegorza Oświeciciela, wybudowana przed 1177 r., stoi wysoko nad drogą, 100 m od głównego wejścia do kompleksu. Jest częściowo wykuta w masywnej skale, jej układ był najprawdopodobniej w dużym stopniu zdeterminowany przez kształt jaskini, która tam istniała. Główne obiekty Gegard zajmują środkową część klasztornego dziedzińca, otoczonego z trzech stron ścianami i wieżami, natomiast zamkniętego od czwartej stromym urwiskiem. Katedra główna wzniesiona w 1215 r. na zewnętrznym prostokątnym planie z przykrytym kopułą wnętrzem dwukondygnacyjnymi dobudówkami w narożnikach centralnego skrzyżowania jest typowa dla okresu X-XIV w. Na zachód od głównej świątyni znajduje się, przyłączona do skały, zakrystia, wybudowana w okresie pomiędzy 1215 - 1225 r. Grobowiec Proszianów oraz drugi kościół w skale, usytuowany na wschód od Awazanu, wykonane były w 1283 r. Kościół Matki Bożej ma plan krzyża z kopułą pośrodku oraz dołączonymi trzema małymi aneksami. Zwiedzanie wytwórni dywanów. Kolacja z koncertem muzyki ludowej.
Zaloguj się, aby skomentować tę podróż
Komentarze
-
Tadek, popraw nazwę jeziora sevan na jezioro Sewan w pierwszym punkcie podróży to lokalizacja powinna się poprawić na mapce.
-
Dziękuje za nie codzienna wycieczkę i serdecznie pozdrawiam.
-
Ciekawe miejsce,bardzo mi się podobało :),pozdrawiam.
-
Interesująca podróż. Wrócę jutro. Pozdrawiam:)
-
Zapowiada się interesująca galeria, Zabiorę się za nią jak skończę irańską opowieść Ireny.
-
Bardzo ciekawa podróż.
Pozdrawiam-)