2017-09-15

Podróż Norwegia cz.1

Opisywane miejsca: Norwegia, Halden, Oslo, Gaustatoppen, Bergen, Styggevatn, Trolltunga (1235 km)

Ta podróż jest zupełnie inna niż moje wcześniejsze podróże, to raczej wyprawa trekkingowa niż podróż.

Wystartowaliśmy i zakończyliśmy ją na Śląsku. Trwała 24 dni i zrobiliśmy w Norwegii ponad 10 000 km, i ponad 100 km w górach.

Trafiłam na nią przypadkiem, szperając w necie...

W jej programie znalazlo się 8 najbardziej znanych szlaków trekkingowych w Norwegii,ale też zwiedzanie  Oslo, Bergen, Roros, przejażdżka słynną koleją Flam, drogą atlantycką, odwieziny  kilku parków narodowych, przeprawy przez kilka fiordów i na koniec słynny kamienny krąg w Szwecji.

Podróżowaliśmy małym busem, a spaliśmy w hyttach. Hytty, to małe domki letniskowe, w których Norwegowie spędzają swoje prawie wszystkie weekendy i wakacje (w okresach, gdy do nich można dotrzeć). Często są położone w bardzo niedostępnych miejscach, nie ma w nich żanych wygód, brak prądu i kanalizacji. Ale oni to właśnie kochają. W hyttach dla turystów zazwyczaj jest wszystko, łazienki, kuchnie i od 4 do 12 miejsc noclegowych.

W drodze na Trolltungę, obserwowałam, jak za pomocą helikoptera transportwane były w bardzo niedostępne miejsce prefabrykowane elementy takiego domku.

W Norwegii nie ma za dużo historyczych obiektów murowanych. Tam budulcem było drewno, a ono w wilgotnym środowisku nie przetrwa zbyt długo. Głowną atrakcją turystyczną są niesamowite trasy widokowe, tzw. Norwegian Scenic Routes. Trasy te, w warunkach zimowych są nieprzejeze. Otwierane są w okresie wiosennym, zazwyczaj opiero w maju i często zamykane już w październiku.

Ta wyprawa wymagała niezłej kondycji, górskiego obycia i  dobrej samokontroli, bo w grupie było 16 osób, które się poznały dopiero na tej wyprawie.

Po tej wyprawie zakochałam się  w Norwegii, pokochałam ten surowy monochromatyczny kraj i serdecznych, zdystansowanych i skromnych ludzi.

Mieliśmy też trochę niebezpiecznych przygód, o których napiszę przy okazji. Mieliśmy okazję widzieć w akcji ich służby ratownicze i policję (nieobecną zazwyczaj), jak szukali jednej naszej koleżanki i udzielali pomocy  drugiej....

Forteca Fredriksten to największa atrakcja turystyczna w Halden oraz jeden z najczęściej odwiedzanych obiektów w Norwegii.Fredriksten to wspaniała budowla, malowniczo położona, o łącznej powierzchni 20 tys. metrów kwadratowych. Poznawanie jej murów i baszt, magazynów, domów, składów amunicji i głębokich, tajemniczych przejść jest niezapomnianym przeżyciem. My dotarliśmy tam o trzeciej rano, robiło się już jasno. Tym bardziej było tajemniczo...i było to świetna zapowiedź tego, co mieliśmy zobaczyć i przeżyć w Norwegii....
  • Widok z parkingu
  • Plan twierdzy Fredriksten
  • Brama wejściowa
  • Fragment twierdzy
  • d:)
  • f
  • Panorama Halden

O 6-tej rano dotarliśmy do Oslo. Było szaro i ponuro, kropił deszcz...Rozpoczęliśmy węrówkę po Oslo do słynnego parku rzeźb. Poniżej cytat z programu naszej wyprawy, autor - nasz szef Paweł.

Park Vigelanda jest częścią Frognerparken. Park jest dziełem norweskiego rzeźbiarza Gustava Vigelanda i jego pracowników. Składa się z 212 rzeźb z kamienia i brązu przedstawiających łącznie prawie 600 postaci. Idea kompleksu parkowego zrodziła się w 1907 roku, kiedy Vigeland otrzymał od władz miasta zamówienie na projekt fontanny. Stopniowo pomysł Vigelanda rozrastał się – kolejne projekty obejmowały rzeźby wokół fontanny, płaskorzeźby, ozdobny most łączący brzegi stawu w parku. W najwyższym punkcie kompleksu góruje Monolitten (Monolit) – gigantyczna kamienna kolumna uformowana z sylwetek nagich ludzi w różnym wieku. Tworzy ją 121 postaci, z czego jedna jest autoportretem Vigelanda.

W parku zastaliśmy jedynie 3 osoby, wszyscy to Polacy. Dwójka go sprzątała, trzecia osobą był reporter, który miał nakręcić film o tym miejscu i czekał na lepsze światło...my tego czasu za wiele nie mieliśmy...

• Brama wejściowa
  • Monolit
  • Brama
  • Skarpa prze Monolitem
  • Jedno z nielicznych kolorowych miejsc

Gaustatoppen to poobno najpiękniejszy szczyt Norwegii. Wznosi się nad miejscowością Rjukan i ma 1883 m n.p.m.

Gdybym nie zobaczyła innych, może podzieliłabym tą opinię :) Podobno przy sprzyjającej pogodzie można stąd zobaczyć południowe wybrzeże Norwegi i tereny w Szwecji, my nie mieliśmy takiego szczęścia; horyzont był zamglony i zlewał się w jedną niebieską plamę.

To był nasz pierwszy wspinaczkowy dzień i pierwsza nieprzyjemna przygoda. Jedna z nas pomyliła szlaki i zgubiła się. Na dodatek jej telefon został w busie. Musieliśmy zgłosić jej zaginięcie. Szczęśliwie odnalazła się na zupełnie innym szlaku wiele km drogi od miejsca gdzie zostawiliśmy naszego busa.

Nie pokonywaliśmy całych 1883 m, wystartowaliśmy gdzieś z poziomu 700, więc do pokonania było tylko 1100 m. Mimo słońca, było bardzo  zimno, wiał lodowaty, bardzo silny wiatr.

Przy tej okazji coś napiszę o norweskich szlakach. Nie są tak oznakowane jak w Polsce. Nie ma podziału na stopnie trudności. Że jesteśmy na szlaku i z niego nie zeszliśmy informuje nas mały czerwony znak w kształcie dużego T . Trzeba bardzo uważać, szczególnie przy złych warunkach pogodowych, mieć ze sobą kompas i zapamiętywać charakterystyczne elementy szlaku (z reguły idzie się do celu i wraca tym samym szlakiem). Inaczej można się zgubić na tym pustkowiu .

Na Gaustatoppen można też wyjechać kolejką, zbudowaną wewnątrz góry, a na szczycie w schronisku serwują wyśmienite gorfy z dżemem :)

W drodze na szczyt nie robiłam zdjęć, musiałam się zaaklimatyzować i głównym moim celem było dotarcie na szczyt, zresztą słońce świeciło cały czas w oczy (krąży nad horyzontem); dopiero na szczycie wydobyłam aparat z plecaka.

• P1400150 k
  • P1400132 k
  • Panorama - widok ze szczytu
  • Panorama - w połowie drogi na szczyt

Bergen, to jedno z najstarszych norweskich miast. Teraz chyba najbardziej znane z targu rybnego i właśnie Bryggen, czyli zespołu zabytkowych drewnianych domów.

Spędziłam w Norwegi ponad 3 tygodnie i prawie cały czas mieliśmy świetną pogodę, ale w Bergen prawie zawsze pada i tam oczywiście padało...

• Bryggen_widok o strony zatoki
  • Zakamarki Bryggen
  • Słynna głowa łosia
  • Tego zdjęcia nie mogłam nie zrobić
  • Wnętrze sklepu z pamiątkami
  • Zakamarki Bryggen

Jezioro Styggevatn powstało po wybudowaniu mierzącej 55 m wysokości tamy.

Połozone jest u podnóża lodowca i na kilku zdjęciach widać w oddali jeden z jęzorów lodowca.

Wody z jeziora zasilają hydroelekrownię a także chronią dolinę Jostedal  przed powodzią.

Tama,obłożona kamieniami świetnie harmonizuje z otaczającym ją krajobrazem surowych skał.

Gdy tam byliśmy, w połowie lipca, jezioro było praktycznie na całej swojej powierzchni zamarznięte lub pokryte krą.

• Styggevatn 1
  • Styggevatn 2
  • Styggevatn 3
  • Styggevatn 4
  • Styggevatn 5
  • Styggevatn 6
  • Styggevatn 7
  • Styggevatn 8

Trolltunga to najsłynniejsza półka skalna w Norwegii. Znajduje się ona ok. 1100 m.n.p.m. i ok. 700m nad lustrem wody jeziora Ringedalsvatnet.

Wszyscy pędzą tam by zrobić sobie, podobno najlepsze na świecie, selfie.

Wolniejsze tempo rekompensują wspaniałe widoki, a po dotarciu do celu, ze skały, można podziwić wspaniałe widoki na Hardangerfjord, lodowiec Folfefonna oraz jezioro Ringedalsvatnet.

Trasa jest trudna, to około 11 km w jedną stronę, chociaż moje Endomondo dołożyło jeszcze 1,5 km. Najlepiej ją zrobić właśnie w lipcu, kiedy na trasie nie ma już śniegu i błota. Zaczyna się bardzo stromym podejściem po kamiennych schodach i błocie ( ok. 1 km i ok. 700 m różnicy wysokości), potem szlak wiedzie przez dolinkę z licznymi hyttami (domkami letniskowymi) i znowu ostro wspina się w górę. Okolica jest bardzo surowa, co widać na zdjęciach.

Nie polecam tego szlaku bez dobrego przygotowania kondycyjnego. Pokonanie tej trasy zajmuje 8-10 godzin. My wystartowaliśmy o 8 rano i zeszliśmy parę minut przed godziną 18-tą.

• Trolltunga czyli język trolla
  • W drodze na Trolltungę
Być w Bergen i nie skosztować ryby to jakby tam nie być..więc trzeba było głębiej sięgnąć do kieszeni...Obsługa przemiła, głównie Włosi....wybor chyba też niezły, tylko te ceny....jeden NOK to nasze 50 groszy....