Podróż Żubr czy kwas chlebowy? - PTTK - jestem na tak

Zwykle tak bywa, że ilekroć zdecydujemy się na jakiś wypad po Polsce, to pogoda nie dopisuje i leje, leje, leje... Nie znoszę chodzić w deszczy, więc często mnie to zniechęca do opuszczenia mieszkania. Wizytę w Białowieży też długo odkładaliśmy, aż wreszie w lipcu 2009 postanowiliśmy zabrać tonę książek, gdyby jednak nie dało się wyjśc na zewnąrz, kurtki przeciwdeszczowe, gdyby deszcz był umiarkowany i tak przygotowani wsiedliśmy w samochód i ruszyliśmy Droga z Warszawy, o dziwno, była całkiem przyjemna - przez kilkadziesiąt kilometrów nowa dwupasmówka, więc jedzie się przyjemnie, a potem co prawda po jednym pasie w każdą stronę, ale nic jakoś po drodze nie remontowali, ruch był umiarkowany, a lipcowe widoki bardzo ładne, więc podróż minęła szybko, sprawnie i przyjemnie. Chcieliśmy trochę pochodzić po prawdziwej puszczy, ale ponieważ jako dzieci śląskich bloków drzewa dzielimy oboje z moim mężem na liściaste i iglaste, i żadne z nas nie ma o prawdziwej przyrodzie za wiele do powiedzenia, od razu jechaliśmy z nastawieniem, że musimy znaleźć kogoś, kto nam coś więcej poopowiada. Znalazłam w internecie info, że w Białowieży działa biuro PTTK i można tam wynając przewodnika, ale nie spodziewałam się zbyt wiele - jakoś nie miałam wcześniej za wiele do czynienia z naszymi krajowymi organizacjami turystycznymi i byłam nieco sceptyczna. Ostatnie, czego chciałam, to chodzić po lesie w grupie kilkudziesięciu osób i starać się coś usłyszeć z tego, co ma to powiedzenia przewodnik. Tak czy inaczej, nie miałam innego pomysłu, więc pierwsze kroki po dotarciu na miejsce skierowaliśmy do biura PTTK - i tu, plus pierwszy, bardzo łatwo byo je znaleźć, budynek PTTKu jest położony zaraz obok wejścia do parku, więc nie trzeba się było zbytnio naszukać.  Na miejscu okazało się, że nie tylko można wynająć przewodnika - można wybrać sobie trasę, a także ilośc godzin, jaką chce się spędzić na takim spacerze. Nie trzeba płacić z góry, wystarczy w dniu wycieczki, a gdyby okazało się, że pogoda nie jest zbyt sprzyjająca i chcemy się wycofać - wystarczy zadzwonić rano, tego samego dnia i bez problemu i kosztów można wycieczke odwołać. Szczerze mówiąc, bylam w lekkim szoku, bo takiej elastyczności, to się zupełnie nie spodziewałam. Wszystkim, którzy planują wypad w tamte strony polecam www.pttk.bialowieza.pl My zdecydowaliśmy sie na ośmiogodzinny spacer - jak szaleć, to szaleć - w tym wizyta z Muzeum Przyrodniczym, w Parku Pałacowym, Obszarze Ochrony Śisłej, przejście kładką Żebra Żubra i ścieżką Puszcańskich Drzew do Rezerwatu Żubrów. Niestety pogoda nie dopisała, było burzowo i padało, więc nie ma z tego dnia zbyt wieli zdjęć, ale wycieczka była bardzo udana - polecam wszystkim szczególnie Obszar Ochrony Ścisłej, gdzie ludzie mają zakaz ingerencji - nigdy nie wjechał tam żaden samochód. Nasz przewodnik opowiadał nam, że kiedy klika lat temu jeden z przewodników zasłabł podczas pobytu na tym ściśle chronionym obszarze, to nie wpuszczono do niego nawet karetki, tylko sanitariusze or bramy jechali do niego wozem... Rezerwat żubów - bez emocji - fajnie że można zobaczyć zwierzęta, ale to jednak trochę jak w zoo - podobno można spotkać żubry także w naturalnych warunkach, ale nam się niestety (albo na szczęście :) nie udało. W samej Białowieży jest też bardzo przyjemny skansen, który także odwiedziliśmy - tego akurat dnia pogoda dopisała, więc załączam kilka fotek.

• Skansen   studnia
  • Skansen    dom4
  • Skansen    panorama
  • Kladka zebra zubra
  • Konie w rezerwacie zubrow
  • Zubry w rezerwacie
  • W obszarze ochrony scislej2
  • W obszarze ochrony scislej3
  • W obszarze ochrony scislej4
  • W obszarze ochrony scislej  powalone drzewo