Wykorzystujemy pliki cookie, aby dostosować serwis do Twoich potrzeb. Możesz nie wyrazić zgody przez ustawienia przeglądarki internetowej. Szczegóły >
zamknij
-
-
- Zbudowany w latach trzydziestych XX wieku w Wielkiej Brytanii estoński podwodny stawiacz min LEMBIT jest obecnie obiektem muzealnym ustawionym w suchym doku w Tallinie. Jego bliźniak, KALEV, zatonął w Zatoce Fińskiej
w czasie działań wojennych, w listopadzie 1941, jako jednostka radzieckiej Floty Bałtyckiej. Rząd Estonii w pierwszej połowie lat trzydziestych XX wieku podjął decyzję o reorganizacji i modernizacji swojej niewielkiej floty wojennej. W ramach realizacji przyjętych założeń sprzedano marynarce Peru w roku
1933 dwa stare niszczyciele (LENNUK, daw. rosyjski AVTROIL, oraz WAMBOLA, daw. rosyjski SPARTAK), aby w roku następnym zamówić w słynnej stoczni brytyjskiej Vickers-Armstrong w Barrow-in-Furness, dwa nowoczesne okręty podwodne, przystosowane do stawiania min. Zamówione przez Estończyków okręty podwodne były całkowicie udanymi i ciekawymi kostrukcjami, różnymi od
tych, które dotąd powstały w brytyjskich biurach
konstrukcyjnych. Koszty budowy obu jednostek wyniosły łącznie około 360 000 funtów szterlingów. Oba okręty budowano nieomal równocześnie: KALEV od maja 1934, zaś LEMBIT od 19 czerwca 1934. Ceremonia wodowania estońskich bliźniaków, a także
nadania im imion, miała miejsce tego samego dnia, 7 lipca 1936. O godzinie 13.07 zwodowany został LEMBIT, zaś zaledwie 13 minut później KALEV. W roku następnym oba
okręty weszły do służby ...