2013-04-29

Podróż Indonezja - Lombok , czyli ostra papryczka z rajskimi plażami

Opisywane miejsca: Mataram, Singiggi, Mt Rinjani, Kuta, Lombok (101 km)
Lombok to kolejne miejsce w które trafiliśmy po około 30 minutach lotu z Bali.Nowe lotnisko Bandara znajduje się mniej więcej w środku wyspy.Praktycznie nic nie wiedziałam o tej części Indonezji i miałam przed sobą wielką niewiadomą.
  • Nusa Dua
  • Lembongan i Ceningan
  • Nusa Penida
  • Zachodnia Lombok
  • Singiggi
  • Pola ryżowe na Lombok
Z lotniska bierzemy taksówkę i jedziemy do Singiggi na zachodnim wybrzeżu.Tu wypożyczamy samochód(ok.22 dolary dziennie z ubezpieczeniem),którym zamierzamy zwiedzać wyspę.
Troszkę na północ od Singiggi znajdujemy nocleg w położonym na plaży hostelu(cena od 7 do 15 dolarów),prowadzonym przez troszkę ekscentryczną,ale bardzo miłą Angielkę.Bambusowe bungalowy ukryte były wśród gęstej roślinności.W łazience chodziło się po kamieniach,ponoć to zdrowe.Właścicielka promowała również zdrowy styl życia,serwowano lokalne wegetariańskie potrawy. Jadło się przy wspólnym stole,a siedziało na podłodze.Do picia woda,ponoć oczyszcza organizm.Po dłuższym pobycie można byłoby się tam nieźle odchudzić i oczyścić-).W kuchni znaleźliśmy lodówkę z piwem i można było się częstować,zaznaczając w zeszycie kreskami, ile butelek się wypiło.Rachunek wystawiany był podczas opuszczania hostelu.W domkach na tarasie wisiały hamaki i można się było bujać do woli.Marek się tak ochoczo bujał,że hamak się zerwał.Nie wiem,czy z powodu zużycia materiału,czy po tej wegetariańskiej diecie.
Singiggi to najbardziej znana turystyczna miejscowość na Lombok.Sporo tu restauracji,hosteli,hoteli i sklepików.My po rozpakowaniu  pojechaliśmy rozejrzeć się po okolicy.Wstąpiliśmy do jednej z restauracji,po chwili weszła tu spora grupa kobiet i mężczyzn.Byli to Muzułmanie.Panowie zamówili wodę, a kobiety zabrały się za karaoke!Dla mnie szok!Dziewczyny śpiewały i tańczyły rewelacyjnie,ja filmowałam,panowie spali przy stołach.Z dziewczynami sobie potańczyłam.Totalny odlot!
W tej części wyspy znajdują się malownicze zatoki i piękne plaże.My jeździliśmy o wschodzie i zachodzie słońca na jeden z punktów widokowych,gdzie podziwialiśmy Gunung Agung na sąsiedniej Bali.Stąd również można było podziwiać niedalekie Gili Trawangan,Gili Meno i Gili Air.
  • Mapka Lombok
  • Plaże Sengiggi
  • Perama
  • Sengiggi
  • Nasz ulubiony punkt widokowy.
  • Nasz ulubiony punkt widokowy
Kilka kilometrów na południe od Singiggi zwiedziliśmy niesamowity chiński cmentarz.Pochowano tu bogatych Chińczyków.Odegrali oni w Azji Południowo-Wschodniej role podobną do Żydów w Europie.Byli najbardziej wykształceni, najbogatsi i najbardziej przedsiębiorczy w lokalnej społeczności.Groby są kolorowe,pomalowane, a niektóre bogato zdobione.Podobno wkładano do nich rzeczy,więc przypominają mi trochę grobowce faraonów.Odczytać na tabliczkach nic nie można było,bo wszystko po chińsku.Między grobami przechadzają się krowy i trzeba uważać,żeby nie wejść w placek.Ludzie tu są bardzo biedni,więc mnóstwo tu parkingowych,porządkowych,dzieci i każdy chce za coś opłatę.Część tych ludzi mieszka na cmentarzu.
  • Chiński cmentarz w Ampenan
Ciepła noc mija mi na wsłuchiwanie się w odgłosy gekonów.Te sympatyczne jaszczurki są wszędzie.
Rano jedziemy na punkt widokowy i potem drogą wzdłuż wybrzeża na północ w kierunku Mt Rinjani.To jeden z największych wulkanów Indonezji o wysokości 3726 m n.p.m.
Mijamy bardzo biedne nadmorskie wioski.Tu mieszkańcy utrzymują się z rybołówstwa.Kolorowymi łodziami wypływają codziennie w morze.Na Lombok uprawia się również ryż,kukurydzę i trzcinę cukrową.
Wyspa mniej znana niż Bali,lecz również malownicza.Nie przyjeżdżają tu tłumy turystów,drogi są o wiele gorsze.Często trzeba przejechać przez prowizorycznie zbity z desek most, bo woda uszkodziła drogę.Dodatkowo stoi kilku uśmiechniętych urwisów ,którzy biorą opłatę za przejazd.Jest oczywiście bardzo niewielka,ale dzieciaki są sympatyczne i nie są natrętne ,ale ich uśmiech jest rozbrajający.W końcu oni zrobili ten prowizoryczny przejazd.
Jedziemy dalej mijając kwitnące drzewa,tropikalne rośliny i pola ryżowe.W powietrzu jest ogromna wilgoć i przyjemnie pachnie kwiatami.Tu też jest raj,chociaż troszkę inny niż na Bali.

Między Bali i Lombok przebiega tzw.linia Wallace’a.Ten brytyjski uczony odkrył,że bez mała stukilometrowa cieśnina między wyspami wyznacza granicę występowania całkowicie odmiennych gatunków flory i fauny. Lombok jest zasiedlony przez gatunki spotykane w Australii.Na Bali spotykane są przede wszystkim gatunki spokrewnione z tymi z południowo-wschodniejAzji.
Różnice między wyspami są znaczne.Bali to centrum turystyczne Indonezji,Lombok czaruje nas swoją dzikością,ale jak długo ,nie wiem.Istnieją ogromne obawy,że powstająca infraktrustura spowoduje zwabienie turystów i z pięknej wyspy zamieni się ona w jazgotliwe miejsce.Upłynie jednak jeszcze trochę lat,zanim to nastąpi.
Bali jest hinduistyczne,Lombok muzułmańskie i chwilami nawet ortodoksyjnie muzułmańskie,zwłaszcza na wschodzie wyspy, daje się to odczuć.Alkohol sprzedaje się tylko w centrach turystycznych.W każdej miejscowości stoją meczety,często w budowie.Mieszkańcy biorą w niej udział,a dzieciaki proszą o datki na budowę świątyni.
Kontrast między Bali a Lombok jest chwilami ogromny.Tu jest naprawdę biednie,ale ludzie uśmiechaja się,żyją i ciężko pracują.
Na północnym wybrzeżu skręcamy drogą na południe w kierunku wulkanu.
Mt Rinjani robi niesamowite wrażenie,jest wręcz zachwycający i ciągle spowity w chmurach.Jest niewiele chwil,kiedy można zobaczyć go w całej okazałości.Wygląda jak z filmowej baśni.Postanawiamy jechać najbliższą drogą obok szczytu,wcześniej udaje się nam zobaczyć kilka wodospadów,niewyobrażalnie pięknych,schowanych w tropikalnej roślinności.Żadnego tłumu turystów.Otacza nas tylko przyroda.Jedziemy na wysokość ponad dwa tysiące metrów,mijamy przełęcz spowitą w chmurach.Temperatura gwałtownie spada i zaczyna się niesamowita ulewa.Potoki wody przesłaniają wszystko,myślałam,że to koniec świata,ale mijały nas skuterki z miejscowymi,nieliczne samochody i nikt z powodu ulewy nie robił histerii.Oczywiście jeżeli ulewa jest naprawdę groźna i z nieba lecą tony wody, ruch ustaje.Zjeżdżamy w dół i w strugach deszczu kierujemy się do Singgigi.Drogą płyną potoki wody i nie widać dziur na drodze.Spotykamy samochody ,które wpadają w te dziury,ale natychmiast inni rzucają się na pomoc.
Wracamy do Singiggi i naszego ulubionego hostelu.
  • Pola ryżowe na stokach wulkanu.
  • Wodospad
  • Mieszkańcy przełęczy
  • Na południowych stokach Rinjani
  • Recepcja hostelu

Rankiem migiem na punkt widokowy,aby zobaczyć cudny wschód słońca i znowu wyruszamy w kierunku wulkanu.Poranek piękny,ale im bliżej wulkanu tym bardziej chmury się kłębią.W wielu miejscach organizuje się wycieczki na szczyt krateru,jesteśmy nawet zainteresowani i zostawiamy zaliczkę u chłopaka,który ma być naszym przewodnikiem.Na przełęczy znowu łapie nas potężna ulewa i tak jest codziennie.Wiemy,że nici z naszego wejścia na Rinjani.Wejść,wejdziemy,ale czy cos zobaczymy?Nie ta pora roku i nie ta pogoda.Postanawiamy jechać na południe wyspy do Kuty.

Po południowej stronie wulkanu teren staje się najpierw pagórkowaty, a potem niemal płaski ( góry zacznają się na powrót na południowym wybrzeżu).Ten rejon, to miejsce głównej produkcji rolnej Lombok - zwłaszcza uprawy ryżu.

• Towar na targu
  • Przy budowie meczetu
  • Młócenie ryżu
  • Żniwiarze
  • Meczet w morzu ryżowych pól
  • Przy budowie meczetu
  • Lokals
  • Pola centralnego Lombok
  • Autoportret :)

To niewielka miejscowośc turystyczna.Jeździ tu głównie młodzież,aby posurfować w cudnych,czystych wodach.Znajdujemy hotelik i decydujemy się jechać przed siebie.Chcemy objechać południowo-zachodnie wybrzeże wyspy.Widoki są oszałamiające,zieleń jest tak zielona,że trudno w to uwierzyć.Turystów tu prawie nie ma.Trafiamy na kilka pięknych plaż,aż odkrywamy tę najpiękniejszą,jakąkolwiek w życiu widziałam poza Australią.Bieluteńki,drobny piasek i cudownie ciepła ,lazurowa woda.Tak musi być w raju.Nie chce wychodzić nam się z wody.Na brzegu morza miejscowe kobiety sprzedają za niewielkie pieniądze wędzone,przed chwilą złowione w morzu ryby.Rozpływają się w ustach.Jesteśmy oczarowani miejscem.Obok jest niewielki,ale elegancki pensjonat,a miejsca rezerwuje się tu wiele miesięcy naprzód.
Niestety musimy opuszczać ten raj i wracać do Kuty.Podziwiamy przepiękne krajobrazy,biedne wioski i uśmiechniętych mieszkańców.
Lombok w języku,którym posługują się mieszkańcy 17 tysięcy indonezyjskich wysp ,oznacza papryczkę-).Jak na pikantną papryczkę jest ona wyjątkowa pod każdym względem.
My nocujemy w Kucie i rano jedziemy znowu do Synggigi, tam mamy autobus na wschodnie wybrzeże i wykupiony wcześniej rejs na Komodo.
Lombok to zachwycająca wyspa,wymarzona na odpoczynek.Idealna dla spragnionych ciszy,obcowania z przyrodą,krystalicznie czystą wodą i cudownymi plażami.Bali trzeba zwiedzić,ale na Lombok odpocząć.Nie ma tu tłoku i komercji.Tu można poczuć wyjątkowy klimat Indonezji.Gorąco i z całego serca polecam tę wyspę.

• Obok Kuta
  • Surfing niedaleko Kuta
  • To już niezłe fale do surfowania
  • Jedna z plaż w pobliżu Kuta
  • Molo
  • Stacja benzynowa
  • Pod koniec dnia

Poniżej garść potretów robionych w różnych częściach wyspy.  W niektórych okolicach ludzie są bardzo otwarci i nie ma żadnych problemów z robieniem im zdjęć, w innych fotograf traktowany jest jak wcielenie diabła.  Niemal nie zależy to od indywidualnego zróżnicowania w podejściu  do bycia fotografowanym, ale ma ściśle geograficzną przynależność. Stąd wysnuliśmy wniosek, że być może zależy to od lokalnych imamów, których wpływ na poglądy wyznawców Allaha jest w tej części świata przeogromny?

Zdjęcia z wyspy Lombok są moje i Marka.