2012-06-23 - 2012-09-01

Podróż Praskie Tajemnice

Opisywane miejsca: Praga
Już 4 dni po powrocie z Toskanii czekał na nas kolejny weekendowy trip. Okazja była wspaniała więc szkodabyło jej nie wykorzystać. Za pośrednictwem firmy Polski Bus przejazd do Pragi wyniósł nas 60 zł w te i z powrotem na osobę. Rewelacja.Świetny autokar, wygodne siedzenia czas sprawdzić ubikację. Wchodzę , troche ciasnawo, czekam az sie zapali swiatło, ale fotokomórka coś nie łapie, zaczynam podejżewać że jednak pstryczek gdzieś jest, dobra wychodzę szukam pstryczka ale jego nie ma, postanawiam skorzystac z ubikacji po ciemku, wierząc w swoją celność. Szukanie spłuczki wyszło mi podobnie jak szukanie pstryczka do światła, zacząłem naciskać wszystkie możliwe guziki ale nadal nic sie nie działo.Poszedłem do kierowcy modląc się by nikt w międzyczasie nie wszedł do ubikacji.Kierowca stwierdził ze wszystko jest okej napewno żebym poszedł jeszcze raz.Wracam do ubikacji światło sie świeci ale woda nie leci, wracam znowu do kierowcy na oczach tych wszystkich ludzi.Kierowca mówi że nie było włączone po postoju ale teraz już wszystko działa.Wracam z powrotem do ubikacji gdzie faktycznie woda z opóźnionym zapłonem zaczęła lecieć.Po tych 15 minutach spędzonych w ubikacji wracam na swoje miejsce zlany potem i zestresowany i oznajmiam na cały autokar "Spłynął!!:D" po czym dostaje oklaski od obcych ludzi :DPo 12 godzinach podróży dojechaliśmy do Pragi.Nasz hostel znajdował się w dzielnicy Nove Miasto około 15 minut spacerkiem od Mostu Karola. Nocleg w Sokolska Youth Hostel kosztował 58zł za osobe w pokoju 4 osobowym, wspólna łazienka, kuchnia oraz komputer z internetem do dyspozycji.Więcej mi nie trzeba. Dodatkowe atrakcje zapewniała ruchoma kabina prysznicowa która z powodzeniem miała by wielu chętnych w wesołym miasteczku:)Zanim weźmiemy się za zwiedzanie trzeba coś zjeść, zaczynamy od polecanego U Medvidku gdzie serwowane są dobre czeskie dania w dobrej cenie.Pierwszego wieczora rozpoczeliśmy przechadzkę nad Wełtawą , miejsca w którym usytuowany jest Tańczący Dom - Ginger i Fred.W oddali upiększał krajobraz Zamek Praski a całość zmącił jedynie Polak który do nas się podczepił, był lekko wstawiony już koniecznie chciał nas zabrać na disco ale już po widoku tańczącego domu, tańca mieliśmy dosyć więc próbował nas zaprosić do siebie do mieszkania gdzie moglibyśmy się napić, lecz przecież nie po to przyjechaliśmy do jednej z anjpiękniejszych stolic Europy aby siedzieć u kogoś w mieszkaniu. Przestrzegał nas przed złodziejaszkami praskimi co to mogą podlecieć, zabrać aparat i zniknąc w ciemności i go nie znajdziesz, powtarzał to kilka razy dając dobre rady, ostatecznie zaproponował że zrobi nam zdjecie grupowe na Moście Karola. Udałem że nie słyszę bo zapewne chciał najpierw wzbudzić nasze zaufanie uśpić czujność a pózniej samemu czmychnąc z aparatem...a może i nie:)Przemierzając ulice starego miasta zachwyt wzbudzały wierzyczki wyrastające nam co i rusz na drodze oraz rzeźby usytuowane na dachach budynków. Ale nie to że stoi tam jakaś rzeźba tak poprostu. Na budynku ...Widać jak jeździec na koniu z rozwianą peleryną zjeżdżz dachu i zaraz runie w dół. Kolejny mocno zapadający mi obraz przed oczami to Zegar ratuszowy - Orloj  składającej z części: astronomicznej - pokazującej położenie ciał niebieskich, kalendarzowej - z medalionami reprezentującymi miesiące i animacyjnej - z ruchomymi figurkami dwunastu apostołów i wyobrażeniami Śmierci, Próżności, Chciwości i ... Turka :D Wiem wiem że Prażanie obawiali się Turków najeżdżających ich kraj ale umiejscowienie go w tym zestawieniu bardzo mnie zaskoczyło i rozbawiło:) Zegar jest niepowtarzalny gdyż zegarmistrzowi, który go wykonał nakazano wyłupać oczy, aby już nigdy nie stworzył drugiego takiego samego zegara.
  • PRAHA
  • Fontanna
  • Katedra Św.Wita
  • Zdobienia na Staromiejskiej Bramie Mostowej
  • Karol IV Luksemburski (ur. 1316 r., zm. 1378 r.)
  • Lord Vader - Imperium Kontratakuje :)
  • Kościół Marii Panny Przed Tynem
  • Brama Prochowa
  • Dom Miejski
  • Chopin
  • Muzeum Narodowe w Pradze
  • Teatr Narodowy
  • Praga Nocą

Dziś zaczynamy zwiedzanie juz zgodnie z moją rozpiską. Pierwsze kroki kierujemy z powrotem na Stare Miasto tym razem zwiedzając wszystko po widoku i dokładnie. Trafiamy również do Artbanka Museum Of Young Art: No w takim muzeum nigdy nie byłem jeszcze. Było pare szokujących ekspozycji zapadających w pamięć. Miejsce to można poznać po 4 wielkich pistoletach zawieszonych u wejścia.Ogólnie w Pradze warto mieć legitymację studencką nawet nieważną, nikt na to nie zwraca uwagi a cena wstepu maleje o połowę.Następnie udaliśmy się do dzielnicy żydowskiej - Juzefov, w której cały czas rzucały nam się w oczy nazwy markowych ekskluzywnych sklepów, Gucci, Prada i wiele innych - zakupów nie robilismy bo i tak wygladamy jakbyśmy oskubali z szafirów Madagaskar:). Wiele czytałem o Cmentarzu Praskim jako jednnej z najcenniejszych nekropolii w skali całego świata Szacuje się, że w ciągu kilkuset lat jego funkcjonowania pochowano tu około stu tysięcy zmarłych. Przyznam szczerze że wyobrażenia miałem całkiem inne i spokojnie mogliśmy darować sobie i obejrzeć go przez bramę a do reszty zabytków żydowskich nie wchodzić zważywszy że była to najdroższa atrakcja w Pradze. Kasjerka tu była nieco bardziej przebiegła dopytując mnie ile mam lat i chcąc jeszcze dowód ale nie mogła nic poradzić gdy powiedziałem że 25 a dowodu nie mam przy sobie:) Zauważyłem też że wszystkie informacje były w 8 językach ale polskiego wśród nich zabrakło:/ Z ciekawostek to właśnie w Pradze Hitler miał zamysł żeby stworzyć muzeum ... "Muzeum wymarłej rasy".
Większość zwiedzających swoje pierwsze kroki skierowała by na Most Karola, ja jednak moich towarzyszy jeszcze troche potrzymałem w napięciu wyciągając ich an drugą strone Wełtawy na Letenske Sady skąd rozpościerała się przyjemna panorama na miasto.Jednakże było mi mało i coraz dalej oddalaliśmy sie od centrum wchodząc do największego parku w Pradze - Stromovka. W XIII wieku był to zwierzyniec - królewskie tereny łowieckie. Spacerując doszliśmy do miejsca docelowego, ciężko było tam trafić, jest nie oznakowane, zakamuflowane mowa o Křižíkovej Fontannie gdzie jak czytałem i oglądałem zdjęcia odbywają się wspaniałe spektakle na skale europejską. Teren który trzeba było przejść żeby dostać się do fontanny przypominał opuszczone miasto, albo teren z gry FPP gdzie nei ma żywego ducha i za chwile coś wyskoczy by spuścić z ciebie trochę krwi.Mijaliśmy wielkie puste  budynki, skład nikomu nie potrzebnych rzeźb tak posępnych że ciary po plecach przechodziły aż wkońcu doszliśmy do jakiejś kasy gdzie stała garstka ludzi a obok kramik z hot dogami otworzyła babina.Widok przerażająco komunistyczny tam zobaczyłem i wreszcie mimo poczatkowego napalenia sie na ten spektakl zrezygnowaliśmy udając sie do metra. To kilku poziomowe metro też ma swój specyficzny szorstki klimat szczególnie jak człowiek sobie przypomni film "Kontrolerzy" i sfazowane imprezy na peronie.

• Plac Wacława
  • Jan Palach & Jan Zajíc
  • Grand Hotel Europa
  • Kościół Św Jakuba
  • Jan Hus
  • Kościół Marii Panny Przed Tynem.
  • Krowa
  • Kościół św. Antoniego z Padwy
  • Praskie Metro
DZIEŃ III:
Ku uciesze wszystkich dziś jest dzień kiedy wreszcie zabieram wszystkich na Most Karola.Pocieramy Jana Napomucena i pstrykamy foty przy wybranych świętych, ja wybieram Św. patrona tancerzy. Kierujemy się w kierunku Zamku Praskiego. Duże wrażenie robi na mnie Katedra Św.Wita Z zamkowego Wzgórza zobaczyliśmy wielce osobliwy widok i o dziwo zauważyła to moja dziewczyna, z daleka wygladało to na coś w podobie armii terakotowej tylko mniej kształtne i zlane w jedna całosc.Gdy zeszlismy na dół pokazywaliśmy zdjęcie tego czegoś ludziom miejscowym na dole.Myśleli że robimy i zgadywanki i twierdzili że to nie jest zdjecie z Pragi.Wkońcu ktoś nas pokierował w dobrą stronę, bedąc już nieopodal miejscowi napotkani po drodze nadal nie kojarzyli.Trafiliśmy wkońcu do Ogrodu Wallensteina a ów coś co przykuło naszą Uwagę z góry to sztuczna grota z imitacją nacieków skalnych z których kształtuja się twarze potworów.Ostatni punkt programu to Kampa
uznana przez znany turystyczny portal VirualTourist za druga najpiękniejsza miejską wyspę świata, uznawana jest za najbardziej romantyczne miejsce w Pradze, a według niektórych wygląda tak cudownie że aż nieprawdziwie.
To chyba przesada ale naprawde przyjemne miejsce.Znajduje się tu ściana upamietniająca osobę Johna Lennona, zawiodłem się na jej wyglądzie i szybko poszedłem dalej ale gdy obejrzałem zdjęcie koleżanki która zrobiła je sobie na jej tle to zawiodłem sie poraz drugi że sam nie wpadłem na ten pomysł.