2008-12-11

Podróż EXPEDYCJA III Sey Kraków-Pekin

Opisywane miejsca: Kraków, Rosja, Mongolia, Pekin (6919 km)
Typ: Inna
  • EXPEDYCJA III Sey Kraków – Pekin 2008 to przede wszystkim PRZYGODA, której organizatorem jest serwis www.zaile.pl. Wyprawa ta dla naszych uczestników zapewne okaże się podróżą życia, wyjazdem pełnym zapierających dech w piersiach wspomnień i niezliczonych opowieści o świecie zupełnie obcym dla szarego mieszkańca współczesnego betonowego świata.

• Dwoje śmiałków: Agata i Witek, 4 odległe kraje, ponad 12 tys. km do pokonania autostopem a wszystko to z potrzeby poszukiwania dialogu pomiędzy kulturami wielu narodów oraz głodnej przygód niespokojnej duszy człowieka i chęci odkrycia czegoś skrywanego ciągle w tajemnicy przez ten odległy, pierwotny jeszcze świat...

• Miejscem rozpoczynającym i kończącym naszą EXPEDYCJĘ jest Kraków, nasi odkrywcy mają do przebycia Ukrainę, Rosję, Mongolię i Chiny – z celem wyprawy Pekin.

• Przebieg niecodziennej wyprawy będzie na bieżąco relacjonowany w mediach partnerujących EXPEDYCJI.

• EXPEDYCJA Sey Kraków – Pekin to wyprawa autostopowo – trampingowa, której uczestnicy to „ludzi z pasją” - ich głód poznawania nie odkrytych miejsc jest silniejszy od słabości i strachu przed nieznanym. Liczy się tylko chęć sprawdzenia się w ekstremalnych warunkach oraz przeżycie niezapomnianych chwil.

• Nasza wyprawa to próba konfrontacji europejskich wyobrażeń o terenach i kulturze Dalekiego Wschodu z rzeczywistością, ale i próba zmiany stereotypów oraz propagowanie kultury polskiej na ziemiach wschodnich. Z kolei to wszystko, co uda się zaobserwować i zarejestrować pozwoli przybliżyć odległą kulturę Wschodu w Polsce.

• Podczas EXPEDYCJI III Sey Kraków – Pekin 2008 pokonujemy własne bariery, by odkrywać smaki i zapachy nowego świata. Szukamy miejsca, w którym znajdują się korzenie duchowości człowieka, a korzenie te sięgają natury. Dzika przyroda to przestrzeń życiowa dla człowieka, to niezliczone wartości, dźwięki, przestrzenie, krajobrazy oraz żywe istoty zamieszkujące, można by rzec – pierwotny świat.

• EXPEDYCJA staje się zatem okazją do odpowiedzi na pytanie o jedność Europy, świata w trakcie poszukiwań piękna natury w zakątkach Państwa Środka. Całej trasie przyświeca idea ekologii. Jednak rozumianej w ten sposób, że to człowiek jest dodatkiem do przyrody.

• Wyprawa stworzy także możliwość obserwacji ginącego świata oraz jego degradacji z powodu niszczycielskiej działalności człowieka. Ale przede wszystkim EXPEDYCJA III Sey Kraków – Pekin 2008 to wyprawa dostarczająca niezapomnianych wrażeń i treści do snucia opowieści przez najbliższe lata.

TEAM EXPEDYCJI III

• Uczestnicy
  • 18 listopada 2008 /01 dzień EXPEDYCJI/

21:32  - 730 przejście graniczne Hrebenno ! jesteśmy we Lwowie, wsiadamy do pociągu do Kijowa! Tam jesteśmy rano! Jutro PLAN-Harkow! Jeszcze jest ciepło. Pozdrawiamy jest dobrze!pa

• 19 listopada 2008 /02 dzień EXPEDYCJI/
16:25  - Dziś krótki rekonesans po Kijowie. 16:48 wyjazd do Woroneza pociągiem. 3 dni to mało na przejazd stopem wiec Ukrainę odpuściliśmy. Zaftra Rosja! Dziś pierwszy śnieg. Jest dobrze! Hej!

• 21 listopada 2008 /04 dzień EXPEDYCJI/

07:03  - Jesteśmy na obrzeżach Woroneza. Drogi wciąż jeszcze dobre. Łapiemy po 1h ładę do Tambow, na trasie do Penzy – nasz dzisiejszy cel. Wieje silny wiatr i przenikliwe zimno.

13:46  - Szczęście nam dopisuje pan z lady do Lipecka, dalej wojskowy toyota vista do Rambowa, pan z lady do Kirsyniowa kawa w motelu;) i cud nowa astra wrecz zaprasza nas do srodka! Penza!

18:15 -  Dotarliśmy do Penzy udało nam się uciec przed deszczem. Leje strasznie. Mamy nadzieję, że do rana się wypada. Jutro plan - kolejne 500 km i SAMARA! Alkohol krąży w naszej krwi każde z nas z życia drwi ...

• 22 listopada 2008 /05 dzień EXPEDYCJI/

10:03  - Półtora godziny i nic tylko dudnienie drogi pod naporem Tirow. Pył chrzęści nam między zębami. Coś trzeba zadziałac - palce drętwieją. Oglądam się do tyłu szukając lepszego miejsca i ktoś macha na horyzoncie – jedziemy aż do Czelabinska 1250 km ! Jest dobrze!

13:46  - Zza popękanych szyb niekończący się step, po drodze wioski z kolorowymi domkami z bogatymi ornamentami. Kabina tira pana Wladimira to teraz nasz dom. Azja coraz bliżej. Pozdrowienia dla wszystkich kibicujących nam internautow. To się dzieje naprawdę!

• 23 listopada 2008 /06 dzień EXPEDYCJI/

07:18  - Do Ufy 100km. Wjeżdżamy w Ural. Wladimir to wirtuoz przy obecnych drogach i jego thunderbirdzie! Jedziemy wolno, śpiąc parę godzin na koi Wlada. Mijamy pola szybów naftowych i Dpsów – z milicją spokojnie.

• 27 listopada 2008 /10 dzień EXPEDYCJI/

06:08  - (W dordze do Omska) Jesteśmy już na trasie. Zostawiliśmy nowoczesny Tiumien za nami. Dzisiaj zagramy vabank - chcemy dotrzeć do Omska na noc. Temperatura około –1, wietrznie, ale w samochodzie ciepło!

08:19  - Sportowa fura, przyciemniane szyby, muza na full - zmiana planów. Dzisiaj w nocy Novosybirsk! Pozdrawiamy.

• 28 listopada 2008 /11 dzień EXPEDYCJI/

10:55  - Novosybirsk – 1 na zewnątrz, ale nie w caffee. Kolejna godzina do przodu - u nas już 16:00! Idziemy zwiedzać dalej. Wieczorem może bania z naszymi Novosybirskimi znajomymi.

• 29 listopada 2008 /12 dzień EXPEDYCJI/

08:01  - Kolejny samochód z turbodoładowaniem rozwija nam skrzydła. Dziś Kemerowo na horyzoncie, ale pojawiły się już znaki – Irkuck 1800 km. W niedzielę ma być – 20. Napieramy!

• 01 grudnia 2008 /14 dzień EXPEDYCJI/

11:11  - Krasnojrsk. Prze... zimno ! Jutro ma być jeszcze gorzej, mamy w planie Irkuck albo coś na trasie! Wieczorem napiszemy relację i poślemy foty. Doswidania!

17:09  - U nas 23:00, więc zbieramy się powoli do spania. Plecaki spakowane są wyjątkowo lekkie – większość rzeczy jutro ubieramy na siebie. Przed nami najgorsza głęboka Syberia i coraz niższe temperatury! 3majcie za nas kciuki! Do Irkucka 1096 km...

• 02 grudnia 2008 /15 dzień EXPEDYCJI/

05:23  - (MRÓZ!) Wyjechaliśmy z Krasnojrska. Jest – 25. Jedziemy stopem - na razie 70km. Wszystko potwornie boli od mrozu. Myślimy nad pociągiem, ale zobaczymy. W tej temperaturze ciężko o spokój i opanowanie. Trzymamy się!

08:23  - Po 25 minutach na 25 stopniowym mrozie 25 lat życia stanęło mi przed oczami... Siedzimy w autobusie do Kanska, stamtąd pociągiem do Irkucka. Zobaczymy co dalej!

19:58  - Z dworcowego cafe-baru w Kansku wlaściciel Igor zaprosił nas do swojego rodzinnego domu. Uratował nas od 19 godzin czekania na dworcu na pociąg do Irkucka. Temperatura sięga już –40, a w Mongolii podobno samolot prezydenta zamarzł;)

20:39  - Zdrowie jak nigdy dopisuje w tych kriogenicznych temperaturach. Po Irkucku zdecydujemy co dalej. Chcemy jeszcze pojechać stopem, ale mróz nie ustąpi. Sprzet do –15 jest OK, poniżej już tylko szynszyle;) Rosja – kraj serdecznych, szczerych, otwartych ludzi, nie wyłączając milicji. Pozdrawiamy.

• Zdjecie z drogi
  • Na trasie
  • W poszukiwaniu właściwej drogi
  • byle dalej
  • 03 grudnia 2008 /16 dzień EXPEDYCJI/

06:57  - Jesteśmy już w drodze, w pociągu międzynarodowo = od Irlandi po Uzbekistan. Zajadamy suszone jabłka, morela, orzechy. Na polu słońce, ale temperatura – 28. Przed nami 14 godzin jazdy! Pozdrawiamy!

16:14  - Uzbekistańczycy poczęstowali nas Nosray - poczytajcie co to jest, bo doznania ciekawe. W wagonie ciemno, każdy przedział ma swojego chrapacza. W środku ciepło, ale szron można zdrapywać z szyb. Prowadnica czuwa. Do Irkucka jeszcze 4 godziny!

• 04 grudnia 2008 /17 dzień EXPEDYCJI/

09:05  - Jesteśmy w Irkucku, gdzie dotarliśmy w nocy. Dzisiaj odwiedzimy ambasadę RP. Penetrujemy miasto. Bilety do Ulaan Bataar na sobotę w kieszeni. Mieszkamy u nauczyciela angielskiego z dwoma holendrami.

14:42  - Temperatura utrzymuje się –22. Po integracyjnej kolacji kreślimy plany na jutro. Spotkanie z konsulem, PCK i dlugo oczekiwana podróż nad Bajkał! Mamy nadzieję, że mróz odpuści i wrócimy na trasę!

• 05 grudnia 2008 /18 dzień EXPEDYCJI/

04:52  - (Bajkał) Jedziemy nad Bajkał – w rytmie disco z lat 80tych. Jest tylko –10 , to nam poprawia nastroje. O 16tej mamy spotkanie z konsulem, może uda się jeszcze skorzystać z nadbajkalskich kulinariów. Do Listwianki jeszcze 50 km.

08:03  - Z żalem opuszczamy Bajkał – niesamowite wrażenie nawet w zimie! Powietrze krystaliczne, lekki mróz. Zjedliśmy Omule w portowej knajpie wypiliśmy kawę z Irlandczykami. Jutro 5 rano do Mongolii...

• 06 grudnia 2008 /19 dzień EXPEDYCJI/

03:57  - Witamy, w czwartek dotarliśmy do Irkucka, skąd pociagi do Ulan Bator odjeżdżaja raz w tygodniu. W sobotę doświadczenie z Kanska zmusiło nas do szybkiego działania - biletów było niewiele, temperatura – 28. Teraz jedziemy nad Bajkałem – pięknie. Pozdrawiamy!

14:34  - (Granica) Od 3h stoimy na granicy. O 7:00 planowo mamy być w UlaanBaatar. Pociąg pełen Chińczyków. Prócz uśmiechów ni w ząb ich nie rozumiemy:)! Już 5 celników ruskich za nami, a jeszcze odprawa Mongolska!!!

• 07 grudnia - 2008 /20 dzień EXPEDYCJI/

00:10  - Pociąg, którym jedziemy jest relacji Moskwa – Pekin. 1126 km, czas przejazdu 26 h, ale na samej granicy stoi 6h (w Nauszkach i Suche Bator – to przejscie tranzytowe). O godz. 07:00 jesteśmy w Ulaan Baatar. Jeśli temperatura będzie OK, łapiemy we wtorek rano stopa do Chin!

09:36  - Ułan Bator robi wrażenie na każdym kroku! Zwiedziliśmy Muzeum Naturalne - zachowane całe szkielety dinozaurow!  Kompleks pałacowy, światynie buddyjskie. Teraz pijemy tradycyjną słoną mleczną herbatę - ciekawe. Temperatur: –18!

• 08 grudnia - 2008 /21 dzień EXPEDYCJI/

03:20  - W hostelu, w którym mieszkamy, jest międzynarodowo. Z parą Amerykanów jutro jedziemy na pustynią do National Park Terelj, a potem odwiedzimy mongolskie rodziny w jurcie. Mongołowie to bardzo serdeczny naród – da się to odczuć na każdym kroku. W sklepie znalezliśmy polskie akcenty – Rolnik, Pysio...

08:15  - Wjechaliśmy w głuchy step. Problemy z komunikacją telefoniczną znikły. Mongoł z hostelu wiezie nas na pustynię. Droga z płyt trzęsie nami niemiłosiernie. Agata cała pogryziona przez niewidzialnego wroga. Idzie ocieplenie temperatury. Średnio – 10!

• 09 grudnia - 2008 /22 dzień EXPEDYCJI/

04:06  - Pogryzieni przez pchły ale zadowoleni znowu na trasie. Ostrzeżeni o bandytach, złodziejach, 16-stopniowym mrozie i obowiązkowej zapłacie za transport gdziekolwiek, zdecydowaliśmy zaryzykować i zmierzyć się z ok. 600 km odcinkiem do granicy z Chinami. Już jedziemy!

08:21  - Przejechaliśmy 200 km... Jesteśmy w Ciojr - totalne pustkowie przez godzinę przejechał jeden samochód. Wiemy że jest w wiosce dworzec, pociąg jedzie na granicę o 22:00. Wizy ważne jeszcze 1,5 dnia!

12:27 - Po 2 godzinnej jeździe drugim samochodem udało się przejechać jeszcze 84 km – 80 km totalny off-road po pustyni. Droga się skończyła i nie ma jej do granicy... Odwieziono nas na dworzec, pociąg jest za 4 godziny
- o 23:30. Tak samo jutro. Pozostało jeszcze 350 km, a visy mamy tylko do jutra. Możemy stopem nie wyrobić, bo samochodów mało i pojawi się problem z visami. Temperatura jest OK, – 15 to nie problem... Problem to brak samochodów i dróg!

• 10 grudnia - 2008 /23 dzień EXPEDYCJI/

00:54  - W pociągu był dziki tłum Mongołów i strasznie zimno! Ale dojechaliśmy do ostatniego miasta w Mongolii – teraz próbujemy zapakować się w autobus i przejechać granicę jak wszyscy. Temperatura –10, potworny wrzask i hałas, ciężko się w tym wszystkim połapac – jedyny problem to się dogadać i zmiana pieniędzy. Pozdrawiamy!

07:18  - Jesteśmy w Erenhot. Przejechało 10 samochodów. Po 4h łapania stopa, przejściu 10km, stwierdziliśmy, że nikt nie rozumie nas i naszej idei. Z nikim się tu nie dogada. Odwieziono nas raz na dworzec kolejowy, raz na autobusowy. Pociąg za 2 dni, autobus jutro o 15. Padamy – totalna jazda!

07:58  - Erenhot jest zaraz za granicą, nikt tu nie mówi po angielsku ani po rosyjsku. Jest tragicznie – bo oni nic nie kumają! Jeszcze fakt, że autobus jutro nas dobił! Widzieliśmy w TV, że w Pekinie pada śnieg - bardzo!

08:25  - Teraz jest –8, słonecznie, ludzie dzicy i niepomocni, my zmęczeni, pogryzieni, brudni, zdegustowani...

14:14  - Utkneliśmy w Erenhot !!! Jutro 8:40 - kierunek Datong. Mamy nadzieję, że tam będzie lepiej z ludźmi i stopem. Idziemy spać w hostelu przy dworcu! Naokoło jeszcze pustynia...

11 grudnia - 2008 /24 dzień EXPEDYCJI/

03:18 - Jedziemy do Datongu. Droga dobra, brak ruchu, wokoło pustynia. Właśnie minęliśmy kilkaset… naturalnych rozmiarów dinozaurów! w TV chiński kabaret. Niebo bezchmurne, mróz: – 6, ludzie totalnie niekumaci!

09:14 - Hej jest gorzej niż myśleliśmy! Właśnie dotarliśmy do Datongu, przez 6 godzin widzieliśmy 3 samochody - stop jest tutaj nierealny! Poważnie myślimy nad pociągiem do Pekinu. Zaraz pewnie zjemy kota bo wszystko w menu chińskich znaczkach. Miasto okropne, wszędzie syf!

09:38 - W sprawie stopa niewiele zdziałamy. Oni po prostu nie biorą. Są prywatne taxi, które mogą nas zawieść, ale za duże pieniądze. Można pojechać za miasto, ale tam to samo - albo kasa albo nas odwiozą na pociąg… To nie ma sensu!

12 grudnia - 2008 /25 dzień EXPEDYCJI/

12:52 - Datong zwiedzony i groty Youngang – zabytki niesamowite, ale ludzie niekoniecznie. Nadzieje na Pekin są, ale chrzest bojowy już mamy. Temperatura –6, wszędzie pachnie podejrzanym jedzeniem, na drogach wolna amerykanka - Chińczycy jeżdżą strasznie! Jesteśmy na dworcu główna atrakcją – to nas zwiedzają! Pekin juto 5a.m.

13 grudnia - 2008 /26 dzień EXPEDYCJI/

05:21 - PEKIN !!! Dojechaliśmy szczęśliwie, ale podróż pociągiem była bardziej męcząca niż tydzień na stopa - ciasno, zimno! W pokoju śpimy z Kanadyjczykiem, który już dał nam wykład o chińskich przekrętach! Słonecznie, więc ogarniemy się i zwiedzamy. Pozdrowienia z Pekinu!

17:41 - Dzisiaj podziwialiśmy plac Tiananmen z perspektywy rikszy! Kałamarnice na patyku, pierożki w bambusowej misce smakowały wybornie... Tutaj wszystko jest jadalne;) Jutro migrujemy z Dragon Hostel do domu Chińczyka – nareszcie poczujemy Pekin. Mróz nie ustępuje, ale współlokator podratował nas whisky z colą. Pozdrowienia dla gości z zaile.pl!

14 grudnia - 2008 /27 dzień EXPEDYCJI/

09:43 - Zwiedziliśmy Lama Temple - wszystko misternie wykonane z ogromną dokładnością - robi niesamowite wrażenie! Teraz siedzimy na chińskim browarze (taki kwaśny sok), gramy w Jenge! W TV leci stary chiński film. Dzisiaj pierwszy ciepły dzień, pierwszy raz wiedzieliśmy, co jemy – pycha! Nasz Chińczyk dzielnie nam towarzyszy!

17:15 - Obiekty Olimpijskie zwiedzone, kolejny świadomy posiłek za nami. Jutro Mao na śniadanie, na obiad Zakazane Miasto. Biletów powrotnych wciąż brak! Oddajemy się w objęcia Morfeusza na dmuchanym materacu;)