No i postanowiłem nadrobić zaległości. Mieszkam w Katowicach już 37 lat i dotychczas nie wrzuciłem zdjęć.

Nie jest moim cele pisanie historii Katowic, a jest dość bogata. Chcę pokazać Wam zmieniające się miasto z mojego punktu widzenia. Zastanawiałem się jak to zrobić, ponieważ Katowice mają wiele bardzo różnych w charakterem dzielnic. Postanowiłem zacząć od rejonu tak zwanego centrum Katowic i temu rejonowi poświęcam tę foto podróż.

Nie ma tutaj wszystkiego co jest w Katowicach. Zapewne brakuje wielu istotnych miejsc. Ale jak już powiedziałem, jest to mój subiektywny punkt widzenia i jest to pierwsza cześć dłuższej opowieści, którą będę publikował w miarę jej powstawania.

Na koniec tego wstępu kilka słów ode mnie. Mieszkam w Katowicach od 1973 roku. Nie mam nadmiernie emocjonalnego stosunku do Katowic, raczej mogę powiedzieć, że lubię je przez zasiedzenie. Katowice mają bardzo kiepską opinię, miasta brudnego, brzydkiego i pozbawionego życia. Wiele z tych opinii jest nieprawdziwych i albo nie były nigdy prawdziwe, albo ostatnie lata przyniosły wiele zmian.

Katowice nie są już brudne. Większość zakładów przemysłowych, które działały prawie w centrum miasta w latach 70-tych już nie działa. Pozostały albo ruiny, albo na ich miejscu stoją centra handlowe. Proces ten postępuje i dużo emocji budzi powstająca obecnie nowa galeria handlowa w miejscu dworca PKP - tzw. "BRUTAL" ze słynnymi już betonowymi kielichami. Ja osobiście nie jestem wielkim fanem Brutala, ale wolałbym aby został zachowany (ale oczyszczony), a nie zamieniany na okropną galerię. Podobne emocje budzi projekt wyburzenia Supersamu i postawienia w jego miejscu czego? Oczywiście kolejnej galerii handlowej...

Katowice są niestety brzydkie. Ciągle pozostaje bez rozwiązania kwestia zabudowy rynku, która ciągnie się od wielu lat. Katowice nie mają praktycznie żadnego centrum życia. Niestety w tej kwestii nic się specjalnie nie zmieni...

Mieszanka stylów architektonicznych jest wielka i znawcy, do  których się nie zaliczam, uważają, że od tej strony Katowice są ciekawe.

Co ciekawe, Katowice są bardzo zielonym miastem. Podobno ze zdjęć lotniczych wynika, że zieleni w Katowicach (procentowo) jest znacznie więcej niż średnio w Polsce.

Ale najważniejsze dla mieszkańców jest to, że Katowice są znakomicie rozwiązane komunikacyjnie. To zasługa zarówno dawnych czasów, które nie przyniosły Katowicom ciepłych uczuć reszty Polski, ale także konsekwentnej polityki prowadzonej od wielu lat.

Cóż, mieszkam w Katowicach, choć od kilku lat niekoniecznie blisko centrum i jestem raczej zadowolony, choć jeśli chcę zobaczyć ładne miasto, to nie jadę do centrum, tylko wybieram A4 w kierunku Wrocławia bądź Krakowa.

Zapraszam na pierwszą część spaceru po Katowicach.

bARtek 

  • trzy epoki
  • tunel
  • gwiazdy
  • w stronę rynku
  • szyb kopalni Katowice

Po wstępie, zestaw różnych budynków w okolicach centrum Katowic.

Wybór jak najbardziej subiektywny i z pewnością nie jest pełny.

  • Muzeum Śląskie
  • stara łaźnia
  • Hotel Monopol
  • kamienica
  • Stawowa
  • Plac Andrzeja
  • Kościół garnizonowy
  • Rialto
  • kamienica
  • teatr
  • VIII LO
  • drapacz chmur
  • wieżowiec
  • supersam
  • Silesia
  • Skarbek
  • Zenit

Osobny punkt postanowiłem poświęcić przemijającej części Katowic, a mianowicie dworcowi PKP - BRUTALOWI. Na jego temat wiele napisano, 

http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35063,8261008,Brutal_z_Katowic_czeka_na_wykonanie_wyroku_smierci.html 

http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,95394,7646098,Przebudowa_dworca_PKP_w_Katowicach__Zobacz_relacje.html 

Można także obserwować przebudowę na żywo:

http://ett.net.pl/dworzec.jpeg 

Mój pogląd na temat dworca wyraziłem we wstępie. Teraz kilka zdjęć... 

  • Katowice
  • brutal - front
  • brutal wschód
  • brutal - restauracja
  • brutal - lampy
  • brutal - lampy 2
  • brutal - hala dolna
  • brutal - tunel
  • brutal - wyjście
  • brutal - tunel
  • brutal - wejście główne
  • brutal - estakada
  • brutal - estakada
  • brutal - schody
  • brutal - wejście wschodnie

Mieszkańcy Katowic znają to miejsce dobrze, ale mało kto spoza Katowic wie, że kilkaset metrów od budzącego tak wielkie emocje betonowego Brutala, niszczeje i rozpada się piękny budynek starego dworca. W dawnych czasach służył jako hala targowa i przejście łączące ulicę Wojewódzką (dawna 27-go Stycznia) z ulicą Dworcową.

Kilka lat temu został zamknięty na cztery spusty po wykupieniu go przez nowych właścicieli pięknie odrestaurowanego Hotelu Monopol. Niestety coś się stało i na starym dworcu nic się nie dzieje...

Szkoda. 

  • Stary dworzec PKP
  • stary dworzec
  • rozkład
  • hala
  • poczekalnia
  • stare i nowe

Rondo w Katowicach przeszło chyba największe zmiany w centrum Katowic. Zbudowanie kilkusetmetrowego dwupasmowego tunelu pod Rondem rozładowało na razie korki i przejazd przez Katowice nie jest już problemem. Co prawda, przejeżdżający pod Rondem nie mogą już podziwiać całkiem ciekawego widoku otaczającego Rondo.

Na północnym wschodzie mamy "Spodek", czyli jedną z najbardziej charakterystycznych budowli Katowic, ostatnio remontowaną, także nie bez kontrowersji. Ale po wyposażeniu Spodka w klimatyzację, można w nim z przyjemności uczestniczyć w ciekawych imprezach.

Obok Spodka stoi koszmarny budynek dyrekcji DOKP. Cóż, no comments.

Po stronie południowo-wschodniej znajdziemy Pomnik Powstańców Śląskich z charakterystycznymi 'skrzydłami' a za nim wznosi się dumnie budynek biurowy Altus, który ma kilka zalet, a największą jest wielopoziomowy parking podziemny na którym zwykle są wolne miejsca, niestety nie za darmo :)

Po południowo-zachodniej stronie dumnie wznosi się funkcjonalistyczny blok - Superjednostka. Co sądzą o mieszkaniu w nim jego mieszkańcy, można znaleźć w sieci. 

Najmniej charakterystyczna jest strona północno-zachodnia, gdzie zaczyna się osiedle tak zwanych "niebieskich bloków" z charakterystycznym budynkiem PKO SA ze szklaną elewacją, który w swoim czasie był powodem do dumy mieszkańców Katowic.

Na Rondzie postawiono coś, co nazywa się Rondo Kopuła Sztuki... Jest wokół tej budowli wiele kontrowersji, ale nie można zaprzeczyć, że Rondo jest miejscem gdzie można napić się kawy i spokojnie poczekać na tramwaj. 

  • Spodek
  • Kopuła Rondo Sztuki
  • Spodek
  • Spodek
  • Altus
  • dwa pokolenia
  • PeKaOeSa

Teraz kilka zdjęć różnych zakamarków leżących tuż przy głównych ulicach Katowic. To jest temat, któremu zamierzam poświęcić osobny odcinek. Muszę jeszcze znaleźć ochronę, z którą zapuszczę się w niektóre regiony :)

Prawie w centrum miasta można jeszcze natknąć się na familoki z podwórkami na których stoją chlewiki  na kozy, świnie czy kury. Nie są już wykorzystywane, ale ciągle stoją... 

  • zaułek
  • zaułek
  • garaże
  • Familok
  • chlewiki
  • Mariacka Tylna

Na koniec pierwszej części relacji kilka zdjęć z głównych miejsc Katowic.

Mam nadzieję, że moja relacja Wam się podoba. Ciekaw jestem wszystkich uwag.

Pozdrawiam, bARtek - katowiczanin

  • ul. 3 Maja
  • Rynek
  • Gliwicka
  • pomnik
  • fontanna
  • Plac Andrzeja
  • A po Mariackiej hula wiatr...
A teraz dla dokumentacji, kilka zdjęć z demolowania dworca. Jeśli będę na miejscu to nie omieszkam wklejać kolejnych...
  • brutal
  • brutal
  • Brutal
  • Brutal

Zaloguj się, aby skomentować tę podróż

Komentarze

  1. bartek_sleczka
    bartek_sleczka (14.04.2013 19:02) +1
    Co do dalszej części, to zobaczymy. Planuję jakieś sesje foto podczas najbliższego dłuuuuugiego weekendu.
  2. pan_hons
    pan_hons (14.04.2013 17:42) +1
    Ciekawie było obejrzeć Katowice Twoim okiem:) Miasto mi znane dobrze, studiowałem tam i nadal dość często w nim jestem, choć nigdy do niego nie pałałem miłością. Szkoda miasta, które przed wojną było całkiem ładne, ale przez lata PRLu i promowanego socrealizmu skutecznie zostało zabrzydzone. Teraz dopiero, bardzo powolutku się zmienia na lepsze, ale w tempie znacznie odbiegającym od średniej krajowej.
    2 cześć galerii zdjęć zapewne już nie powstanie, mam racje?
    Pozdrawiam!
  3. treize
    treize (01.07.2011 16:24) +1
    Miło było wrócić do Katowic poprzez Twoją relację i zdjęcia :)
  4. bartek_sleczka
    bartek_sleczka (29.12.2010 7:03)
    @City, cieszę się, że udało mi się pokazać Katowice nieco mniej stereotypowo. A na więcej trzeba będzie chwilę poczekać, bo nie mam gotowego materiału.
    Pzdr/bARtek
  5. city_hopper
    city_hopper (28.12.2010 23:59) +1
    Zachęcająca wizja miasta. Górny Śląsk jest na mojej (niestety długiej) 'krótkiej liście' do zobaczenia w naszym kraju. Zachęciłeś mnie, ale czekam na więcej :-)
  6. bartek_sleczka
    bartek_sleczka (27.12.2010 19:25) +1
    niestety... Jutro zamierzam tam pojechać aby zrobić małą dokumentację.
  7. iwonka55h
    iwonka55h (27.12.2010 15:55) +2
    no właśnie, widziałam w telewizorni, że poszedł pod młotek pneumatyczny.
  8. bartek_sleczka
    bartek_sleczka (24.12.2010 7:35) +1
    Niestety. Jak będzie nieco lepsza pogoda, pojadę tam i dodam suplement...
  9. ye2bnik
    ye2bnik (23.12.2010 8:46) +2
    No i dworzec przechodzi do historii :((
    http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35019,8858371,Poczatek_rozbiorki_katowickiego_dworca.html
  10. bartek_sleczka
    bartek_sleczka (22.12.2010 7:42)
    Robercie: administracyjnie niestety nie ma wątpliwości, że park w całości leży na terenie Chorzowa. Granica miasta przebiega po Chorzowskiej od południa i po Złotej od wschodu. Na Tysiącleciu mieszkałem swoją drogą od 1973 do 2001 roku :)
    Pzdr/bARtek
  11. milanello80
    milanello80 (21.12.2010 23:17) +1
    Bartku :
    a nie jest bynajmniej parkiem granicznym, leżącym pomiędzy obydwoma miastami. Katowickie osiedle Tysiąclecia opiera się w końcu o Park.

    Sszperaczu :
    wiem, że tak jest. Niemniej charakterystycznymi w Katowicach są zwłaszcza budynki czasów PRL -u - jak choćby rynkowy Zenit.
  12. bartek_sleczka
    bartek_sleczka (21.12.2010 22:09) +1
    Dziękuję Wam wszystkim za miłe komentarze, do tak mało egzotycznej podróży. To jest część pierwsza. Kolejne za jakiś czas, nie za szybko.
    @Milanello, tak przy okazji, to park o którym wspominasz jest częścią Chorzowa, a nie Katowic, i w zasadzie nie powinien się znaleźć w mojej opowieści. Ale pewnie się znajdzie :)
    @sszperac, dzięki za tak wnikliwy komentarz. Cieszę się, że wzbudziłem pozytywne emocje :)
    Pzdr/bARtek
  13. sszperacz
    sszperacz (21.12.2010 21:19) +1
    2_koty, co ja czytam? Konior chce zabudować biurowcami Al. Korfantego, po Rynek? Czy ten facet uczył się architektury w.....( gdzie mają skomplikowaną architekturę i chaos architektoniczny? nic mi nie przychodzi do głowy.....Mam!!! ) na Białorusi? Chyba facet "kupił" dyplom? Przecież to "architektoniczne barbarzyństwo"!! No chyba wystarczy, iż "Altus" nijak pasuje do dawnego hotelu "Grand", dziś Muzeum Śląskie. A Rynek, po co Katowicom Rynek, jeśli jest to miasto nowożytne i nie było budowane z zamiarem budowy Rynku, jak to mają miasta ze średniowiecznym rodowodem, m.in.: Bytom, Mikołów, Żory, Gliwice? Owszem, na zdjęciach archiwalnych widać tzw. centarlny plac, gdzie także odbywały się targi, na których handlowano różnym towarem.
    W Mikołowie tez jest tendencja do robienia "architektonicznego b...piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip ( to cenzura....) ....u......". Wkrótce pokażę.
  14. sszperacz
    sszperacz (21.12.2010 21:09) +1
    Milanello, z tym socrealizmem troszkę przesadziłeć. W Katowicach większość kamienic w centrum ma styl secesyjny, modernistyczny, a kościoły m.in.: funkcjonalny i neogotycki. A na tym ostatnim stylu mozna sie bardzo pomyiić ze stylem gotyckim...Tylko tak "trochę zwracam uwagę"......Zresztą, jeśli przeglądnąłeś mój styl pisania, to dowiesz się z niego, że mam raczej pogodne usposobienie.....Pozdrawiam, "okołokatowicki: Sszperacz
  15. sszperacz
    sszperacz (21.12.2010 21:03) +1
    No myślę, że Cię nie zaskoczę i powiem jedno: zdjęcie wykonane na Al. Walentego Roździeńskiego, z widokiem na pozostałości kopalni "Katowice", ale niedaleko tzw. "dzielnicy z zabłąkanymi turystkami pytającymi o drogę tylko mężczyzn"......no dobrze, powiem "drugie": genialnie, że przedstawiłeś Katowice od innej strony. Zgadzam się....., powiem "trzecie": ale jeszcze inaczej subiektywnie z przytoczeniem niewielkiej historii miasta pozostaw mnie. Muszę powtórzyć przed egzaminem, więc wkrótce "moje subiektywne Katowice". Ale zdjęcia genialne. Ujawnij, z ciekawości, jakim aparatem robiłeś fotki? Pozdrawiam.
  16. milanello80
    milanello80 (21.12.2010 18:22) +1
    Bartku, świetnie,że Katowice pokazałeś. Niewątpliwie są miastem wartym pokazania, to miasto historia, ze swoją bogata socrealistyczną zabudową, robotniczym klimatem, wzbudzającymi swoisty zachwyt widokami ceglanych familioków. Katowice mają swój własny charakter, tym samym i swoisty urok. Być może mnie, góralowi z krwi i kośći, średnio on spasował, bynajmniej gór i dzikiej natury mi tu brakowało, niemniej jak pisałem wspominam Katowice z nostalgią i tak już pewnie zostanie. W końcu będą się kojarzyć z najlepszymi latami mego życia.
    Szkoda,że nie pokazałeś tu zdjęć z Wojewódzkiego Parku, tchnącego zielenią. Dla mnie to wyjatkowe miejsce w Katowicach. Zmęczenie miejskim hałasem i smogiem lubiałem odreagowywać właśnie spacerami po tych zielonych płucach Śląska
  17. milanello80
    milanello80 (20.12.2010 23:38) +2
    Do Katowic mam sentyment, z racji studiowania w tym mieście. Dobrze powspominać stare czasy. Niemniej nijak mnie to miasto nie fascynowało. Generalnie nie miało czym absolwenta uczelni spoza miasta przyciągnąć na tyle, by chciał w mieście na dłużej pozostać.
    Pozdrawiam
  18. kornomaniac11
    kornomaniac11 (19.12.2010 14:10) +1
    Bartek wybrałeś niezwykle wyborną pogodę na ten fotograficzny spacer po Katowicach, niebieskie niebo dodało trochę barwy temu małobarwnemu miastu. Jestem pod dużym wrażeniem twoich zdjęć i pod jeszcze większym wrażenim twoich opisów, z których dowiedziałem się wielu ciekawostek, sfotografowanych przez ciebie miejsc i budynków. Wiele z nich mijam codziennie ale nie znałem ich historii czy nawet jakiej instytucji sa obecnie siedzibą. Miło spędziłem czas oglądając zdjęcia z Katowic i choć estetycznie miasto blado wypada w porównaniu do innych miejskich metropolii, mam wielki sentyment do tego miasta i zawsze mile go wspominam. Pozdrawiam
  19. voyager747
    voyager747 (19.12.2010 10:58) +1
    nigdy nie byłem a Katowicach, nie ma cz-b. to parę plusów zostawiłem :)
  20. bartek_sleczka
    bartek_sleczka (17.12.2010 23:36) +1
    @Arnold, za jakiś czas będą kolejne. Na razie muszę zrobić zdjęcia, a zima to nie jest najlepszy moment. Ale cieszę się, że się podoba :)
  21. bartek_sleczka
    bartek_sleczka (17.12.2010 23:35) +1
    Ewo, projektów było już tyle, że nie sposób zliczyć. Zaraz po wyborach, rozpływają się w nicości nicnierobienia. Na cztery lata mamy spokój. Potem zacznie się kolejna szopka.
  22. arnold.layne
    arnold.layne (17.12.2010 21:22) +2
    Oczekuję na kolejne odcinki :-)
  23. 2_koty
    2_koty (16.12.2010 11:30) +2
    a co do Korfantego od Rynku do Spodka, to w wybranym konkursowym projekcie Koniora jest plan zawalenia jej biurowcami i zamknięcia "osi widokowej" żeby stworzyć "prawdziwy" ryneczk (i uzyskać trochę drogich gruntów do opchnięcia...)
  24. 2_koty
    2_koty (16.12.2010 11:25) +2
    Ja też uważam, że Katowice mają duszę - to całe ścieranie się kultur, górnictwo, hutnictwo - to jest historia. Tyle że rzeczywiście władze nie mają pomysłu co z nią zrobić - pewnie marzą im się sukiennice, zameczki czy inne takie tam... a tak trzeba się babrać z jakimiś sypiącymi się halami, brudnymi maszynami, ciemnymi sztolniami - popatrzcie chociażby na zdjęcia Mapewa z zagłębia Ruhry - da się pracować z taką materią... no chyba że ktoś się jej zwyczajnie wsydzi.
    Wydaje mi się też, że w Katowicach nie ma przyciągającego miejsca, bo centrum jest "przelotowe" - z jednej strony ruchliwa aleja Korfantego, z drugiej centrum przesiadkowe na Rynku. Nawet adaptacja Mariackiej jest kontynuacją takigo "przelotowego" myślenia, a przecież place gromadzą ludzi, a nie ulice.
  25. bartek_sleczka
    bartek_sleczka (16.12.2010 9:32)
    Gosiu, co do zaniedbania, to zgadzam się w 100%. Całe życie odpłynęło z centrum Katowic do centrów handlowych. Na głównych ulicach zostają jedynie banki, urzędy i knajpy. Nie ma żadnych rozsądnych parkingów dla osób, które chcą i muszą coś załatwić, a ponieważ w Katowicach nie ma żadnego przyciągającego miejsca (np. rynek wrocławski, krakowski, poznański, ...), to i ludzie nie przebywają w centrum ani sekundy dłużej niż muszą.
    Władza próbuje coś zrobić na Mariackiej, bo znacznie taniej jest wyremontować jedną ulicę, niż próbować działać z rynkiem, czy al. Korfantego. Ale aby dostać się na Mariacką, nie ma gdzie zaparkować... I tak problem się zamyka i nic się nie zmienia... Szkoda, bo rzeczywiście w Katowicach są ładne miejsca.
    Pzdr/bARtek
  26. bartek_sleczka
    bartek_sleczka (16.12.2010 9:22) +1
    Aniu, przebudowa okolic od rynku do Spodka jest tematem rozważań, konkursów, planów i konsultacji cyklicznie przed każdymi wyborami samorządowymi. Potem temat cichnie i pojawia się za kolejne 4 lata. Nie mam wielkich nadziei, że obecna, po raz kolejny wybrana władza, zajmie się tym tematem. Powód jest chyba dość prosty. Zarówno w wypadku dworca PKP, jak i supersamu, kasa przyjdzie od prywatnego inwestora. W wypadku odcinka, o którym wspominam, raczej nie powstanie tam centrum handlowe, więc skąd kasa?
    W 100% zgadzam się, że nie ma pomysłu na Katowice i to jest największy problem...
    Pzdr/bARtek
  27. bartek_sleczka
    bartek_sleczka (16.12.2010 9:14) +1
    Robercie, w dużej części zgadzam się z Tobą, jednak do co 'duszy', to w Katowicach trudno mi ją znaleźć. Może kiedyś było lepiej?
  28. bartek_sleczka
    bartek_sleczka (16.12.2010 8:55) +2
    Michale, przykro mi, że tak odczytałeś mój wpis i przepraszam, że poczułeś się urażony. Resztę dyskusji w tej kwestii wysłałem Ci na priva.

    Twoje komentarze dot. Katowic oczywiście zauważyłem i się z nimi zgadzam.

    Pzdr/bARtek
  29. neilos
    neilos (16.12.2010 8:50) +2
    Katowice nie są brzydkie, Katowice są straszliwie zaniedbane.
    Nie mieszkam w Katowicach, ale bywam tam często. Widzę, że powoli zmienia się na lepsze (może nie tak szybko jak moje miasto).
    Najgorsze, że obecnym władzom brak wizji i czegoś więcej, wiedzy i umiejętności.
    W przypadku Spodka musiał interweniować Wojewoda...
  30. arnold.layne
    arnold.layne (15.12.2010 22:53) +2
    @bartek_sleczka:
    "największym problemem jest to, że Katowice nie mają duszy, nie mają historii"
    Może historii nie mają, ale duszę - i owszem :-)
    No tak to czuję ;-))
  31. czerwony_arbuz
    czerwony_arbuz (15.12.2010 22:30) +3
    Bartku, duży plus za pozytywne pokazanie Katowic. Zgadzam się z przedmówcami, że Katowice do zbyt pięknych miast nie należą, ale wydaje mi się, że władze chyba nie mają specjalnego pomysłu na to miasto. A przecież są tu miejsca i budynki, które mogłyby być ich wizytówką, jak choćby Nikiszowiec (mam nadzieję, że pojawi się w dalszej części Twojej podróży).

    Chociaż z tą wizją rozwoju może się mylę. W najbliższych planach jest chyba przebudowa okolic Al. Korfantego? No i przebudowa dworca, która zresztą ma tyle samo zwolenników, co i przeciwników.
  32. bartek_sleczka
    bartek_sleczka (15.12.2010 22:23) +3
    Marku, Ewo, cieszę się, że macie frajdę oglądając moje zdjęcia...
  33. mapew
    mapew (15.12.2010 20:35) +2
    PS: Ewo, czekam tez z ciekawoscia na Katowice w Twoim obiektywie :)
  34. mapew
    mapew (15.12.2010 20:32) +3
    Bartku, sprawiles mi bardzo duzo przyjemnosci ta galeria. Podobnie jak Ewa jestem urodzonym katowiczaninem (mieszkalismy zreszta kiedys w tym samym budynku ;-)) i spedzilem tutaj ponad 20 lat w mojej mlodosci :-) Niestety teraz zadko tutaj bywam - tym bardziej wielka przyjemnoscia jest dla mnie ogladanie Twoich zdjec
  35. bartek_sleczka
    bartek_sleczka (15.12.2010 20:24) +3
    @Ewo, uważam, że trafiłaś w sedno z tym powiedzeniem. Natomiast z mojego punktu widzenia wydaje się, że największym problemem jest to, że Katowice nie mają duszy, nie mają historii. Tyle się tutaj ścierało wpływów, starano się zacierać fakty historyczne, że teraz nie wiadomo właściwie gdzie jest centrum (miasta, bo handlowych jest wiele), a po 20-tej, rejon centrum jest wymarły... Taka smutna rzeczywistość...
  36. arnold.layne
    arnold.layne (15.12.2010 20:00) +1
    Nareszcie :-).
    Bartek, długo kazałeś czekać na swoją relację z Katowic ;-)
  37. 2_koty
    2_koty (15.12.2010 18:51) +3
    Ja jestem katowiczanką i z urodzenia i z zasiedzenia (ale obecnie mieszkam tam tylko jedną nogą). Do Katowic bardzo pasuje mi powiedzenie, że nie ma brzydkch kobiet, są tylko zaniedbane - to miasto wciąż jest koszmarnie brudne, zaklejane paskudnymi reklamami, nieprzyjazne pieszym, pozbawione zieleni (bo w porównaniu z "zachodnimi" miastami to JEST betonowa dżungla). Do tego w ramach "termomodernizacji" niszczy się najlepszą achitekturę - katowicka secesja nie jest specjalnie wybitna, ale lubiana (i prawnie chroniona), za to modernizm trzymający naprawdę wysoki poziom, jest bardzo niedoceniany. Katowice nigdy nie będą konkurowały z zabytkowymi miastami, bo są zbyt młode, ale z jakiegoś powodu dziedzictwo techniczne jest konsekwentnie trwonione. Ja za to miasto i cały GOP trzymam kciuki, bo mają ogromny potencjał.

    Bartku - ja do takigo spaceru z aparatem zbieram się od nieprzyzwoicie dawna - może jednak uda mi się dołączyć kolejną subiektywną podróż po tym "trudnym" mieście.
  38. bartek_sleczka
    bartek_sleczka (15.12.2010 18:04) +1
    Michale, zastanawiałem się, czy skomentować Twój wpis, ale niech tak będzie... Na początek kilka słów o mnie. Jestem Ślązakiem Cieszyńskim z urodzenia, a katowiczaninem z zasiedzenia. Nie uważam się za Ślązaka (przynajmniej Górnoślązaka). Ale wydaje się, że mam niewielkie prawo do tego, aby czuć ten klimat. Pracowałem w życiu z wieloma osobami, ostatnio kilka lat w Zawierciu, które Śląskiem zdecydowanie nie jest. Nie zauważyłem tych animozji o których piszesz, co oczywiście nie znaczy, że ich nie ma. Ale moim zdaniem, są mocno wyolbrzymiane i nieco sztucznie podtrzymywane.
    A i jeszcze jedno na koniec. Ktoś taki jak "napływowy Ślązak" nie istnieje. Albo się jest Ślązakiem, albo nie...
    Pzdr/bARtek
  39. bartek_sleczka
    bartek_sleczka (15.12.2010 10:54) +2
    Iwonko, to jest bAAAAARRRRdzo subiektywna i mocno sentymentalna relacja. Nie będąc w Katowicach zbyt wiele nie tracisz. :)
    Pzdr/bARtek
  40. iwonka55h
    iwonka55h (15.12.2010 10:33) +3
    Nie byłam w Katowicach, ale chętnie obejrzałam.
    A nie, przepraszam, raz, 30 lat temu, przesiadałam się na dworcu i z tego co pamiętam, wtedy podobał mi się.