Podróż Trzy Diamenty - Kraje Beneluksu - Trzy Diamenty - Kraje Beneluksu

Luksemburg, Bruksela, Antwerpia, Brugia, Gandawa, Rotterdam, Delft, Keukenhof, Haga, Scheveningen, Amsterdam

29.04.

Do grupy z Krakowa wsiadamy we Wrocławiu około godz.10, czeka nas jazda przez Niemcy do hotelu pod Koblencją, gdzie docieramy wieczorkiem.

30.04.

Po wczesnym śniadaniu ruszamy przez Trier na Luksemburg. Poprzez malownicz Ardeny docieramy do Wielkiego Księstwa Luksemburga  około 11 i zaczynamy  spacer po urokliwie położonej stolicy nad przełomami rzek Alzette i Petruse, zwanej Giblartarem Północy. Miasto zostało założone w X wieku i rozwijało się w otoczeniu zamku, który (niestety) rozebrano w 1867r. Podziwiamy bastiony na skale Bock, kazamaty,  dochodzimy do pałacu Wielkiego Księcia Luksemburskiego, przecinamy Plac Konstytucji i wstępujemy do Katedry Najświętszej Marii Panny. Wsiadamy do autokaru by przejechać do  Brukseli, stolicy Belgii i politycznej stolicy Europy. Oglądamy siedzibę NATO, spacerujemy do Parku 50-lecia z Łukiem Triumfalnym, a następnie dzielnica europejska: Parlament, Komisja Europejska, ponoć nie zamieszkany Pałac Królewski, Pałac Sprawiedliwości. A teraz  trochę historycznie i zabytkowo -spacer po zabytkowym centrum: Grand Place uznawany za najpiękniejszy rynek Europy z XV wiecznym ratuszem, Domem Królewskim i barokowymi domami cechowymi. Przechodzimy na spotkanie z Manneken Pis - siusiającym chłopczykiem, najzabawniejszym pomnikiem Brukseli. Poprzez Galerię de la Reine idziemy do katedry św. Michała i św. Guduli. Potem oczywiście praliny, frytki z majonezem i owocowe piwo. Na zakończenie dnia jedziemy pod Atomium na foto-sesję i bardzo blisko już do naszego hotelu.

01.05.

Z hotelu wyruszamy  do Antwerpii, Brugii i Gandawy, by po zatoczeniu koła powrócić wieczorkiem do brukselskiego hotelu. Zaczynamy od  miasta Rubensa, ale i Pitera Bruegla czy Antona Van Dyca. Miasto leży nad Skaldą, wysiadamy na nabrzeżu i zagłębiamy się w uliczki, docierając do rynku -  Grote Markt z ratuszem z XVI wieku i fontanną Brabo. Z oddali widoczna była wieża  Katedry NMP licząca 123m wysokości.Katedra wybudowana w mieszaninie stylów zwanych gotykiem brabanckim. Budowlę rozpoczęto w 1352 roku, a pomieścić może około 25000 osób. Wnętrze skrywa dzieła rzeźbiarskie i malarskie z najsłynniejszymi tryptykami P.P. Rubensa.  Zatoczywszy rundę po rynku, wychodzimy uliczkami starówki wprost na najstarszą budowlę Antwerpii – zamek – twierdzę z 1200 – 1225r . Przemieszczamy się  do Brugii - perły średniowiecznej architektury. Początki miasta sięgają czasów podboju tych terenów przez wojska Juliusza Cezara. Prawa miejskie dokładnie od 27 czerwca 1128r. Wizyta nasza na Starym Mieście nazywanym często "Flamandzką Wenecją Północy", pełnym krętych, wąskich uliczek, biegnących wzdłuż kanałów., ze wspaniałą średniowieczną zabudową. Historyczne centrum Brugii znajduje się od 2000 roku na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Zwiedzamy Onze Lieve Vrouwekerk-kościół z rzeżbą Michała Anioła – Madonna z Dzieciątkiem i  najwyższą ceglaną wieżą (122m) w Europie, przechodzimy na Markt-rynek z dzwonnnicą Belfort, w której przechowywane są średniowieczne prawa miejskie, odwiedzamy Ratusz z Salą Gotyckę, i Bazylikę Świętej Krwi, gdzie znajduje się fiolka z kryształu górskiego z krwią Chrystusa. Wycieczka łodzią po kanałach  to doskonały sposób na poznanie miasta. Odbywamy taki półgodzinny rejsik, choć straszy nas majowy deszczyk. Wyruszamy do Gandawy, to miasto braci Van Eyck,  i tu równie pięknie, zabytkowo i historycznie jak w Brugii. Spacerujemy po mieście, o początkach sięgających czasów rzymskich. Zwiedzamy katedrę św. Bawona – XIIIw, kościół św.Michała, zamek hrabiów Flandrii z  IX –XI wieku. W Starym Porcie z przepięknymi nabrzeżami Graslei, siadamy przy kawie w cieniu XV wiecznych domów cechowych i chłoniemy ducha tego pięknego miasta.  Wracamy do Brukseli i jeszcze wieczorny spacer pod oświetlone Atomium, a jutro Holandia.

02.05.

Zaczynamy od Rotterdamu – do niedawna, największego portu na świecie. Robimy objazd autokarem po nowoczesnym centrum, a następnie okrętujemy się na  krótki rejs po porcie. W dalszej kolejności, wjazd na Euromaszt - najwyższą wieżę widokową Holandii. Wyruszamy  do Delft , miasta gdzie tworzył Johannes Vermeer i miasta słynnego z wyrobów fajansowych. Spacerujemy wąskimi uliczkami prowadzącymi wzdłuż kanałów, przy których stoją piekne stare budowle, na  rozległy Groote Markt przy którym wznosi się gotycki Nieuwe Kerk z 1397r. z grobowcem Wilhelma Orańskiego i  renesansowy ratusz miejski z 1618r. A teraz wiodący punkt programu, jedziemy w kierunku miasteczka Lisse, bo nigdzie więcej nie ma w tym okresie tak pięknych ogrodów kwiatowych, to Ogrody Keukenhof. Wiosenny ogród Europy. Na obszarze ok. 32 hektarów, pośród starych drzew, ukwieconych krzewów, sadzawek, fontann i eksponatów współczesnej sztuki, prezentowanych jest ponad 7 milionów tulipanów, narcyzów, żonkili, hiacyntów, szafirków i innych kwiatów cebulowych. Znajdują się tu też pawilony wystawowe oraz specjalna trasa dla dzieci. Przez kilka godzin czujemy się jak w raju-raju fotograficznym także. O 15 km od Delft, leży Haga -królewskie miasto, siedziba holenderskiego rządu i Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości, który mieści się w  Pałacu Pokoju, następnie Pałac Królewski, spacerujemy po dziedzińcu Binnenhof - budynki Parlamentu. Aby zobaczyć te okazałe budowle w mniejszych rozmiarach, odwiedzamy Madurodam, czyli Holandię w miniaturze- w skali 1:25. Pobyt nad Morzem Północnym na kolacji o zachodzie słońca w znanym kąpielisku Scheveningen kończy piękny dzień.

03.05.

Ostatni dzionek naszego zwiedzania to dojazd do Amsterdamu, ale po drodze zatrzymujemy się w rodzinnej firmie w Rembrandthoeve, gdzie zapoznajemy się z cyklem produkcji serów, degustujemy i kupujemy różne smaki, a następnie oglądamy prezentację wyrobu sabotów. W Amsterdamie rozpoczynamy zwiedzanie od Rijksmuseum z najcenniejszym na świecie zbiorem malarstwa holenderskiego do XIX w. W bliskiej odległości, pełne zwiedzających - Muzeum Van Gogha, a następnie wizyta w szlifierni diamentów. Dla wytchnienia i poznania miasta z innej perspektywy, odbywamy godzinny rejs rzeką Amstel i po kanałach Amsterdamu. Następnie popołudniowy spacer po starym centrum z tętniącymi życiem barwnymi ulicami i wizyta po cebulki na  targu kwiatowym. Dochodzimy do wielkiego placu – Plac Dam z  Pałacem Królewskim, Kościołem Nowym i Pomnikiem Narodowym. Kulminacja to De Wallen -  Dzielnica Czerwonych Latarni. Wieczorem, opuszczamy Amsterdam, Holandię, opuszczamy urokliwy Beneluks.

• luksemburg
  • luksemburg - katedra NMP
  • Luksemburg - w katedrze NMP
  • bruksela - ratusz
  • bruksela - dom cechowy
  • bruksela - katedra św. michała i św. guduli
  • bruksela - ołtarz w katedrze na 2 pelikanach
  • antwerpia - katedra
  • antwerpia - ratusz miejski
  • antwerpia - twierdza steen
  • brugia
  • brugia - procesja świętej krwi- to trzeba zobaczyć
  • brugia - rejs
  • bruksela - atomium nocą
  • buciki z delft
  • Img 4224
  • Img 4247
  • Img 4239
  • haga -główne wejście do binnenhof
  • haga - dziedziniec binnenhof
  • czekoladowe atomium
  • bruksela
  • luksemburg - katedra
  • pomnik budowniczych katedry w antwerpii