Podróż Madagaskar 2010 - Antsirabe

W drodze z Antananarivo do Ambalavao

Z Krakowa przez Paryż na Madagaskar. W Polsce chłodno, w Paryżu nawet zimniej, po drodze na Komorach tropikalnie a w Antananarivo ok 25 st., bo stolica Madagaskaru położona jest ok. 1400 m npm.

Na lotnisku oczekiwał na nas przewodnik o imieniu Rija. Tym, którzy poszukują informacji nt. Madagasakru w necie imię to nie jest obce, człowiek ten bowiem jest organizatorem wielu wypraw cudzoziemców z całego świata po swoim kraju. My oczekiwaliśmy od niego, że zorganizuje nam na 2 tygodnie sprawny pojazd wraz z kierowcą. On natomiast oczekiwał oczywiście czegoś innego chcąc osobiście pokazać nam poszczególne atrakcje wyspy.

Lotnisko skromne, na zewnątrz tłum oferujących swoje usługi. Po drodze z lotniska mijamy twierdzę z potężnymi murami - to ambasada USA. Z dala majaczy się Pałac Królewski. Rija dowozi nas do Hotelu Sakamanga w Antananarivo - bardzo miłe, klimatyczne miejsce, blisko centrum, plus dobra kuchnia.

Jeszcze tego samego dnia przekazujemy Rija nasze oczekiwania, jest nieco rozczarowany, ale decyduje się za 600 euro zapewnić naszej szóstce pojazd z kierowcą na 12 dni, pojazd „pierwsza klasa” - jak to ujął.

Wykonujemy pierwszy spacer po mieście, turystów jak na lekarstwo, wszędzie odbywa się handel, widać wojskowe pojazdy a to w związku z niestabilną sytuacją polityczną na wyspie. Aleją Niepodległości obchodzimy centrum, resztę pozostawiając sobie na ostatnie dni tuż przed wylotem.

Wieczorem przy lokalnym piwie Three Horses Beer i całkiem smacznej pizzy rozmawiamy o planach na następne 2 tygodnie a plan mamy napięty. Chcemy zobaczyć dużo i trochę przyglądnąć się temu jak wygląda ta część świata i jak żyją tu ludzie. Dwa tygodnie to niewiele, ale zawsze więcej niż godzinny film przyrodniczy na Discovery Channel.

Następnego ranka o 9 pod hotel Skamanga podjechał minibus, trochę wiekowy z kierowcą Rolandem, współpracownikiem Rija. Celem dzisiejszej trasy miało być Ambalavalo… Przyzwoitą drogą podążaliśmy na południe, im dalej tym mniej samochodów a przecież to główna droga w kraju. Do tego stopnia ruch był niewielki, że miejscowi suszyli na drodze swoje zbiory. Lokalne bydło w postaci zebu bardzo często wstrzymywało naszą podróż.

Minęliśmy Antisirabe z krótkim postojem na obiad i dalej na południe. Niestety nie dojeżdżamy do naszego dzisiejszego celu i nocujemy w drugim co do wielkości mieście Madagaskaru Fianarantsoa. Kierowca Rolan nie chciał jechać w nocy z powodu „security reasons”. Jeśli tak, to co mieliśmy zrobić…

By dotrzeć do Abalavalo raczej wcześniej niż później wyruszyliśmy w dalszą drogę przed 6 rano. Naszym zamiarem było zdobycie drugiej co do wielkości górki Madagaskaru Pic Imarivolanitra (2643 m npm) położonej w Parku Narodowym  d’Andringitra. Nasz plan już z samego rana spalił na panewce, bo minibus się zepsuł, a kierowca Roland nie zdołał go naprawić, a jedynie naprawił go w takim  zakresie, że na jednym biegu dosłownie dotoczyliśmy się do Ambalavalo, będąc radośnie wyprzedzanymi przez Taxi Brousse’y.

Mijany przez nas krajobraz przypominał początkowo Azję, tarasowe pola ryżowe, skromne domki z gliny, malownicze rzeki, pagórki i góry. Obrazy za oknem zmieniał się dynamicznie, teren płaski szybko przechodził w lekko pofalowany, by za chwilę zmienić się w imponujące góry i równie szybko ponownie się wypłaszczyć. Im dalej na południe tym jeszcze biedniej, tym coraz mniej śladów cywilizacji na poziomie stolicy kraju. Teren przez nas obserwowany to tzw. trzeci świat” cokolwiek to znaczy, ale takie określenie ciśnie się na usta na widok tego jak żyją tu ludzie. A ludność przez nas obserwowana to ciemnoskóry typ azjatów, choć na wyspie zamieszkuje kilkanaście plemion i  nie wszystkie mają azjatyckie rysy…